| کد خبر: 47989 |

◄ آشنایی با حقوق مسافر در حمل و نقل جاده‌ای

تین نیوز | با توجه به پشت سر گذاشتن سفرهای نوروزی و نزدیکی به سفرهای تابستانی که موجب افزایش تقاضا برای سفر می شود شهروندان و مسافران باید با آگاهی از حقوق خود بتوانند سفری با استاندارد لازم را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بخش کثیری از سفرهای  مردم ایران بر اساس برنامه ریزی در ایام تعطیلات نوروز رخ می دهد و بسیاری از مردم به حقوق مسافر آگاه نیستند. اما چگونه می توان با این حقوق آشنا و از آن بهره‌مند شد؟ پاسخ این سوال را می توان در گزارش زیر پیدا کرد.

سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی حمل و نقل جاده ای کشور در سال جاری و در راستای حفظ حقوق مسافر بنا به رسالتی که بر عهده دارد، تلاش های قابل ملاحظه‌ای را به منظور آشنایی مسافر به حقوق خود انجام داد و همه ساله شرکت های مسافربری را موظف به ارایه "کارت سفر" به مسافران و آشنایی آنها با حقوق مسافری خود می‌کند.

گفتنی است سالانه یک میلیون "کارت سفر" از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  منتشر و در اختیار مسافران قرار داده می شود که شامل تقویم سفر، شماره تلفن ستادهای نوروزی 31 استان و شماره ارتباط با مسئولان نظارتی به منظور کاهش ارتباط مسافر و راننده است. همچنین در صورت عدم رعایت سرعت مجاز توسط راننده، مسافر می تواند با سامانه پلیس تماس گرفته تا نزدیک ترین پلیس راه با راننده برخورد جدی داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی ها، اکثر مسافران ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای بر نیازهای اولیه سفر همچون، راحتی، آسایش و تغذیه تاکید داشته اند و مسائلی همچون ایمنی، نحوه رانندگی و مهارت راننده در پله دوم قرار دارد.

لازم به ذکر است، آب سرد کن همراه با لیوان یک بار مصرف و بسته پذیرایی جزو وظایف شرکت های حمل و نقل به شمار می رود. اگرچه برخی از شرکت ها به جای توقف به منظور صرف نهار با غذای گرم در حین مسیر پذیرایی و تنها برای اقامه نماز در طول مسیر توقف می کنند.

در ادامه باید به این نکته توجه داشت که مهمانداران اتوبوس های مسافربری باید حتما دوره های آموزشی چگونگی ارتباط با افراد خردسال، میانسال و سالمند را گذرانده باشند و فیلم آشنایی با وظایف مسافر در اتوبوس نیز حتما برای مسافران پخش شود.

در پایان باید به این نکته توجه داشت، اگر برنامه ریزی سفر توسط اقشار مختلف مردم به منظور سیاحت شهرهای گوناگون در طول سال شکل گیرد دیگر با مشکلاتی از قبیل کمبود ناوگان، کاهش خدمات و اتلاف زمان و از همه مهمتر تراکم ترافیک در محورهای شمالی و جنوبی نخواهند بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.