| کد خبر: 62711 |

توضیح مهندس تشکری هاشمی به اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی

روایت معاون شهردار تهران از یک دهه مدیریت جهادی در متروی تهران

تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی مبنی بر عملکرد مدیریت شهری در متروی تهران، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در ابتدا با تأکید بر این که اگر اظهارات ایشان، یک دهه خدمات خستگی ناپذیر و زحمات طاقت فرسای خدمت­گزاران مردم در مدیریت شهری و ده سال تلاش شبانه­ روزی هزاران مهندس و ده­ها هزار کارگر در اعماق زمین­های تهران را زیر سوأل نمی­برد، از ارائه این توضیحات صرف نظر می­کردم، گفت: به نظر می­رسد ادامه سکوت در مقابل اظهاراتی از این دست، جفا بر انبوه تلاشگرانی است که هدفی جز سرافرازی کشور اسلامی­مان و خواسته­ای جز آرامش و رفاه مردم عزیزمان ندارند.

 روایت مهندس سید جعفر تشکری هاشمی خطاب به محسن هاشمی رفسنجانی از یک دهه مدیریت جهادی در متروی تهران به شرح زیر است:
در ابتدا به نظرم یک مقایسه­ ساده بین عملکرد مترو در طی دو دوره 18 ساله (66 تا 84) و 10 ساله (84 تا 94) قبل و بعد از حضور آقای دکتر قالیباف، جناب­عالی را در یادآوری اطلاعات فراموش شده­ عمدی و سهوی­تان کمک نماید و البته مطمئن هستم همشهریان قدرشناس تهران و به طور کلی هموطنان عزیزمان، به خوبی نسبت به این موضوعات واقف بوده و خود، بهترین داوران و راویان آن هستند.

در طول 18 سال قبل از حضور مدیریت فعلی شهر تهران، شبکه متروی تهران مجموعاً 45 کیلومتر خط روی زمین و 34 کیلومتر زیر زمین، 36 ایستگاه و 287 دستگاه واگن داشت و میانگین جابه­جایی روزانه آن از حدود 600 هزار سفر فراتر نمی­رفت. به عبارتی، عملکرد سالانه دوره قبل از مدیریت فعلی شهرداری تهران، سالانه کمتر از دو کیلومتر تونل­سازی بود.

این در حالی است که با افتتاح بخش شمالی خط سه مترو در چند روز آینده، طول خطوط بهره­برداری شده متروی تهران به 170 کیلومتر و تعداد ایستگاه­های راه­اندازی شده مترو نیز به 96 باب می­رسد، ضمن این که امروز تعداد واگن­های مترو به 1200 دستگاه رسیده و متوسط جابه­جایی روزانه مترو، دو و نیم میلیون مسافر است که البته رکورد روزانه سه میلیون مسافر نیز در مترو به ثبت رسیده است.

به بیان دیگر، در دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، به طور متوسط سالانه 9 کیلومتر تونل، 6 ایستگاه و 91 دستگاه واگن به شبکه مترو و ناوگان ریلی تهران اضافه شده که به معنای چهار و نیم برابر شدن سرعت ساخت تونل، سه برابر شدن سرعت احداث ایستگاه، پنج و نیم برابر شدن میزان تأمین واگن و چهار برابر شدن میزان جابه­جایی مسافر است.

 این در حالی است که عملیات ساخت بخش عظیمی از خطوط 6 و 7 مترو و همچنین خطوط متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، فرودگاه مهرآباد و پرند در طول این مدت انجام شده و ظرف سال جاری و سال آینده به سرانجام خواهد رسید و شبکه درون شهری طراحی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که توسط دولت وقت نیز مصوب شده بود به اتمام رسیده و دسترسی به مترو، در اقصی نقاط شهر برای تمام شهروندان فراهم خواهد شد.

جناب­عالی خوب می­دانید که در دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، علاوه بر موارد فوق، کارخانه واگن­سازی راه­اندازی و ساخت واگن در داخل کشور آغاز شد، 4 دستگاه حفار تونل مترو (TBM)  با قدرت حفاری و ساخت مکانیزه تونل مترو به قطر 9 متر در هر شبانه روز برای سرعت بخشیدن به حفر و احداث تونل­های مترو به کار گرفته و خطوط تولید سگمنت به منظور ساخت تونل­های متر  راه ­اندازی شد و در مجموع حدود 60 درصد قطعات واگن­ها و تأسیسات و تجهیزات برقی، الكترونیكی، مخابراتی، سیگنالینگ، سیستم‌های هواساز و ... در مترو بومیسازی شد، ضمن این که و توسعه مترو باعث ایجاد ده­ها هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل غیر مستقیم در صنعت کشور گردید.

مطمئن هستم كه جناب­عالی به خوبی میدانید دامنه فعالیت در مترو بسیار فراتر از این بوده و در این مجال، فرصت شرح همه آن‌ها و نیز طرح سختیهای كار در مترو نیست، ضمن این که خدمت­گزاران مردم با خدای خود معامله كرده و ایمان و باور دارند كه عزت و ذلت از سوی خداوند است که می­فرماید «تعز من تشاء و تذل من تشاء».

