◄ هشدار درباره توقف حمل سوخت روی ریل در نیمه دوم سال 1404
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان، ادامه حمل فرآورده های نفتی را با توجه به زیان هنگفت ایجاد شده برای این شرکت و سایر شرکت های مخزن دار ریلی امکان ناپذیر دانست و درباره توقف فعالیت این شرکت ها و سکته در حمل سوخت به نیروگاه ها در نیمه دوم سال جاری هشدار داد.
معضل ایجاد شده برای بزرگترین شرکت مخزن دار حمل و نقل ریلی فعال در بورس تهران همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل حپارسا با بیان این که نابرابری و تبعیض بین حمل و نقل جاده ای و ریلی به زیان منافع ملی است، بیان کرد: با وجود تصریح برنامه های توسعه ای کلان کشور به اولویت دادن به حمل و نقل ریلی به دلیل مزایای فراوان آن نسبت به حمل جاده ای و همچنین با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از صنعت ریلی، متاسفانه یارانه ها و حمایت ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخش جاده ای تعلق می گیرد و به ناعادلانه تر شدن رقابت بین بخش جاده ای و ریلی دامن زده می شود؛ مثال روشن آن هم این که حمل و نقل جاده ای هزینه ای بابت حق دسترسی به جاده های کشور پرداخت نمی کند و نرخ سوخت نیز در بخش جاده ای به قدری پایین است که می توان گفت گازوئیل رایگان به حمل و نقل جاده ای تعلق می گیرد. این درحالیست که در مورد متناسب سازی نرخ حمل بار ریلی و جاده ای در حوزه محموله های فرآورده های نفتی، کوتاهی می شود و متناسب سازی نرخ حمل ریلی این فرآورده ها، که می تواند نوعی حمایت از حمل و نقل ریلی محسوب شود، مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی در پایان از رسانه ها درخواست کرد این معضل - که علاوه بر سهامداران این شرکت، مشکلی برای اقتصاد کشور است و پیامدهای اجتماعی اقتصادی فراوانی دارد - را مورد توجه قرار داده و تصمیم سازان دولتی - شرکت راه آهن و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی - را به اتخاذ تصمیمات اصولی سوق دهند.
انتهای گزارش