| کد خبر: 35249 |

ارتباط بین وسایل نقلیه موتوری – آینده خودروهای سواری

تین نیوز | شبکه­‌ای که از طریق آن خودروها و واحدهای کنار مسیر به عنوان گره‌­های ارتباطی عمل می­‌کنند و به اشتراک گذاری و تأمین اطلاعات می­‌پردازند، به عنوان یک سامانه ارتباطات خودرویی شناخته می­‌شود. این اطلاعات شامل هشدارهای ایمنی و اطلاعات ترافیکی هستند. فناوری ارتباطات خودرویی می‌­تواند به طور موثر باعث جلوگیری از تصادفات و کاهش ازدحام خودروها و در نتیجه، کاهش راه بندان­‌ها در معابر شهری و جاده‌­ای ­شود.

ارتباطات خودرویی شامل دو گره می­‌باشد: خودروها که بر روی جاده­‌ها متحرک هستند و ایستگاه­‌های کنار جاده که در برد کوتاه کار می­کنند. این دو گره اجزاء سامانه­‌ای هستند که بر مبنای ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRS ) به تبادل اطلاعات با یکدیگر می‌­پردازند. این سامانه ارتباطات خودرو به خودرو، بخشی از سامانه حمل­‌ونقل هوشمند (ITS) و فناوری خودرویی می‌­باشد که بر روی خودروها پیاده­‌سازی می­‌شود.

این مفهوم ارتباطات خودرو به خودرو به دلیل ویژگی­‌های پیشرفته آن که کمک به تضمین ایمنی و جلوگیری از تصادفات می­کنند، مورد تأئید بسیاری از کشورها قرارگرفته است. انجمن حمل‌­ونقل هوشمند آمریکا (ITSA) درصدد پیاده‌­سازی این فناوری نوین برروی خودروها می­‌باشد.

بسیاری از دانشگاه‌­ها همچنان در حال تحقیق بر روی فناوری خودرویی هستند.
در ارتباطات خودرو به خودرو، خودروها نقش فرستنده­‌ها یا گیرنده‌ها‌ را خواهند داشت. این فناوری نوین اطلاعات لازم برای پرهیز از برخورد با موانع را بدست داده و هشدارهای مربوط به عبور از تقاطع­‌ها را تولید می‌­کند. کاربردهای مختلف این فناوری بر روی خودروها عبارتند از:

1- ایمنی: این فناوری به دلیل آنکه می­‌تواند با تشخیص موقعیت خودروهای عبوری اطراف، هر نوع مانع موجود در سطح جاده­‌ها را تشخیص داده و هشدارهای متناسب با آن را تولید نماید، ایمنی تردد خودروها را تضمین می­‌کند.

2- مدیریت ترافیک: فناوری ارتباطات خودرویی راه بندان­های ترافیکی را کاهش داده و به ایجاد جریان روان ترافیک کمک می­‌کند. توسط این فناوری همچنین پیام­‌های لازم به رانندگان خودروها در مورد محدویت­‌های سرعت رانندگی ارسال می­‌شود.

3- دستیاری رانندگان: با تولید و ارسال پیام­های لازم از طریق به‌کارگیری این فناوری، به رانندگان در امور رانندگی و کنترل خودرو کمک می‌شود.

4- مراقبت پلیس و اعمال قوانین: پیام‌ها و قوانین پلیس از طریق این سامانه در مورد رعایت محدودیت­‌های سرعت منتشر شده و کنترل های ورود به معابر قابل اعمال خواهد بود.

5- اتنخاب یا بهینه­‌سازی مسیر: دستیابی به یک مقصد می­تواند از مسیرهای متعددی انجام شود. فناوری خودرویی در خودروهای آینده اطلاعات لازم پیرامون مسیرهای مختلف را ارائه خواهد داد.

6- خدمات اطلاعات عمومی: از طریق این فناوری، علاوه بر اطلاعات خودرویی، سایر اطلاعات مورد نیاز رانندگان و سرنشینان خودروها قابل دریافت خواهد بود.

7- هوشمندسازی بزرگراه‌­ها: با به روزرسانی مداوم اطلاعات لازم درباره خودروهای اطراف از طریق ارتباطات خودرو با خودرو و امکان تبادل اطلاعات خودروها با تجهیزات کنار مسیر، شرایط لازم برای هوشمند سازی بزرگراه­‌ها و کمک به رانندگی ایمن و راحت شهروندان فراهم می­شود.

به طور کلی، فناوری ارتباطات خودرویی در آینده فناوری خودروها، کمک بسیار موثری برای توسعه شبکه تجهیزات جاده­‌ای و حرکت روان و ایمن خودروها در سطح جاده خواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.