| کد خبر: 61765 |

از ۲۰ پروژه راه و شهرسازی استان یزد بهره برداری می شود

تین نیوز | به مناسبت گرامیداشت هفته دولت ،20 پروژه در استان یزد به بهره برداری می رسد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان یزد، مدیركل راه و شهرسازی استان  ضمن اعلام این خبر گفت : برای اجرای آنها اعتباری بالغ بر 199 میلیارد ریال هزینه شده است.كه در حوزه راه های بین شهری می توان از بهره برداری از پروژه هایی همچون 76 كیلومتر روكش آسفالت و 26 كیلومتر انواع حفاظ های جانبی وگاردریل نام برد. در حوزه راههای روستایی نیز این پروژه ها شامل احداث 25.5 كیلومتر راه روستایی، بهسازی 25 كیلومتر راه روستایی و 54 كیلومتر هم روكش آسفالت راه های موجود می باشد.

غلامرضایی رضایی افزود :سهم بالای ترافیك سنگین از كل ترافیك عبوری (حدود 40 درصد) و اختلاف بسیار زیاد با میانگین كشوری (25 درصد) بوده وهمچنین موقعیت ممتاز حمل و نقلی استان به جهت تلاقی كریدورهای حمل و نقلی شمال- جنوب و شرق- غرب در استان و نیز وجود پنج راه عظیم ریلی در بافق و مركزیت جغرافیایی استان در كشور و دسترسی آسان ازویژگی های این استان برشمرده شده است
 
رئیس شورای حمل و نقل استان ، با اشاره به شروع عملیات اجرایی بندر خشك در استان وموقعیت ممتاز حمل و نقل ریلی و جاده ای و شرایط  اقلیمی متفاوت (كویری، كوهستانی، تهدید شنهای روان، برف گیر)  به سهم  بالای تلفات واژگونی در استان اشاره كرد و افزود، خستگی  و خواب آلودگی رانندگان به سبب ورود به استان پس از ساعتها رانندگی عامل اصلی این گونه حوادث جاده ای است.

وی در خصوص مهمترین شاخص های حمل و نقل جاده ای گفت: بر اساس آمارنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور، مجموع راه های اصلی و فرعی تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان 2353 كیلومتر است كه شامل 653 كیلومتر بزرگراه (4.5 درصد از بزرگراه های كشور و رتبه 8 كشوری)، 663 كیلومتر راه اصلی (2.66 درصد از راههای اصلی كشور و رتبه 15 كشوری)، 1037 كیلومتر راه فرعی (2.39 درصد از راههای فرعی كشور و رتبه 16 كشوری) و  2175كیلومتر راه روستایی (2.06 درصد از راه های روستایی كشور و رتبه 22 كشوری)  را در خود جای داده است.

مدیركل راه و شهرسازی استان، طول كل راه های شریانی كشور 34633 كیلومتر و استان یزد 1166 كیلومتر عنوان كرد كه سهم استان در مقایسه با سهم كشوری  3.3 درصد بوده  و رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.
 
نكته قابل توجه اینكه علیرغم سهم و رتبه بالای استان در طول راه ها در كشور (رتبه 13)، خوشبختانه میزان و رتبه تلفات جاده ای استان بسیار پایین بوده (رتبه 31) و این نشان دهنده ایمنی بالای راه های استان نسبت به كشور می باشد.

این با وجودی است كه از لحاظ سرانه اعتبار فصل حمل و نقل ، سرانه اعتبارات هزینه ای و سرانه اعتبار به طول راهها، اعتبار مناسبی نداشته و رتبه 30 كشور را دارا هستیم.
رئیس شواری حمل و نقل استان در خصوص آمار مقایسه ای تلفات جاده ای خاطرنشان كرد با عنایت به اینكه  سهم راههای استان یزد از كشور، 2.7 درصد می باشد سهم تلفات جاده ای استان از كشور 1.28 درصد اعلام گردیده و با توجه به اینكه تلفات جاده ای در هر صد كیلومتر برای كشور 12.7 و برای استان 6 میباشد. تلفات برون شهری كشور 10951 نفر و استان 141 كه كمترین میزان تلفات كشوری را داراست.
وی  افزود: اداره كل راه و شهرسازی استان یزد در قالب 8 مدیریت و 11 اداره شهرستانی و 27 اداره ستادی و با 519 نفر پرسنل مشغول انجام وظایف قانونی خود می باشد.