همه می­دانند که عملكرد آقای دكتر قالیباف صرفاً به مترو خلاصه نمیشود. تبدیل شهرداری تهران از سازمانی اجرایی و خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی و نیز احداث تونل‌ها و پل‌های شهری، ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی از جمله بزرگراه‌های بسیار از جمله آزادگان،‌ امام علی (ع)، شهید صیاد شیرازی، شهید خرازی، شهید زین‌الدین، یادگار امام (ره)، شهید كاظمی، شهید دوران، شهید یاسینی، شهید باقری و شهید شوشتری، بوستان بزرگ ولایت، بوستان بزرگ یاس، مجموعه برج میلاد، دریاچه بزرگ شهدای خلیج فارس، باغ پرندگان، باغ موزه دفاع مقدس، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان آب و آتش، باغ موزه كتاب، باغ موزه قصر و پلانتاریوم، ساماندهی رود - دره‌های تهران، راه­اندازی سامانه اتوبوسرانی تندرو (BRT)، ایجاد سراهای محلات و تشكیل شورایاریها و فراهم آوردن امکان مشاركت مستقیم مردم در تصمیم­گیری­های محلی، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی به اقشار مختلف مردم، توجه ویژه به آمد و شد معلولان و جانبازان عزیز، ارائه خدمات حمایتی به طبقات ضعیف و متوسط جامعه، تهیه و تصویب طرح جامع و تفضیلی و نیز طرح جامع حمل و نقل و ترافیك شهر تهران، شفاف­سازی مالی، مبارزه با فساد اداری و كسب مقام اول در این مبارزه و ده­ها و صدها طرح و پروژه دیگر که در ابعاد ملی و بین­المللی مطرح هستند، نه تنها برای هموطنان ایرانی و همشهریان تهرانی باعث مباهات است، بلكه موجب افتخار و سربلندی كشور اسلامی­مان نزد افکار عمومی جهان و محافل علمی و مجامع اجرایی معتبر دنیا شده است.

حال فرض كنیم جناب‌عالی آگاهانه یا از سر اشتباه، از عبارات سخیف شهر فروشی و قانون فروشی برای بیان دیدگاه­های خودتان استفاده کنید، آیا واقعاً نمیدانید در دوران قبل از مدیریت فعلی، شهر تهران فاقد طرح­های جامع و تفصیلی بود و با همت شهردار تهران این مهم محقق شد و در حال حاضر، تمامی ساخت و سازها در تهران بر مبنای آن که فصل الخطاب تمامی دستگاه­های دولتی است، انجام میشود.

اما در خصوص پیشنهاد جناب­عالی برای دو سال آینده شهر تهران و مهم‌ترین اولویت شما یعنی امكان رزرواسیون هتل و خدمات هتلینگ، پیشنهاد مطروحه برای درک دقیق واقعیت­های ذهنی، تدابیر مدیریتی و تشخیص اولویت­های جناب­عالی برای اداره و مدیریت کلان­شهر تهران و مقایسه آن با کلان­نگری، دوراندیشی و عملکرد شهردار محترم تهران در دهه اخیر، شاخص بسیار خوب و قابل قضاوتی به منظور ارزیابی و مقایسه تفکر جهادی و تفکر مقابل آن است.

و اما نكته آخر؛ جناب­عالی به خوبی نسبت به عملكرد خود در مترو واقف هستید. آیا بهتر نیست به ادامه همین سكوت راجع به دوره مدیریت شما بسنده کنیم و به جای نفی دیگران در سالی كه با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، به شایستگی سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده، به کار خود بپردازید؟»
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اولا مردم تهران و ایران در انتخابات های گذشته، نظر خود را نسبت به جناب دکتر قالیباف و عملکرد ایشان به صراحت اعلام کردند. ثانیا راه اندازی اولیه مترو در سالهای آغازین در حالیکه اکثرا مترو را لوکس و تجملی و بی فایده می دانستند؛ و پیش بردن کار در آن شرایط، بسیار سخت تر از الآن است. فراموش نکنید که در سالهای جنگ درآمد کل سالانه کشور گاهی فقط حدود ۵-۶ میلیارد دلار بود. اما در حال حاضر تمام زیر ساخت ها و تجارب حاضر و آماده است و مشاوران و پیمانکاران تجارب لازم را به دست آورده اند. سوما اگر شهرداری برای حمل و نقل عمومی و مترو اهمیت و اولویت قائل است چرا پروژه های بی حاصل، بلکه زیانباری همچون تونل در حال ریزش توحید، بزرگراه طبقاتی همیشه شلوغ صدر و تونل بی خاصیت نیایش را به ساخت و تکمیل مترو ترجیح می دهید؟

  • کارجو 0 0

    عزیزانی که هم اکنون در شهرداری دارای پست و مقامی هستند زحمات طاقت فرسای پایه گذاران متروی تهران را فراموش نکنند. آنانی که در سالهای ابتدائی انقلاب با وجود آنکه بسیاری از مردم و مسئولان، مترو را یک پروژه لوکس و تجملی می دانستند و مترو بودجه چندانی هم نداشت؛ کار را به پیش بردند و پس از رفع موانع بی شمار اولیه، کار را شسته و رفته تحویل نفرات بعدی دادند. بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد