| کد خبر: 35765 |

۲۰۱۴ خونین ترین سال برای خطوط هوایی مالزی

تین نیوز |   با ناپدیدشدن هواپیمای ایرباس شرکت 'ایرآسیا' مالزی، سومین حادثه هوایی برای خطوط هوایی این کشور در سال جاری میلادی رقم خورد تا این خطوط که هواپیماهای غربی را نیز در اختیار دارد؛ ناامن ترین خطوط هوایی جهان در سال جاری میلادی لقب گیرد.

هواپیمای مالزیایی با شماره پرواز 8501 ساعت پنج و 35 دقیقه به وقت محلی اندونزی (دو و پنج دقیقه بامداد به وقت تهران) با 155 مسافر و هفت خدمه پرواز از فرودگاه بین المللی 'یواندا' شهر 'سورابایا' اندونزی به پرواز در آمد و 42 دقیقه بعد ارتباط آن با مرکز کنترل ترافیک هوایی اندونزی قطع شد.
 
جزیره بلیتونگ بخشی از یکی از استان های اندونزی است. جزایر بانگکا و بلیتونگ پیش تر بخشی از استان سوماترای جنوبی بوده اند، اما در سال 2000 میلادی به عنوان یک استان مستقل شدند.
 
خطوط هوایی مالزی اوایل سال جاری میلادی (17 اسفند 92) را با ناپدید شدن پرواز 'ام.اچ 370' در مسیر کوالالامپور - پکن آغاز کرد که براثر آن 239 سرنشین هواپیما ناپدید شدند که تاکنون هیچ اثری از آنها به دست نیامده است.
 
132 روز پس از ناپدیدشدن هواپیمای مالزی با شماره پرواز 'ام اچ 370' یعنی در 17 ژوییه (26 تیر 93) یک فروند بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی پرواز ام.اچ 17 در اوکراین و نزدیکی مرز روسیه سرنگون شد و 298 سرنشین آن کشته شدند.
 
این هواپیما 17 ژوییه (26 تیر) درحالی که از آمستردام هلند عازم کوالالامپور بود، در آسمان اوکراین در نزدیکی مرزهای این کشور با روسیه، از صفحه رادار ناپدید شد و در آسمان منطقه ناآرام شرق اوکراین سقوط کرد و تمام 298 سرنشین کشته شدند.
 
دولت اوکراین می گوید هواپیما هدف موشک جدایی طلبان قرار گرفته و جدایی طلبان نیز دولت اوکراین را مسول این سانحه می دانند. کارشناسان نیز معتقدند این هواپیما با موشک مورد اصابت قرار گرفته است.
 
دولت مالزی تاکنون حدود 33 میلیون رینگیت (حدود 11 میلیون دلار) صرف عملیات جستجوی هواپیمای ام.اچ 370 و هواپیمای ام.اچ 17 که 132 روز پس از ام.اچ 370 بر فراز اوکراین و در مسیر آمستردام به کوالالامپور هدف موشک قرار گرفت، کرده است.
 
این دو حادثه هوایی بازار مسافران هوایی مالزی به ویژه مسافرین چین و اروپا را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
 
اکنون مالزی در آخرین روزهای پایانی سال 2014 میلادی شاهد سومین حادثه هوایی است. هواپیمای ناپدید شده از نوع ایرباس ای۳۲۰-۲۰۰ (Airbus A۳۲۰-۲۰۰) شرکت هواپیمایی 'ایرآسیا' این کشور امروز یکشنبه ارتباط خود با پرواز QZ8501 که 162 سرنشین را با هواپیمای A320-200 از اندونزی به سنگاپور جابجا می کرد، از دست داد.
 
«ایراسیا» نام خلبان هواپیمای مفقود شده را «ایریانتو» اعلام کرد که بیش از شش هزار ساعت پرواز را در سابقه کاری خود دارد. کمک خلبان این پرواز هم دو هزار و 275 پرواز را در کارنامه کاری خود دارد.
 
این هواپیما با هفت خدمه پرواز و 155 مسافر در پرواز بوده است.
 
سومین سانحه برای خطوط هوایی مالزی در سال میلادی جاری امروز درحالی رقم خورد که مرحله جدید عملیات جستجو برای یافتن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی اواسط مهرماه با تجهیزات جدید آغاز شد، ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.
 
