| کد خبر: 32853 |

از " دانشجو " تا " هواپیمایی "

◄ ۱۶ آذر و حمل و نقل؛ پرواز را به خاطر بسپار

تین نیوز | اگرچه در کشور ما 16 آذرماه با روز دانشجو گره خورده است و شهروندان این روز را  به نام دانشجو در ذهن دارند، اما همین روز، مناسبتی جهانی مرتبط با حوزه حمل و نقل را در خود داراست. 16 آذر برابر با هفتم دسامبر، روز جهانی هواپیمایی کشوری است که در تقویم رویدادهای بین المللی به ثبت رسیده است.

به گزارش تین نیوز، 16 آذر ماه مصادف با 7 دسامبر سالروز امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی کشوری در سال 1944 است که متعاقب امضای این کنوانسیون، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری تأسیس شد.

به همین دلیل مجمع عمومی این سازمان در سال 1992، طی قطعنامه‌ای این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری تصویب و اعلام کرد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به صورت رسمی این روز، مورد تأیید قرار گرفته است.

همه ساله کشورها برای گرامیداشت این روز و یادآوری و تأکید بر اهمیت صنعت هواپیمایی کشوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و نقش اساسی سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ، ارتقا، ایمنی، کارآیی و قانونمندی در حمل و نقل هوایی نسبت به برگزاری مراسم این روز و اجرای برنامه‌های مختلف اقدام می‌کنند.

عضویت ایران در ایکائو
سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی با نام اختصاری «ایکائو» به صورت رسمی در ششم می 1947 آغاز به فعالیت کرد. از آن زمان تاکنون ایکائو با تدوین استانداردها و مقررات لازم، به اعضای خود کمک کرده است تا علاوه بر داشتن پروازهایی امن و ایمن، حفاظت از محیط زیست را در زمره اهداف خود قرار دهند.

این سازمان، با 33 عضو، نهاد تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود که ساختمان دائمی آن در مونترال کاناداست و براساس کنوانسیون شیکاگو شکل گرفت و شورای ایکائو، نهاد اصلی تصمیم گیری این سازمان به شمار می آید.

وظیفه ایکائو هماهنگ سازی استانداردهای بین المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است و در صورتی که اعضای آن حق عضویت خویش را نپردازند، حق رأی آنان به حالت تعلیق در می آید.
 
ایران نیز به طور رسمی در سال 1327 هجری خورشیدی به پیمان شیکاگو و سازمان ایکائو پیوست.

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، «ایکائو» از سال 1992 میلادی، هفتم دسامبر برابر با 16 آذر را روز هواپیمایی نام نهاد، تا بهانه ای برای یادآوری اهمیت صنعت هواپیمایی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع باشد و بر این امر تاکید کند که سازمان هواپیمایی کشوری نقش اساسی و با اهمیتی در حفظ امنیت، ارتقای ایمنی و قانونمندی در حمل و نقل هوایی دارد.

تین نیوز، ضمن گرامیداشت روز جهانی هواپیمایی، به تمامی تلاشگران صنعت حمل و نقل هوایی که هم و غم شبانه روزی خویش را صرف امنیت و پیشرفت صنعت هوایی کشور می نمایند و "پرواز را به خاطر بسپار" معنا می کنند، خداقوت می گوید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسافر کانادا 0 0

    می شه لطفا یکی بگوید ما از عضویت مان در ایکائو چه بهره ای می بریم حداقل سه سال است کار نماینده ما تو ایکائو تمتم شده و منتظر البازنشستگی است و هر روز یک نفر کاندید می شود بعد رئیس سازمان عوض می شود و نماینده مذکور با کمال افتخار می ماند یک ماشین استیشن در اختیار این نماینده است مثل ماشین های قراضه تهران قم آبروی کشور حفظ می شود؟ جز اجلاس سالیانه ایکائو ایشان چه نقشی ایفا می کند کدام سند و یا WP را ایشان ارائه نوده اند این آیا استفاده صحیح از فرصت ها است یا فرصت سوزی!!!!!!!

  • خلبان کریم امانی 0 0

    این روز جهانی سازمان هواپیمائی کشوری را باید همه هوانوردان گرامی بدارند، اما آنچه در کشورمان از این عنوان باقی مانده همان سردر سازمان است و بقیه همه یا لشکری هستند و یا امنیتی که به نیابت در جایگاه مسئولان و تصمیم گیران هستند و در این میان به دلیل عدم آشنائی و تخصص لازم از سوی گردانندگان این صنعت و حرفه، فرق بین ایمنی و امنیت تشخیص داده نمیشود و در نتیجه وقوع سوانح امری است عادی که عموم آنرا بخوبی لمس و حس میکنند، این مقدار سانحه که رکوردارش هستیم با همین تعداد معدود پرواز بدست آمده است، حال اگر بر فرض به اندازه نصف حجم کشور فسقلی امارات ما پرواز میداشتیم لابد در برنامه هایمان باید هفتگی یکی و دو تا سانحه زمانبندی میکردیم. برای درک بهتر مشکلات صنعت حمل و نقل هوائی و هوانوردی پیشنهاد میکنم که از نظرات افراد متخصص و بی نظر استفاده کنید.

  • خط کش فروش 0 0

    جناب امانی یکی از مشکلات عمده صنعت امتزاج ایمنی و امنیت است اگر به روایت معتبر مصوم توجه کنیم آمده است النعمتان مجهولتان و… صحه و الامان متاسفانه خط کش امنیت در صنعت هوانوردی No Limit است واین معضل است و نه مشکل

  • 0 0

    جناب آقای امانی منظورتان از افراد متخصص که در انتهای نامه ذکر کردید که خودتان نیستید!؟

  • کریم امانی 0 0

    دوست گرامی ناشناس که خودت را معرفی نکردی، متن که بالا هست و مشخص است که منظور از متخصص خود را بیان نکردم، اگر هم معرفی میکردم کجای کار اشکال دارد، من حداقل ۴۲ در این حرفه و صنعت سابقه سابقه که دارم. نگران نباش اصلا اهل پست دولتی نیستم، فقط دل سوخته این ایام هوانوردیم و بس.