◄ حمل بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها ممنوع شد / کامیون های متخلف یک ماه توقیف و کارت هوشمند باطل می شود
دادستان شهرستان عباس آباد در استان مازندران حمل و جابجایی بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها و کامیونت ها را در این شهرستان ممنوع کرد.

دادستان شهرستان عباس آباد در استان مازندران حمل و جابجایی بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها و کامیونت ها را در این شهرستان ممنوع کرد.
خبرهای پربازدید امروز را بخوانید:
واکنش قابل توجه پلیس امنیت اقتصادی به فعالیت اقتصادی بابک زنجانی
فروش کمپرسی چینی به صورت نقدی و اعتباری با وام 3 میلیاردی و بازپرداخت حداکثر 36 ماهه + جزئیات
به گزارش تین نیوز ، بر اساس تصویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، فرماندهی انتظامی شهرستان عباس آباد و همچنین پلیس راه با توجه به دستور دادستان شهرستان مذکور حمل بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها و کامیونت ها را ممنوع کردند.
خبر مهم امروز:
دلیل فرو ریختن دماغه هواپیمای بویینگ ۷۳۷ وارش و جان باختن دو تکنسین فنی/تصویر هواپیما چه چیزی را مشخص کرد؟
بر اساس اعلام مقام های انتظامی و نظامی شهرستان عباس آباد، این ممنوعیت از روز پنج شنبه 25 اردیبهشت ماه در سطح شهرستان اجرایی می شود.
در اطلاعیه منتشر شده توسط فرماندهی انتظامی شهرستان عباس آباد هدف از اجرای این طرح، حفظ و صیانت از زیرساخت های این شهرستان عنوان شده است.
بر اساس این اطلاعیه کامیون ها و کامیونت های متخلف یک ماه توقیف و کارت هوشمند خودرو نیز غیرفعال می شود.
حمل بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها و کامیونت ها، یکی از معضلات اصلی در صنعت حمل و نقل جاده ای کشور محسوب می شود که تاثیرات مخربی بر زیرساختهای جاده ای به دنبال دارد.
عدم رعایت ظرفیت مجاز وسایل نقلیه و بارگیری بیش از حد استاندارد، می تواند به تخریب جاده ها، افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو و حتی وقوع تصادفات منجر شود.
یکی از اصلیترین اثرات اضافه تناژ کامیون ها، آسیب به سطح جاده ها است. جاده ها برای تحمل وزن مشخصی طراحی شده اند و اگر وزن خودروها از این حد تجاوز کند، آسفالت جاده دچار ترک خوردگی و فروپاشی می شود. این امر به تدریج منجر به ایجاد چاله ها و ناهمواری ها در سطح جاده می شود که تعمیر آنها هزینه های سنگینی دارد.
همچنین عبور وسایل نقلیه سنگین تر از حد مجاز می تواند باعث ترک خوردگی، فرسایش و حتی تخریب سازه های جاده ای مانند پل ها و تونل ها شود.
همه چیزمون قانون دارد که برای اضافه بار گیر میدید
چقدر خوشحالم از این که سرانجام تاکید ها و نوشته های بنده منجر به این شد که دادستان محترم بندرعباس بجای متولی نگه داری راه ها یعنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دستور توقیف یک ماهه کامیون های سنگین تر ار حد مجاز و غیر فعال شدن کارت هوشمند وسیله نقلیه راننده متخلف را صادر کردند. چه خوب است سایر استانها برایجلوگیری از تخریب جاده ها و تصادفات نیز از این اقدام شایسته پیروی کنند.
