| کد خبر: 80438 |

◄ بزرگترین هواپیماهای باربری جهان

تین نیوز | هواپیمای باربری به هواپیماهای ترابری بال‌ثابتی گفته می‌شود که طراحی آنها بر اساس جابه‌جایی بار است، این نوع هواپیماها برای تخلیه بار دارای یک یا چند درب بزرگ هستند. 

به گزارش تین نیوز، آنتوف 225 بزرگترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است که حتی از Airbus A380 و نیز همتای خود C-5 Galaxy که به منظور حمل هواپیماهای جنگی ساخته شده بود، بزرگتر است. در ادامه با برخی از بزرگترین هواپیماهای باربری جهان آشنا می شوید.

آنتونوف 225
این هواپیما بزرگترین و پرقدرت ترین هواپیمای جهان است که در ابتدا جهت حمل و نقل شاتل بوران سفینه فضایی شوروی ساخته شد. این هواپیما در اصل مدل بزرگتری از هواپیمای موفق An-124 Ruslan است.

نام این هواپیمای باربری در زبان اوکراینی به معنای «رویا» است که قادر به حمل حداکثر 640 تن بار است.

آنتونف دارای 6 موتور قدرتمند ساخت شرکت اوکراین است که می توانند معادل 1.5 میلیون نیوتن رانش ایجاد کنند.

این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا می‌باشد و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند و با بار قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت را دارا می‌باشد. یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین در هنگام فرود یا پرواز است که تقریباً ۱۰ متر می‌باشد. آنتونف 225 وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد. 

این نوع هواپیما، بزرگترین هواپیما در جهان به شمار می رود که پروازهای موفقیت آمیز متعددی داشته است. 





بوئینگ سی-17 
این هواپیما بزرگترین و مجهزترین هواپیمای باربری موجود در نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود که توانایی رساندن انواع بار و نیروها را با سرعت بالا به پایگاه‌های منطقهٔ نبرد را دارد.

بوئینگ سی-17 می‌تواند نیروهای تاکتیکی را از جایی به جایی دیگر جابه‌جا کند. دیگر ویژگی آن توانایی جابه‌جایی مجروحان جنگی در شرایط سخت است. این هواپیما دارای ضریب اطمینان بالایی است، به طوری که موفقیت آن در ماموریت‌ها در حدود 92 درصد می‌باشد. 

طول این هواپیما حدود 53 متر است و گستره بال‌های آن در حدود (51٫54 متر) است. این هواپیما از 4 موتور، با قابلیت چرخش معکوس بهره می‌برد. این موتورها روی بوئینگ 757 هم نصب است.

رانشگرهای معکوس برای جلوگیری از ورود قطعات هواپیما یا گرد و خاک به درون موتور، جریان هوا را به سمت بالا و پایین هدایت می‌کنند. از نرم‌افزارهای منحصر تجاری در سیستم پرواز هواپیما بسیار استفاده شده‌ است.

بار در هواپیما از طریق درهای بزرگ انتهای هواپیما وارد آن می‌شود. سی-17 توانایی حمل تمامی ابزارهای قابل حمل هوایی ارتش آمریکا را دارد.

طراحی این هواپیما به صورتی است که امکان نشست و برخاست آن را در باندهای کوچک فراهم می‌کند. این هوپیما توانایی نشستن و بلند شدن در باندی با طول 3٫500 پا (1٫067 متر) و با عرض 90 پا (27 متر) را دارد. حتی در این باند بسیار باریک این هواپیما با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند دور بزند.







هواپیما  C-5 Galaxy
در نیمه سال 1964 نیروی هوایی ایالات متحده برنامه ای به نام پروژه CX-HLS را برای ساخت یک هواپیمای ترابری لجستیکی سنگین آغاز کرد، و با شرکت های بویینگ و داگلاس و لاکهید در مورد ساخت پیکره، و با شرکت های جنرال الکتریک و پرات اند ویتی در مورد ساخت موتورهای توربوفن بسیار قوی، قرارداد های تحقیقاتی مقدماتی برای مدت سه ماه منعقد کرد.

هواپیمای C-5 Galaxy به سفارش نیروی هوایی آمریکا طراحی شده و در حال حاضر توسط این نیرو اداره می شود. این هواپیما به همراه رقیب روسی خود آنتونوف 225 بزرگترین هواپیماهای باری جهان هستند.

قادر به جابجایی 15 نفر در کابین فوقانی پیشین با 75 صندلی برای نیروهای رزمی قادر به جابجایی 270 نفر نیروی نظامی در کابین تحتانی است.

تولید اولین مدل گالاسکی، یعنی C-5A پس از تکمیل تعداد پیش بینی شده در قرارداد در 1976 متوقف شده بود اما به دلیل نیازهای روز افزون نیروی هوایی، در 1982 مجددا قراردادی با لاکهید منعقد شد که شامل تولید گالاکسی جدید با موتورهای کمی قویتر، بعضی اصلاحات سازه ای، و تغیرات آیونیکی بود. 







لازم به ذکر است، هواپیماهای باربری بیمه هستند و بیمه حمل و نقل هوایی پوشش های مورد نیاز بیمه گزاران را در قبال ریسک های مربوط به فعالیت های مالکیت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری و یا فروش آن را ارایه می نماید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابتین 0 0

    خوب