گزینههای خرید ایران از بوئینگ
تیننیوز| بعد از ۱۱۸ ایرباس، حالا چشم حملونقل هوایی ایران قرار است به جمال بوئینگ روشن شود.
بعد از مدتها گمانهزنی درباره امکان خرید بوئینگ از سوی ایران درنهایت شرکت ایرانایر به عنوان هواپیمایی ملی ایران اعلام کرد که تفاهمنامه خرید بوئینگ بین ایرانایر و این شرکت به امضا رسیده است تا در صورت صدور مجوزهای نهایی از سوی وزارت خزانهداری امریکا، بوئینگهای نو از سوی ایران خریداری شود. درباره تعداد بوئینگهایی که ایرانایر وارد خواهد کرد رقم دقیقی از سوی این شرکت اعلام نشده و آمار رسانهها در این زمینه نیز متفاوت است؛ رییس سازمان هواپیمایی از خرید ۱۰۰ بوئینگ سخن گفته و اخبار منتشر شده در رسانههای کشور به نقل از رسانههای
خارجی، تعداد ۱۰۹ بوئینگ را اعلام کردهاند.
نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور بعد از حدود ۴ دهه با هواپیماهای نو و محصولات دو شرکت بزرگ هواپیماساز جهان یعنی ایرباس و بوئینگ، اگرچه هدف مهمی برای صنعت هوانوردی ایران است اما این دو شرکت هواپیماساز به این تعامل بیعلاقه نیستند و بعد از اعلام قرارداد ایرباس با بوئینگ، این کمپانی امریکایی فروش هواپیما به ایران را در دستور کار قرار داد. حکایت رقابت این دو غول هواپیمایی جهان، حکایتی دیرینه است که شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا را وادار میکند از هر دو فروشنده هواپیما بخرند تا مبادا یکی در راه دیگری سنگاندازی کند همانطور که برخی کارشناسان، مشکلات و
تاخیرهای پیش آمده در صدور مجوز فروش ایرباسها به ایران از سوی وزارت خزانهداری امریکا را نشانهای از این رقابت میدانند.
همانطور که پیشتر از سوی شرکت هما اعلام شد، ۴۵ایرباس ۳۲۰، ۴۵ ایرباس ۳۳۰، ۱۶ ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ایرباس ۳۸۰ قرار است سبد خرید ایران از ایرباس را پر کند اما درباره مدل بوئینگهایی که قرار است وارد ایران شود، هنوز جزییات دقیقی در دست نیست و به طور کلی اعلام شده که بوئینگ پیشنهاد فروش دو مدل اصلی محصولات خود یعنی خانواده بوئینگ ۷۳۷ و بوئینگ ۷۷۷ را به ایران داده است. روابط عمومی هما نیز اعلام کرده که به احتمال زیاد هواپیماهای نسل جدید از این دو سری از جمله مدلهای ئیآر۳۰۰ و ۹۰۰ از خانواده بوئینگ ۷۷۷ در سبد خرید هما از بوئینگ خواهند نشست. روش خرید این هواپیماها
نیز اجاره به شرط تملیک اعلام شده است.
بوئینگ ۷۳۷ و ۷۷۷؛ بهترین گزینهها
میلاد باستانی، کارشناس و تحلیلگر صنعت هوانوردی در پاسخ به صمت معتقد است در میان محصولات بوئینگ، هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ برای پروازهای داخلی و منطقهای، انتخابهای مناسبی از سوی ایران خواهند بود. بوئینگ ئیآر۹۰۰-۷۳۷ نیز محصول مناسب شرکت بوئینگ برای پروازهای اروپایی و متناسب با ناوگان ایران خواهد بود. از نظر این کارشناس، بوئینگ ۷۷۷ نیز بهترین گزینهای است که ایران میتواند برای پروازهای بین قارهای سفارش دهد.
این تحلیلگر صنعت هوانوردی همچنین بوئینگ۹۰۰-۷۳۷ را یکی از مناسبترین گزینهها از نظر عملکرد، توانمندی، سازگاری با شرایط جغرافیایی، محبوبیت و ایمنی میداند. از سوی دیگر باستانی معتقد است اگر ایران به دنبال هواپیماهای با عمر بالا باشد که هزینه کمتری برای شرکتهای هواپیمایی دارند، بازهم بوئینگ ۷۳۷ و بوئینگ۴۰۰ و۵۰۰ گزینههای بسیار مناسبی هستند.
به گفته مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، علاوه بر ایرانایر به عنوان هواپیمایی ملی ایران، ۷ شرکت هواپیمایی دیگر نیز در حال مذاکره با بوئینگ هستند. در این مذاکرهها هواپیماهای متنوعی درخواست شده اما بوئینگ ۷۳۷ به دلیل سازگاری با شرایط ایران، به طور حتم بیشترین تقاضا را در میان شرکتهای هواپیمایی خواهد داشت. باستانی، کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است برای خرید هواپیمای نو، شروطی مانند مساعدت نظام بانکی کشور برای تامین اعتبارات، خرید هواپیما به شکل اجاره به شرط تملیک با حداکثر ۱۰درصد پیشپرداخت و افزایش قیمت بلیت هواپیما تا
حداقل ۲۰۰ دلار برای هر ساعت ـ صندلی لازم است و اگر این شرایط میسر نشود، خطوط هوایی ایران قادر به خرید هواپیمای نو نخواهند بود و اگر هم توان خرید داشته باشند، قیمت کنونی بلیت پاسخگوی هزینههای آنها نیست و با شرایط موجود به نظر میرسد شرایط و توانایی مالی شرکتهای هواپیمایی ایرانی، امکان خرید هواپیماهای دارای سن بیش از ۱۴ سال را میسر کند.
آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد در یک دهه گذشته، هواپیماهای مدل ۸۰۰ از خانواده ۷۳۷ و مدل ۳۰۰ از خانواده ۷۷۷ محبوبترین مدلهای بوئینگ برای شرکتهای هواپیمایی جهان بودهاند. از سوی دیگر خانواده بوئینگ ۷۳۷ پرفروشترین هواپیمای مسافربری جهان است که رکورد بیشترین تعداد هواپیماهای سفارش داده شده را به نام خود ثبت کرده است و آمار موجود نشان میدهد بیش از ۵۱۴ شرکت و فعال صنعت هوانوردی جهان، این هواپیما را در اختیار دارند.
بر اساس آنچه محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی ایرانایر میگوید، با توجه به اساسنامه شرکت هواپیمایی هما، هواپیماهای بدنهباریک میانبرد و هواپیماهای پهنپیکر دوربرد بیشترین کاربرد در ناوگان هوایی را دارند و برای برنامه بازرگانی هما، بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ گزینه مناسبی در کنار ایرباس ۳۲۰ خواهد بود.
به گفته خوشنویسان، هواپیماهای مدل ۸۰۰ و ۹۰۰ از خانواده بوئینگ، با توجه به خطوط و شبکه فعالیت هما، گزینه بسیار مناسبی برای مسیرهای اروپایی و آسیای میانه این شرکت است. آنطور که او گفته است، در خانواده بوئینگ ۷۳۷ هواپیمای ۷۳۷-۸۰۰ پرفروشترین نوع هواپیما است که تا نوامبر ۲۰۱۵ حدود ۵ هزار ثبت سفارش داشته است. در حال حاضر ایرانایر ۴۳ هواپیما در ناوگان خود دارد که شامل ۲۲ ایرباس، ۵ بوئینگ و ۱۶ فوکر است و با وارد شدن هواپیماهای جدید، این ناوگان بهطور کلی متحول خواهد شد.
نگاهی به مدلهای پرطرفدار بوئینگ
خانواده بوئینگ ۷۳۷ که از سال ۱۹۶۷م عرضه شد بعد از حدود نیم قرن فعالیت، اکنون یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای جهان است. ۳ مدل جدید بوئینگ ۷۳۷ با نام مکس۷، مکس۸ و مکس۹ طراحی و ساخته شدهاند که به ترتیب گنجایش ۱۲۶ تا ۱۴۹، ۱۶۲ تا ۲۰۰ و ۱۸۰ تا ۲۲۰ مسافر را دارند. این ظرفیت همان ظرفیت متوسطی است که به گفته کارشناسان، این هواپیما را برای پروازهای داخلی و منطقهای ایران مناسب میکند. از سوی دیگر مدل ۸۰۰ از این خانواده از زمان عرضه تاکنون بیشترین فروش را در میان مدلهای جدید بوئینگ ۷۳۷ داشته است.
بوئینگ ۷۷۷ یکی دیگر از مدلهای پرطرفدار بوئینگ است که در میان هواپیماهای دوربرد و پهنپیکر، قدمتی بسیار طولانی دارد و به دلیل ظرفیت بالا و امکان طی مسافت طولانی، مشتریهای زیادی دارد. این مدل توانایی حمل ۳۰۵ تا ۵۵۰ مسافر را در مسافت ۵۶۰۰ تا ۸۸۷۰ مایل دارد. بوئینگ بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰م طرحهای ابتدایی برای نوینسازی این هواپیما را کلید زد که به ساخت مدلهای جدید از جمله هواپیمای ئیآر ۳۰۰ منجر شد که به نظر میرسد ایرانایر نیز تمایل به خرید آن دارد. این هواپیما که میتواند حدود ۴۰۰ مسافر را حمل و حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ کیلومتر پرواز کند،
از سال ۲۰۰۴م وارد چرخه پروازهای بینالمللی شد.
همچنین صحبت از خرید مدل ۹ یا ۹۰۰ بوئینگ ۷۷۷ از سوی ایرانایر مطرح شده است. این هواپیما نیز از جدیدترین مدلهای ساخته شده از سوی شرکت بوئینگ است که در ۲ کلاس پروازی توانایی جابهجایی ۴۲۷ مسافر را دارد. براساس تحلیل کارشناسان این مدل از خانواده بوئینگ ۷۷۷ به دلیل تعداد بالای ظرفیت مسافرگیری و مسافت طولانی که توان پرواز دارد، در صورت ورود به ایران از سوی ایرانایر در پروازهای اروپایی یا مسافتهای طولانیتر استفاده خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.