دکتر .عباس آباد.. نه بندرعباس
بعدشم اگه {و....}ش داشتی نامه میزدی به دادستان شهرتون. ازش میپرسیدی. علت انفجار چی بود. چرا جرات باز خواست مسولین نداری
به متن موضوع توجه کن ببین کجا رو میگه
داداش نامه هات اشتباهی رفته عباس آباد مازندران
عادلی جان هول نشو
خبر و کامل بخون
عباس آباد با بندرعباس فرق داره یه هزارو خورده ای کیلومترم فاصلست
محسن دهنت سرویس😁
داداش درسته نامهات شمال و جنوب و برعکس میره یه لطف کن برای حل مشگل سیمان هم یه نامه برای سیمان کرمان بزن ما اینجا تهران کارخونمون تعطیل شده
هوی عامو کجای کاری.جناب نامه نگار گفت عباس آباد نه بندر عباس.
گفت شهرستان نگفته استان
سلام جعفر اقا
قانون بسیار خوبی است باید ۱۸چرخ ۴۰تن.۱۰چرخ ۲۶تن.۶چرخ ۱۹تن باشد .هم به نفع دولت وهم به نفع کامیون دار
دلال بازی از پایانه جمع شود یا قانونی باشد از مشهد به تهران 2500000هزار کرایه عادلانه هست اینو درست کنید بعد به تناژ گیر بدهید
کرایه مشهد نمیدن اون پول صبحانه نهار شام و چای هستش
لطفا خبر راکامل بخون بندرعباس نیست که عباس آباد مازندران گفته
برای داشتن کشوری قانونمند باید شخص متخصص و سالمی در رأس نظام باشد در غير اینصورت مملکت مشابه حمام منصوری اداره میشود
ای کاش تصمیم جدی وقاطع برای چراغهای غیر استاندارد یا همان چراغ زنون که منجر ب کوری چند ثانیه راننده مقابل میشه برخورد قاطع شود
سلام درپایانه درتهران خاور ۶۰۰ میبنید ۵تن بار میدن ماها که ۹۱۱ داریم ویلانیم لون خاور جدید ۲تن باید بزنه نه ۵تن
ماشینهای جدید خاور اتاق ۶متری کجاش استاندارده تک بنز که یک ماشین جا افتاده ای هست ۵نیم متره
مسئولین فقط بلدن الکی بهانه جدید کشف کنند که از طریق نامردی مردم را جریمه کنند.
خداوکیلی چرا فکر های شما اینقدر پایین و کثیف است
اگه کرایه ها ارزان نباشد و بار به حد کافی باشد هیچ وقت هیچ راننده ای اضافه بار نمیزند در ضمن کدوم راههای ما زیر سازی شده اصلا راهها و آسفالتهای ما استاندارد هست؟
زمانی که مسئولین دزد و فاسد داریم کل هزینه زیر ساخت های کشور را می دزدن ان وقت یک دادستان بی سواد به جایه اینکه با انها برخورد کنه میاد باراننده های متخلف به قول خودشان اما نمی داند راننده احتساب کنه دو هفته ایران فلج میشه بعد هم بیا پلیسهایی که بخاطر 50هزار حاضرا ده تن هم بار اضافه بزنند ماشینها
میشه بگید کدوم ماشین شما استاندارد ه سیتش
چاره کار این نیست خودتونو به خواب نزنید هیچ کامیونداری راضی نیست نیم کیلو هم بار اضافه تو ماشینش بزنن شما اگه اضافه دیدید کامیون رو با بار حتی تره بار و فاسدشدنی بخابونید پارکینگ وقتی خراب شد هیچ صاحب باری به خودش اجازه نمیده اضافه بار بزنه
کار بسیار درستی میکنن ما که مقصر نیستیم کارخانه و باربری به زور اضافه بار میزنه هر چی هم اعتراض میکنیم میگن همین خواستی بزن نه که یکی دیگه میزنه والا پدر ماشین و در میاریم تا ببریم خالی کنیم از اون طرف خرابی جاده ها فک میکنید از چی همین اصول نداشتن بار
تو جاده ی ساوه تهران تا به حال راننده گی کردیدای مسئولان باکفایت وکارآمد ودلسوز ومتخصص وقتی خدای نکرده تصادف میشه تا کیلومترها ترافیکه برای کامیونها جاده ی جدا درست کنید زمین زیاده هم برای پرند هم برای ساوه اگه بهتون بر نخورده هم ناراحت نشدید
مطمئنم که به فکر دریافت هزینه از کامیونها هستین
بیا بشین پای صحبت راننده ببین چرا اضافه بار میزنه با وجود کرایه های مفت و هزینه نگهداری بالا خودروها مجبور میشن با جون و سرمایه های خودشون بازی کنن تا صرفه اقتصادی داشته باشه باند بازی و اشنا بازی باربریها نفس راننده رو بریده هیچ نظارتی هم نیست.