'دسی راس' کارشناس مدیریت ترافیک هوایی اخیرا دولت های استرالیا و مالزی را متهم به کتمان واقعیات درخصوص این پرواز کرده بود.
 
کارشناسان صنایع هوایی احتمال می دهند هواپیمای بوئینگ 777 پرواز ام اچ 370 خطوط هوایی مالزی که اتباع 13 کشور از جمله دو ایرانی را از کوالالامپور به پکن منتقل می کرد، با تغییر مسیر در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده و به اعماق اقیانوس فرو رفته باشد.
 
دولت 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی پیش از این نیز درخصوص اطلاع رسانی از این پرواز به طور گسترده ای مورد انتقاد قرار گرفته بود. مقامات استرالیایی اخیرا و پس از گذشت 9 ماه از ناپدیدشن بویینگ پرواز 'ام اچ 370' از احتمال یافتن سر نخ و رازگشایی از سرنوشت هواپیما می دهند.
 
مقامات استرالیا مدعی شدند که بخشی از لاشه پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی بزودی در آبهای اندونزی پیدا می شود و سرنوشت 239 مسافر آن مشخص خواهد شد.
 
'پیتر فولی' مسئول استرالیایی هماهنگی عملیات جستجوی پرواز 'ام.اچ 370' خطوط هوایی مالزی اطمینان داد که معمای این پرواز مرموز مالزی پس از گذشت حدود 9 ماه بزودی حل می شود.
 
وی گفت که بزودی آثاری از این هواپیما جایی در سواحل اندونزی که به احتمال زیاد در سوماترا است، به دست خواهد آمد.
 
'پیتر فولی' گفت که تاکنون مردم اندونزی اشیاء زیادی را به پلیس تحویل داده اند که شرکت بویینگ آزمایشهایی بر روی آنها انجام داده، اما همچنان تعلق داشتن آنها به پرواز ام.اچ 370 در هاله ای از ابهام است.
 
بیش از 180 نفر به طور تمام وقت در بخش عملیات جستجوی این پرواز با تمرکز بر آبهای جنوبی اقیانوس هند درحال فعالیت هستند که بیش از 40 نفر از آنها در نوبت های مختلف حضور دارند تا این عملیات متوقف نشود.
 
مسئول استرالیایی هماهنگی عملیات جستجوی پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی با ابراز اطمینان از یافتن این هواپیما خاطرنشان کرد که این مهم است جهانیان بدانند چه اتفاقی برای این پرواز افتاده است.
 
این اظهارات درحالی بیان می شود که 'سرتیم کلارک' مدیر اجرایی خطوط هوایی امارات بتازگی از نقش ارتش مالزی در ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خبر داده بود.
 
وی در گفت وگو با یک روزنامه نگار بخش هوایی اعلام کرده بود برخی اطلاعات توسط مقامات محرمانه نگه داشته شده است.
 
مدیر اجرایی خطوط هوایی امارات سوال کرده است چه فردی سیستم ارتباطات این پرواز را از کار انداخته و کدام فرد می دانسته چگونه این اقدام را انجام دهد.
 
'پیتر فولی' مسئول هماهنگی عملیات جستجوی ام.اچ 370 بر این باور است که پاسخگویی به سئوالات در مورد سرنوشت این پرواز نیازمند گذشت زمان است.
 
دلایل سقوط هر سه پرواز خطوط هوایی مالزی طی 10 ماه گذشته هرچه که باشد اکنون به نظر می رسد برای خطوط هوایی ایراسیا که سفارش خرید 55 فروند هواپیمای A330 Neo را به شرکت ایرباس داده است سال ناخوشایندی بوده باشد.
 
پایگاه خبری بلومبرگ پیشتر اعلام کرد که در پی وقوع دو سانحه غم انگیز هوایی برای خطوط هواپیمایی مالزی، این شرکت درنظر دارد حدود سه تا چهار هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کند.
 
'ایرآسیا' یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت است که به اکثر کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن پرواز دارد و به وسیله 'تونی فرناندز' مالزیایی – انگلیسی راه اندازی شد.
 
شرکت هواپیمایی 'ایراسیا' در سال 1993 میلادی راه اندازی شد و سال 1996 میلادی عملیات پروازی خود را آغاز کرد و اکنون 10 هزار کارمند دارد.
 
این شرکت با بیش از 170 فروند هواپیما به 121 مقصد پرواز دارد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.