| کد خبر: 85873 |

گام‌های آخر فرانسه برای راضی کردن آمریکا

راه فرود ایرباس ها سرانجام هموار می‌شود

تین نیوز | قراردادی که نهایی شدن آن از زمستان سال قبل تا دومین ماه از بهار به طول انجامیده سرانجام گام‌های آخر خود را پشت سر می‌گذارد و نتیجه آن تجربه نخستین هواپیماهای نوساز مسافرتی برای ایرانی‌ها در سال جاری میلادی خواهد بود.

وزیر حمل و نقل فرانسه که به همراه نخستین هواپیمای ایرفرانس پس از هشت سال به تهران آمده، روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی ایران مذاکراتی را انجام داد که می‌تواند به گره گشایی در یکی از بزرگترین قراردادهای اقتصادی سال‌های گذشته ایران منجر شود.

پیش قرارداد خرید 118 ایرباس که در جریان سفر زمستان رییس جمهوری به فرانسه به امضا رسید، این روزها گام‌های نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و سخنان رسمی وزرای دو کشور ایران و فرانسه نشان از امیدواری‌های بالای دو طرف برای نتیجه بخش شدن کار ظرف چند هفته آینده دارد.

هرچند طولانی شدن فرایند تبدیل قرارداد ابتدایی به توافق نهایی باعث شد برخی نسبت به اجرایی بودن نهایی طرح ابراز تردید کنند اما به نظر می رسد مسائل فنی، اقتصادی و البته سیاسی در بین بوده که حالا تمامی آنها در حال نهایی شدن هستند.

پس از توافق دو طرف بر سر جزییات فنی اجرای قرارداد، حالا نوبت بانک‌های دو طرف رسیده تا چگونگی انتقال منابع مالی و البته طراحی فاینانس را پیگیری کنند و در این بین چند انتخاب وجود دارد. در کنار محوریت یافتن بانک‌های ایرانی در این انتقال که با باز شدن سوییفت نهایی خواهد شد، شرکت ایرباس خود در حال پیگیری مسائل مالی مربوط آن است و حالا صحبت‌های رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده حتی گزینه‌هایی مانند فاینانس کشور چین نیز مطرح است تا در صورت نیاز آنها ورود کنند.

مسائل سیاسی مربوط به این قرارداد اما باز هم به آمریکا مربوط می‌شود. در شرایطی که بسیاری این سوال را مطرح می‌کردند که دلیل نیاز به دریافت مجوز آمریکا برای قراردادی که میان ایران و فرانسه بسته شده چیست، این وزیر حمل و نقل فرانسه بود که ابهام ها را رفع کرد و گفت با توجه به اینکه سهمی از تجهیزات به کار رفته در ایرباس از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود، نیاز به دریافت مجوز رسمی از آنها نیز وجود دارد.

با وجود تمام این دغدغه‌ها آنچه بیشترین اهمیت را دارد قول دولت فرانسه برای حل سریع این مشکلات ظرف چند هفته آینده است. مسائلی که در صورت حل شدنشان می‌توان انتظار داشت بر اساس آنچه در پیش قرارداد آمده تا پایان سال جاری میلادی بین 6 تا 8 هواپیما به ایران داده شود و این نخستین تجربه سفر با هواپیماهای نو برای مسافران ایرانی در چند سال گذشته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • mamn 0 0

    مثل اینکه همه پس از برجام برنامه ساخت یا حداقل مونتاژ هواپیما در ایران را حال خود رهاکردند. مونتاژ هواپیماهای تا۱۲۰نفره در ایران کاملا توجیح اقتصادی دارد.