اعتبار استانی اداره كل در سال 1393 مبلغ 557.028 میلیون ریال بوده كه مبلغ 181.654 میلیون ریال آن تخصیص یافته است جمع كل اعتبارات مصوب استان در سال 1393 مبلغ 1.231 میلیارد ریال  بوده كه 689 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
 
 
رضایی درحوزه راهسازی این اداره كل گزارش داد ،این اداره كل در سالهای 92 و 93 پیگیری عملیات اجرایی احداث بزرگراه و یا باند دوم راه های استان را در قالب 4 پروژه به طول 110 كیلومتر در دست اقدام داشته كه در دو سال گذشته اعتباری بالغ بر 46 میلیارد ریال در این پروژه ها هزینه گردیده است. لازم به ذكر است برای اتمام پروژه های مذكور بیش از 4000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می باشد وی ادامه داد علاوه بر این ادامه عملیات اجرایی احداث راه اصلی بالغ بر 190 كیلومتر در قالب 3 پروژه و نیز بهسازی و ارتقا راه ها به راه اصلی به طول 50 كیلومتر نیز از دیگر اقدامات این اداره كل در سالهای مذكور بوده است. از مهمترین پروژه های ملی راهسازی استان؛ احداث باند دوم یزد ـ طبس، كنار گذر زارچ ـ اشكذر، بزرگراه یزد ـ بافق، احداث راه اصلی بهاباد ـ دربند ـ نایبند، بهسازی محور یزد- خاتم، احداث راه اصلی زرند ـ بافق، احداث راه ندوشن – ورزنه، احداث راه ابركوه – مروست را می توان نام برد.

مدیركل راه و شهرسازی استان در خصوص فعالیتهای حوزه راهداری گفت : علاوه بر این در سال 93 این اداره كل در راستای افزایش ایمنی راه های استان اقدام به خط كشی 2595 كیلومتر  از راهها، نصب 7270 عدد تابلو و نیز نصب 43 كیلومتر گاردریل در راههای استان نموده كه نتیجه آن كاهش نزدیك به 5 درصدی تلفات جاده ای استان نسبت به سال قبل بوده است.همچنین در ادامه این روند در سه ماهه اول سال جاری نیز شاهد كاهش تلفات جاده ای به میزان 20 درصد بوده ایم.
 
غلامرضا رضایی نیز گزارشی از حوزه احداث و توسعه ساختمان های دولتی داد و افزود ازمهمترین پروژه های عمرانی ساختمانی نیز می توان به تكمیل مجتمع فرهنگی هنری یزد، مطالعه واحداث مجتمع فرهنگی زارچ، مطالعه واحداث ساختمان فرهنگی وتبلیغی بافق، مطالعات احداث سالن وكانون پرورش فكری صدوق، مطالعه واحداث ساختمان اداره كل ثبت احوال یزد، احداث كانون اصلاح و تربیت یزد، مطالعه واحداث مجتمع اداری بهاباد، مطالعه واحداث بخشداری مروست، مطالعه واحداث مجتمع اداری ابركوه، مطالعه واحداث مجتمع اداری خاتم اشاره نمود كه با زیربنای حدود 24900 مترمربع (شامل 10 پروژه) در حال احداث می باشد. همچنین كتابخانه مركزی مهریز در زمین به مساحت 2600 مربع و بازیربنای 867 متر مربع و محوطه 1915  متر مربع در سال 1392 به بهره برداری رسیده است
وی در بخش مسكن مهر گفت: در زمینه احداث واحدهای مسكن مهر، لازم به ذكر است كه كل پروژه های مسكن مهر 22046 واحد می باشد كه شامل: 8680 واحد تعاونی مسكن مهر، 1818 واحد سه جانبه مسكن مهر،943 واحد خیرین، 607 واحد بهزیستی،1102 واحد اجاره داری 5 ساله، 5151 واحد خودمالكین، 3745 واحد می باشد مجموع افتتاحات تاكنون 14986 واحد بوده است كه از این تعداد 5739 واحد آن در دوره دولت یازدهم بوده است.  در حال حاضر تعداد واحدهای آماده افتتاح 2396 واحد مسكن مهر بوده و همچنین با برنامه ریزی انجام شده، زمان بهره برداری كامل مسكن مهر استان یزد پایان سال 1394 می باشد.
 
وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تهیه طرحهای توسعه شهری اشاره كرد و افزود: ازجمله وظایف این اداره كل تهیه و نظارت بر اجرای طرح های توسعه شهری می باشد كه در این راستا این اداره كل 22 طرح توسعه شهری در دست اقدام دارد كه شامل یك طرح مجموعه شهری، یك طرح ناحیه ای، یك طرح طراحی شهری و مناسب سازی و نوزده طرح جامع و جامع تفصیلی شهرهای مختلف می باشد. لازم به ذكر است 7 طرح از این مجموعه تهیه و ابلاغ شده و بقیه نیز در مراحل مختلف تهیه و بررسی  و تصویب می باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.