| کد خبر: 48812 |

با این تخلف، هم پلیس راهور جریمه‌تان می‌کند و هم شهرداری تهران!

تین نیوز | مگر می‌شود بابت انجام یک تخلف دو بار، توسط دو نهاد مختلف جریمه شد؟ ممکن است در پاسخ به این پرسش، یک «نه!» قاطع بگویید و حتی تصور این رویکرد را دور از هر گونه منطق، انصاف و اصول عقلی بدانید، ولی در کمال ناباوری باید به عرضتان برسانیم که به تازگی مسئولان شهرداری تهران، چنین خوابی برای شهروندان دیده‌اند!

مگر می‌شود بابت انجام یک تخلف دو بار، توسط دو نهاد مختلف جریمه شد؟ ممکن است در پاسخ به این پرسش، یک «نه!» قاطع بگویید و حتی تصور این رویکرد را دور از هر گونه منطق، انصاف و اصول عقلی بدانید، ولی در کمال ناباوری باید به عرضتان برسانیم که به تازگی مسئولان شهرداری تهران، چنین خوابی برای شهروندان دیده‌اند و قرار است این اتفاق عجیب، به زودی در پایتخت کشورمان اجرایی شود!
 
مسئولان شهرداری به دنبال اجرای طرحی هستند که بر اساس آن دیگر نباید نگران جریمه‌های سنگین پلیس راهور و دو برابر شدن آن باشید، زیرا جریمه‌های شهرداری هم از نظر مبلغ سنگین‌تر است و هم به شیوه‌ای سختگیرانه، در زمانی کمتر و به میزانی بیشتر افزایش می‌یابد! 
 
این خبر را مصطفی قنبرنژاد، رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران نوید داده و از آن به «عوارض برای ورود غیرقانونی به محدوده طرح ترافیک» یاد کرده است. به این صورت که قرار است از رانندگانی که بدون مجوز، وارد محدوده طرح ترافیک تهران می‌شوند ـ‌علاوه بر جریمه‌ای که پلیس راهنمایی و رانندگی برایشان به ازای هر ساعت تردد در این محدوده صادر می‌کند به مبلغ دویست هزار ریال صادر می‌کند ـ شهرداری هم عوارض (بخوانید جریمه!) دریافت کند.
 
قنبرنژاد درباره این عوارض و مکانیزم افزایش آن (در صورت عدم پرداخت) و دریافت آن در بلند مدت از خاطیان می‌گوید: تا امسال به این صورت بوده که اگر رانندگان بدون خرید مجوز ورود به طرح ترافیک ـ‌که ‌سالانه، ماهانه، هفته‌ای و روزانه عرضه می‌شود ـ وارد این محدوده می‌شدند، از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران جریمه می‌شدند، ولی از امسال، آن جریمه‌ای که پرداخت می‌کنند، رافع عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تهران نمی‌شود؛ به این صورت که خودرویی که‌ غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک تهران می‌شود، توسط پلیس جریمه ‌و علاوه بر آن، تخلفش توسط دوربین‌های ما ثبت می‌شود و موظف است عوارض ورود به طرح ترافیک را واریز کند.
 
رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران در ادامه مبلغ این عوارض عجیب را برای خودروهای سبک قبل از ساعت ۱۰، ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و بعد از ساعت ۱۰، ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان و برای خودروهای سنگین (اتوبوس‌ها و کامیون‌های بالای شش تن) روزانه ۴۸ هزار تومان ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر این عوارض تا ۲۴ ساعت واریز نشد، مبلغ آن دو برابر می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت تا ۴ برابر افزایش می‌یابد. اگر افراد این عوارض را پرداخت نکنند، مبلغ روی عوارض سالانه خودرو می‌رود. 
 
وی در پاسخ به اینکه تفاوت این عوارض با جریمه راهنمایی و رانندگی چیست، می‌گوید: برخی افراد قانونمند هستند و مجوز ورود به طرح ترافیک را دریافت می‌کنند و برخی هم هستند که به هر دلیل، این مجوز را نمی‌خرند، چون این افراد موجب بروز مشکلاتی در محدوده زیست محیطی در نظر گرفته شده برای شهر یا‌‌ همان محدوده طرح ترافیک می‌شوند، باید عوارض این ورود غیر قانونی‌شان را بپردازند! 
 
این مقام مسئول تأکید دارد این طرح عجیب مجوز شورای شهر تهران را دریافت کرده و به تأیید فرمانداری تهران هم رسیده و در ادامه زمان اجرای آن را ابتدای اردیبهشت ماه امسال ذکر می‌کند تا به نظر همه چیز تمام شده به نظر برسد؛ در حالی که این گونه نیست! 
 
