عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مطرح کرد:
◄ ضرورت صدور بارنامه حمل سراسری
تیننیوز| عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، با تاکید بر لزوم هماهنگی راهآهن، گمرک و سازمان بنادر برای صدور بارنامه حمل سراسری، گفت: با توجه به قوانین بنادر خشک و توافقات بعمل آمده، حمل ریلی میتواند شرایط بهینهای را در این مسیر بوجود آورد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، روزبه مختاری در نوزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در سالهای اخیر مشکلات شرکتهای کشتیرانی رو به افزایش است و کرایه حمل دریایی پاسخگوی هزینههای حمل نیست، اما هزینه حمل نهایی برای صاحبان کالا دغدغه اصلی آنان برای مراودات تجاری است.
او با بیان اینکه هزینه حمل دریایی فقط قسمتی از هزینههای حمل نهایی است، گفت: هرچند در سالهای اخیر شاهد کاهش حمل دریایی بودیم اما هزینه نهایی کاهش نیافته است.
مختاری ادامه داد: مدت زمان حمل تا مقصد نهایی از دیگر مشکلات موجود در بازار تجارت است که در برخی موارد از هزینه تمام شده حمل مهمتر است. نقطه تلاقی بین مدلهای حمل یکی از کلیدیترین موارد تاثیرگذار در امور تجارت و حمل و نقل است.
وی با تاکید بر لزوم صدور بارنامه حمل سراسری، گفت: بارنامه سراسرى از سوی متصدى حمل صادر مىشود و صادرکننده بارنامه مسئوليت هر دو طرف حمل را به عهده مىگيرد. به همراه بارنامه اصلى چند بارنامه محلى وجود دارد که حملکننده اصلى بهعنوان تحويل گيرنده يا تحويل دهنده در هر طرف ترانزيت ايفای نقش مىکند.
به گفته مختاری، این نوع بارنامه زمانی صادر میشود که یک حلقه از زنجیره حمل و نقل الزاما دریایی باشد. با توجه به قوانین بنادر خشک و توافقات بعمل آمده، حمل ریلی میتواند شرایط بهینهای را در این مسیر بوجود آورد. تحویل کانتینر وارداتی در نقاط صنعتی باعث میشود که حمل مضاعف کانتینر خالی در جادههای کشور کاهش یافته و کانتینر خالی برای صادرات مهیا باشد.
او ادامه داد: با صحبتهایی که با راهآهن شده است، میتوانیم محمولهها و کالاها را سریعتر و با حداقل اسناد و مدارک توسط راهآهن به عنوان مثال از بندرعباس به تهران حمل کنیم.
لزوم همسانسازی قوانین برای صدور بارنامه حمل سراسری
عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: استفاده از راهآهن برای صدور بارنامه حمل سراسری نه تنها مطلب جدیدی برای خطوط کشتیرانی نیست بلکه علاقه زیادی به آن دارند، به این ترتیب در صورت همسانسازی قوانین و عملیات لجستیکی و زمان و هزینه، میتوان رابطه منطقی با آنان برقرار کرد.
او درباره راهکارهای افزایش سهم راهآهن از حمل و نقل، گفت: نیاز مبرم خطوط کشتیرانی به سرعت بخشیدن و کاهش زمان حمل، مکانیابی کانتینر و کالا، و مطالبه خطوط کشتیرانی از سهم ترانزیت، میتواند ابزاری برای راهآهن جهت افزایش سهم خود باشد.
موانع پیشروی حمل و نقل ترکیبی
این کارشناس حمل و نقل دریایی، افزایش مراحل اداری را یکی از موانع حمل و نقل ترکیبی برشمرد و گفت: مدارک مورد درخواست در مورد بارنامه سراسری نباید از اطلاعات بارنامه بیشتر باشد که آن هم از طریق ارسال الکترونیکی صورت میپذیرد. به این ترتیب سیستم حمل ریلی و سازمانهای مرتبط از جمله سازمان بنادر و گمرک و راهآهن نباید سند و یا درخواستی علاوه بر این اطلاعات داشته باشند.
به گفته او فقدان نرمافزار، فقدان زیرساختهای مناسب با حجم کالاهای صادراتی و وارداتی، و کمبودهای تجهیزات و امکانات در گمرکات داخلی و بنادر، نیاز به امکانات بنادر خشک و یا محل توزیع بار برخی از موانع حمل و نقل ترکیبی دریایی و ریلی هستند.
او تصریح کرد: اگر راهآهن، گمرک و سازمان بنادر با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، خیلی سریع طرح صدور بارنامه حمل سراسری، عملی خواهد شد.
تاکید سعیدنژاد بر پیگیری صدور بارنامه حمل سراسری
در ادامه این نشست محمد سعیدنژاد با تاکید بر پیگیری صدور بارنامه حمل سراسری، گفت: برای اجرایی شدن صدور بارنامه سراسری باید اقدامات در سه حوزه متمرکز شود، اول اینکه با توجه به مطالعات لجستیک ملی، چگونگی صدور بارنامه سراسری بررسی شود. در مرحله دوم با توجه به تاکید وزارت راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل چندوجهی، باید کار مشترکی با شرکت راهآهن انجام و در مرحله سوم موضوع صدور بارنامه سراسری در شورای عالی ترابری مطرح و بررسی شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.