| کد خبر: 52670 |

◄ اهمیت نقش و جایگاه صنعت هوانوردی عمومی

وبلاگ تین نیوز، خليل اله معمارزاده* | هوانوردی عمومی شامل همه فعالیت های طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری، پرواز، فعالیت های صنعتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، اجتماعی و فرهنگی مربوط به هواپیماهایی است که در خارج از حوزه هوانوردی نظامی و ایرلاین های دارای پروازهای از پیش برنامه ریزی شده و موسسات مجوز گیرنده حمل و نقل هوایی تجاری متعارف صورت می گیرد. تا کنون هیچ تعریف قانونی از هوانوردی عمومی ارائه نگردیده است. 

هوانوردی عمومی نیز به نوبه خود با مهیا کردن سیستم حمل و نقل شخصی به صورت چارتر، باری، حقیقی، حقوقی و پزشکی به همراه کاربردهای آتش نشانی، سم پاشی، عکاسی هوایی، امداد هوایی و در نهایت تفریحی تاثیر زیادی بر اقتصاد جهان داشته است. (فقط در ایالات متحده بیش از 225.000 هواپیمای شخصی ثبت شده و بیش از 60.000 خلبان ثبت شده وجود دارد ) هوانوردی عمومی در سال 2007 با تولید 3/1 میلیون شغل و با سهم 103 میلیارد دلاری در اقتصاد سالانه ایالت متحده نقشی اساسی ایفا می کرد و در سال 2008 بیش از 166 میلیون مسافر در نزدیک به 20 میلیون پرواز در این صنعت جابه جا شدند و همچنين در سال 2007 صنعت هوانوردی عمومی مسئول 75 درصد تمام هواپیماهای عملیاتی در کل ایالات متحده بود. 

در سال 2008 بیش از 700 شرکت تاکسی هوایی در ایالات متحده فعالیت می کرد که در قالب شرکت های کوچک محلی با بیش از 2750 هواپیما عملیات خود را انجام می دادند که بیش از 50 درصد آنها هواپیماهای جت منطقه ای بودند و باعث رونق در 492 فرودگاه ایالات متحده گردیدند. 

در بین دهه های 80 و 90 میلادی شرکت های فعال در صنعت هوانوردی عمومی (اعم از ایرتاکسی‌ها) با مکانیزم کد اشتراکی به عنوان شرکای ارزشمند شرکت های بزرگ در صنعت حمل و نقل هوایی مطرح گشته و جایگاه و نقش و اهمیت آنها بصورت فزاینده و سریعی افزایش یافت و توانست در ارائه و پوشش خدمات حمل و نقلی نقطه به نقطه point-to-point و درب به درب door-to-door با بسیاري از بخش ها ارتباط برقرار نمایند. 

در واقع صنعت هوانوردی عمومی بزرگترین بخش از هوانوردی از حیث تعداد هواپیما، خلبانان، فرودگاه ها و پوشش خدماتی جوامع می باشد و مسلماً هوانوردی عمومی نیرویی مقتدر در آسمان ایالات متحده است که شامل 90 درصد ناوگان های هوایی کشوری، 75 درصد عملیات پروازی کشوری در فرودگاه‌های با خدمات برج FAA و بدون خدمات برج و اشتغال 80 درصد از خلبان های مجاز و دارای گواهینامه در ایالات متحده می گردد. 

ارزش دارایی آن یک صنعت 40 میلیارد دلاری است که بیش از 100 میلیارد دلار در فعالیت های اقتصادی به صورت سالانه سرريز می نماید و به واسطه بهره وری و کارآیی آن یک ابزار کسب و کار مهم شده است و حقیقتاً دارای یک نقش حیاتی در سیستم حمل و نقل ملی ایالات متحده و اقتصاد آن گردیده است. 

صنعت پشتیبان هوانوردی عمومی نیز خود به عنوان بخشی از صنعت هوانوردی عمومی خود شامل بخش ها و صنایع متنوعی می گردد. در ایالات متحده تقریباً 15 سازنده در طراحی و ساخت هواپیماهای سبک (یا کوچک) و هواپیمای بزرگ برای بخش های متنوع هوانوردی عمومی درگیر و فعال گردیده اند و در فاصله بین سال های 1995 تا 2005 بیش از 25.000 فرصت شغلی در صنعت ساخت هوانوردی عمومی ایجاد شده است. 

صنعت خدمات هوانوردی به عنوان بخشی از صنعت پشتیبان هوانوردی بخش دیگری است که به اپراتورهای پایه ثابت (FBOs) شناخته می شوند.
این اپراتورها خدمات زمینی و پشتیبانی های مورد نیاز را برای هوانوردی عمومی فراهم می نمایند و در برخی از مناطق نیز همزمان نیازهای واحدهای نظامی و ایرلاین های بزرگ را تامین می نمایند. آنها قابل قیاس با مجتمع های خدماتی خودرو هستند که مجموعه ای از تمام خدمات پشتیبانی اتومبیل (شامل ایستگاه گاز و سوخت، گاراژ، کارواش ، فروش قطعات یدکی ، آموزش رانندگی و...) را ارائه می نمایند. 

نمونه های بارز خدمات اپراتورهای پایه ثابت هوانوردی عمومی شامل این موارد می گردند: خدمات لاین (سوخت گیری، فروش روغن)، آشیانه هواپیما (هنگرها)، نگهداری هواپیما (تعمیرات اساسی اورهال، و نوسازی، تعمیرات جزیی، چک و بازرسی های سالانه و تجدید گواهی صلاحیت پرواز،نگهداری موتور (کلی ، جزیی و تعویض)، اویونیک (فروش، خدمات شامل نگهداری و تجدید پروانه ، کالیبراسیون) فروش و اجاره هواپیما ( نو وکارکرده) ، آموزش پرواز (مقدماتی تا پیشرفته و باز آموزی) ، فروش قطعه و خدمات (تایرها، ترمزها، بیرینگ ها و باتری ها) 

* كارشناس ارشد MBA گرایش مديريت حمل و نقل و Post-MBA گرایش مدیریت پروژه، فوق لیسانس مهندسی صنایع و کارشناس مهندسی مکانیک

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.