| کد خبر: 67064 |

عراق به تعهداتش در لایروبی اروندرود عمل نمی کند

تین نیوز | معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از شروع نشدن پروژه لایروبی آبراه مشترک اروندرود ابراز نگرانی کرد و گفت: ادامه این وضعیت به مصلحت نیست.
 

فرج الله خبیر با بیان اینکه لایروبی آبراه اروندرود با مشکلاتی از سوی عراق رو برواست افزود: ما آمادگی کامل برای شروع عملیات لایروبی را داریم ولی طرف عراقی به دلایل مختلف از تعهدات خود در چارچوب قرارداد 1975الجزایر شانه خالی می کند.
 
وی گفت: اقدام های محدودی از طرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لایروبی اروندرود با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان بنادر و دریانوردی توسط سپاه در دست اجراست ولی در توافق با عراق در زمینه لایروبی اروند رود هنوز مشکلاتی وجود دارد که امید می رود وزارت امور خارجه کشورمان این مشکلات را سریع تر حل کند.
 
وی گفت: اگر بخواهیم از همه ظرفیت های موجود برای آبادانی و رونق بنادر خرمشهر ، آبادان ، اروندکنار و بنادر جنوبی عراق چاره ای جز لایروبی اروندرود و شناورسازی مغروقه ها که تردد کشتی ها و شناورهای باری و مسافری را با مخاطراتی روبرو می کند نداریم.
 
وی با بیان اینکه برای تامین اعتبار مورد نیاز برای شروع عملیات لایروبی اروندرود از سوی جمهوری اسلامی ایران مشکلی وجود ندارد افزود: از سال 1356تاکنون عملیات لایروبی اروندرود انجام نشده است.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان افزود: خارج سازی شناورهای مغروقه در اروندرود و کارون در دستور کار قرار گرفته و امید است امسال شتاب بیشتری به خود گیردکه لایروبی اروند رود منوط به این کار است.
 
نظامیان بعثی عراق در اوایل تهاجم زمینی، دریایی و هوایی خود به خاک جمهوری اسلامی ایران در پاییز سال 1359 ده ها فروند شناور در حال تردد را در آبراه مرزی و مشترک اروندرود غرق کردند.
 
بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی کشور ، هم اکنون 64 فروند شناور دیگر نیز در اعماق آبراه اروندرود و کارون ، مانع تردد شناورها در محیط امن هستند.
 
پس از شناورسازی مغروقه ها تردد شناورهای با تناژ بالا و ایمنی کامل اروندرود تنها در سایه لایروبی و با راه اندازی دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق امکانپذیر است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.