اول جاده هات درست کن ..بعد به احترام جاده خوب نه به اضاف با
همه کارهایشان عالی شده حالا اومدن گیر دادن به ماشین سنگین هاااا من کامیونت دارم بار باید 2تن بزنم مجاز 2تن رو نیسان حمل میکنه صاحب بار دیگه به کامیونت بار نمیدن مجبوریم سه تن یا چهارتن بزنیم تا بار گیرمون بیاد والا بار نمیدن مشکل رو بی کی بگیم
بندرعباس نه برادر شهرستان عباس آباد مازندران عینک رابزن
تنها راه جریمه صاحب بار هست که تناژ زیاد نزنه
هیچگونه نظارتی درکارا نیست فقط کافیه انتقادی از مسوولین بشه مثل مور و ملخ میریزند برسرت ومیبرند اگر قانون باشه اول وزیرهای نیرو دوم وزیر راه و ترابری و مدیرعاملاشون بدون سوال جواب باید اعدام باشند سوم هم مجلسیان ورییس مجلس باید پاسخگوی این همه خرابی در حوزه حمل و نقل باشه چرا زیرساخت جاده های ما بصورت اصولی طراحی نشده که این همه خرابی جاده در سطح کشور داریم باید تک تک مسوولین وقت پاسخگوی هزینه هاشون باشند اما کو ........
سلام وقتی صاحب بار اعلام تناژ زیادی میکنه باید برخورد بشه همه بار های ابرکوه برای ده چرخ میزنه ۱۷ تن کدوم ده چرخی ۱۷ تن ظرفیت داره
مشکلات رانندگان تمومی نداره . پایانه نسیم شهر یه آبسرد کن نداره . قیمت ی تخم مرغ تو پایانه ۳ برابر بیرونه. درصد تعرفه سازمان از کرایه راننده و بارنامه هم بیشتره. سازمانی دزد تر از حمل ونقل نیست
آیا دادستان محترم اطلاع دارند برای تعمیر راه به جای قیر از لجن به دست آمده از کارخانههای تصفیه روغن استفاده میکنند که چسبندگی نداره و در عرض دو سه ماه از بین میره ضمنا این قانون اضافه تناژ از اول بود ولطفا به جای خواباندن ماشین به راهداری فشار بیارید تا کرایه کامل رانندگان بدن یه نگاهی به اپلیکیشن ترابرنت بندازید متوجه میشید راهداری داره چه میکنه با کرایهها نصف کرایهها رو نمیدن
شما دادستان محترم برای کامیونت شش تن که چهار تن وزن کامیونت هست دوتن بار میخوره بهش فکر کردید کی بهش بار میده؟ تکلیف راننده چیه
تناژ باید ۱۸چرخ ۴۰تن .۱۰چرخ ۲۶تن. ۶چرخ ۱۹تن باشد
بار اضافه کامیونها پدر روکش جاده ها را درآورده و هزینه های هنگفتی بر وسایل نقلیه مردم و تعمیر جاده ها وارد میکند .
تریلی با وزن کل 41 تن مجاز جاده رو تخریب نمیکنه بعد ایسوزو 600 با وزن کل 8 تن جاده رو خراب میکنه . عجیب نیست؟؟
جاده ای که با ۴۱ تن خراب نمیشه با ۸-۱۰ تن خراب میشه ؟؟
بهترین راه جلوگیری از تناژ جریمه صاحب بار یا باربریه نه راننده .