نخستین اشکال آنجا خود را نشان می‌دهد که می‌بینیم برای ورودِ بدون مجوز به محدوده طرح ترافیک، دو جریمه (یکی با نام جریمه و دیگری تحت لوای عوارض!) در نظر گرفته شده که به دو جیب سرازیر می‌شود؛ با این حساب بعید نیست روزی نهاد ثالثی مانند محیط زیست یا وزارت بهداشت هم پا به عرصه بگذارد و رانندگانی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، مشمول چندین عوارض مختلف شوند! 
 
از این اشکال که بگذریم، ادعای مسئولان شهرداری برای قانونی بودن اقدامشان زمانی رنگ خواهد باخت که «قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» را مرور کنیم؛ قانونی که در جلسه علنـی روز یکشنبه مـورخ هشتم اسفند ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی تـصویب و در ۲۴ /۱۲ /۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده و در ماده ۱۸ به صراحت تکلیف محدوده‌های ویژه ترافیکی را تعیین نموده است.
 
ماده ۱۸ـ تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده‌هایی از شـهر کـه از سوی راهنمایی و رانندگی و یا محیط زیست و یـا شهرداریهای مربوطـه منطقه ممنوعه پیشنهاد می‌شود و مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک استان‌ها و در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌رسد ممنوع است و نیروی انتظامی ضمن صدور قبض جریمه عبور ممنوع برای متخلف به او اخطار می‌نماید که از محدوده طرح ترافیک خارج شود. در صورت ادامه تخلف برای هر یک ساعت یک برابر جریمه خواهد شد.
 
بر اساس این ماده قانونی، هم دریافت عوارض و امثال آن مردود و هم نهاد تصمیم گیرنده در این باره به صراحت معرفی می‌شود؛ یعنی اگر فرض را بر صحت سخنان قنبرنژاد مبنی بر دریافت مصوبه شورای شهر تهران برای دریافت این عوارض عجیب و تأیید این مصوبه در فرمانداری تهران بگذاریم، بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با این اشکال قانونی مواجه خواهیم بود که این نهاد‌ها مجاز به تصمیم گیری در این باره نیستند، زیرا مناطق ممنوعه ترافیکی را در تهران، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر اساس ضوابط شورای عالی ترافیک تعیین کرده نه شورای شهر و هر نهاد دیگری! 
 
ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بر اساس قانون یاد شده (ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)، ۶۰ درصد وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در تهران، به حساب شهرداری و دهیاری‌های استان (شهرداری‌های محل و دهیاری‌ها از طریق استانداری‌‌‌ همان استان به تناسب ۷۰ درصد و ۳۰ درصد) واریز می‌شود که قانون گذار محل هزینه آن را هم مشخص کرده است؛ حال چرا شهرداری دنبال درآمد بیشتر از این تخلف رایج در تهران است و می‌خواهد عوارض‌های عجیبی که وضع کرده را صرفه چه اموری کند، معلوم نیست! 
 
البته همه این موارد تنها بخشی از ابهامات ماجرا هستند، زیرا مثلا‌ رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران هیچ مکانیزم الزام آوری برای پرداخت این عوارض عجیب بیان نکرده، حال آنکه به مبلغ عوارض سالانه خودرو‌ها افزوده می‌شود، ولی فراموش کرده که از یک سو بسیاری این عوارض سالانه را نمی‌پردازند و از سوی دیگر، هیچ اجباری برای پرداخت آن در تهران ندارند؛ یعنی ممکن است برای فرار از پرداخت این عوارض گران قیمت، به یک شهر دیگر مراجعه کرده و عوارض سالانه خودروشان را در آن شهر پرداخت کنند که کاملا هم قانونی است! 
 
به این ابهامات، اشکالاتی که از نظر شرعی و حقوقی به اختصاص دو جریمه به یک تخلف (ورود غیر مجاز به طرح ترافیک) و افزایش آن به دو برابر و چهار برابر در ۲۴ ساعت و بیش از ۲۴ ساعت وارد است، توجیهی که در وضع آن به چشم نمی‌خورد (جریمه راهنمایی و رانندگی را برای این در نظر گرفته‌اند که بازدارندگی ایجاد کند و محدوده طرح ترافیک را برای این مشخص نموده‌اند که هوای شهر پاک شود و سلامت عمومی به خطر نیافتد که هیچ کدام از این رویکرد‌ها در دریافت عوارض قابل مشاهده نیست) و... را می‌توان افزود تا به این نتیجه رسید که تلاش مسئولان شهرداری تهران برای دریافت عوارض ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک، شاهکاری بی‌مثال در عرصه قانون‌گذاری در کشور است!
 
پیوست:
 
۱ ـ متن قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را (به صورت پی‌دی‌اف) روی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور از اینجا  دانلود نمایید.
 
۲ ـ فایل صوتی گفت‌وگوی  با مصطفی قنبرنژاد، رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران درباره این خبر (با فرمت MP3)، از اینجا دانلود نمایید.
 
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بنده خدا 0 0

    فعلا ببینیم ثبت جرایم توسط دوربین وجاهت قانونى دارد یا خیر؟