راننده مجبوره یعنی اجبارش میکنن که بارو بزنه وگرنه با این همه بدهکاری و قسطی که هست باری گیرش نمیاد . حالا اگه این قانون اجرا بشه ماشین همه توقیف میشه و بدهکاری بیشتر و در نتیجه ماشینو باید داد جای قسط .
چرا اینا به فکرت مقامات و دادستانی نمیاد ؟؟؟
یا هم اینکه دیواری کوتاه تر از راننده پیدا نمیکنن؟؟
یادتون باشه که اگه من و امثال من راننده نباشه چرخ اقتصاد مملکت فلج میشه . تاثیر گزاری راننده از هزاران تحریمم بدتره پس به فکر راه وچاره ای درست تر باشین
عزیزانی که اطلاعی از کار کامیونها ندارن خواهشا یک طرفه قضاوت نکنن. مشگل از ما نیست و مرض هم نداریم بار اضافه بزنیم با این کرایه های بیخود و خرج بالا و نبودن بار بخاطر هزینه های زندگی یا باید بریم بخوابیم یا همین شرایط و قبول کنیم. اگه راست میگن اول وضع بار و کرایه و کمیسیون و سوخت و نظم بدن و اول بخودشون گیر بدن که باعث و مشگل خودشونن بعد بیان راننده بدبخت که هیچ کسی توی ایران بدادش نمیرسه و همه میخوان توی سرش بزنن و گیر بدن. متاسفانه مردم عزیز نمیدونن و گله میکنن چرا کامیون تند میره چرا سنگینه، نمیدونن تحویل بار ساعت داره نمیدونن این بار و وزن و هزینه اضافی رو به اجبار داریم میبریم.
باسلام خدمت مسئولین مثلا دلسوزی که تازه به یادت افتاده بیای از وضعیت راهها چون برا خودتون هزینه داره صیانت کنی تو این مملکت مسائلی که برا دولت هزینه داره فقط بررسی و رسیدگی میشه اما هرگز عمق مشکل رو ریشه یابی نخواستین بکنین مثلا اینکه راننده مگه دیوانه هستش بخواد بار سنگین بزنه هرگز نخواستین باربریها و صاحبان کالاها رو مجاب کنید که حق ندارن برا تریلی بیش از ۲۲ تن بار بزنن که اگر بالای ۲۲تن بارگیری کنن باربری یکماه پلمپ شود نه کامیونی که چرخهای اقتصاد کشوره ودخیل نیست تو این امر
باید صاحب بار رو جریمه کنند که تناژ زیاد میزنه
راننده بدبخت از خداشه بارش سبک باشه
اولا اون یارو غلط کرده همچین دستوری داده دوما تو گ خوردی که این حرفو زدی
یعنی اضافه بار درست بشه قانونی جاده ها هم مشگل ترک چاله بعضی جاها مثل چاه هستن درست میشه یا فقط برا جیب خودشون دارن این کار میکنن
درود بر انسان چیز فهم
کیفیت جاده ها بسیار پایین است
اولین ربطش به زیرساخت جاده است که بدلیل نبود نظارت بر راهسازی خیابانهای بی کیفیت میسازند و کسانی که پروژه راهسازی رو بر میدارن بخاطر اینکه سود بالا گیر بیارن از مواد اولیه میکاهند و با کیفیت بسیار پایین راههارا میسازندو با زدوبند سروتهش رو بهم می اورند و تا پاسی از سال نگذشته جاده ترک میخوردو همین کامیونها از این جادهها کلی خسارت میبینند و بعدهم دیواری کوتاهتر از کامیون دار پیدا نمیشود همه تقصیرها رو بندازن گردنشون ...
حالا مسئولا کوتاهی خودشونو باید گردن یکی بندازن و اون کیه؟
بله کامیوندار مقصره و نه هیچکس دیگه!
اندکی تفکر لازم است...
سلام بایستی باربری پاسخگو باشد وصاحب بار اگر قانونی باشد تمامی ایسوزو هاماوران ۵/۵تن هیچ کدام بار قانونی ندارند همه خاور مسقف اضافه اتاق ومشغول اضافه بار حمل نقل تعطیل
اگر کامیون بار سنگین داشته باشد وبارنامه داشته باشد هم کامیون یک ماه توقیف میشود هم شرکت حمل ونقل صادرکننده بارنامه یکسال پلمپ میشود و خلع بارنامه توسط سازمان حمل ونقل انجام میشود
همه زورشون به راننده میرسه وگر نه بین زاهدان و زابل جادهای هست که 55سال پیش توسط انگلیسیها ساخته شده چرا خراب نمیشه با هجم زیاد کامیون شوتی و... پس بهتره به پیمانکار متخلف گیر بدین یامهندس ناظر باج نگیره وروند صحیح جاده سازی طی بشه
سلام جواد پناهپوری راننده باسابقه ۴۰سال شوفر تریلی... قدیم تریلر تک ۳۶ تن بود جفت ۱۸چزخ۳۸ تن همیشه جاده گل و بلبل بود تصا فات کم... اما حالا برعکسه تریلر تک ۱۲چرخ ۴۲تن ۱۸چرخ ۴۰تن جاده ها داغان رودخانه تصادفات ۱۰۰درصد.. چرا
اینه برا شهرهای دیگه چرا اجرایی نمیکنن خوزستان تهران که تمام کامیونها زیر چهل تن بار نمیزنن خوزستان هزینه این معابر وایفای از مردم بد بخت میگیرن تصادفات وحشتناک ضعیف ترین پلیس راه کشور تهران داره
کامیون برا یه بار میره معدن میگه اگه تک کوپ چهل تنی میزنی بار داریم اگه نمیزنی بار نداریم حساب کن یه تک سنگ بااون هیبت واون وزن روی یک کفی اهنی عقب تریلی بدون مهار چی میشه 6
وقتی که زیرساخت جاده استاندارد نیست واسفالتش همش ماسه هست معلومه جاده همیشه خراب
حالا فهمیدند مسئولین کشور ۲۰سال قبل کارشناس تو برنامه حتی ما رانندگان کامیون گفتیم ایران زیر ساخت جاده خوب ندارد چرا تریلی ها بعضی کارت ۳۸ هست بعضی ۴۰تن بعضی ۴۴ تن کلا همهرا از۴۰تن به بالا تعویض پلاک نکنید
هرچی بلا دلشون میخواد سر این قشر بد بخت فلک زده میارن.
چرا فکری به حال خوزستان نمیکنن. میکسرها جاده ها رو داغون کردن. ماسه کش ها و شن کش ها از اون بدتر.
جاده ساختید یه ماه بعد ب دلیل دزدی از زیر سازیش همش شده چاله چوله،جادها کشور ده پونزده ساله نگاه بهشون نکردیت،حالا ک همش نابود شده دنبال مقصر میگشتیت که اونم پیدا کردیت راننده
مثلی هست که میگه : قانون بسیار هم خوبه ,, ولی تا زمانیکه با منافع من کاری نداشته باشه !!! اضافه تناژ رو همه میگن : بده ,, هیچ چیز به اندازه اضافه تناژ به جاده ها آسیب نمیزنه , آفرین بر گوینده !! !! ولی وقتی میخوای اجرا کنی ,, هر کسی میگه : چرا من ؟ چرا از من شروع کردی ؟ رها میکنی ,, کامیون ها جاده ها و زیزساخت ها رو موج انداخته , له میکنند ,, شروع میکنی , همه میگن : گیر دادی به ما !؟
چراکویت وترکیه چنین نییت
مشکلتان همیشه اینجاست که زورتان به نمره پلاک و جریمه راننده میرسه.در این اضافه تناژ هیچ راننده ای راضی نیست و همیشه با صاحب بار دعوا داریم که اضاف نمیزنیم.قانون زورش کمه و مشکل داره.باید صاحب بار جریمه بشه که جلوی این ماجرا گرفته بشه.حتی برای کامیون ممنوع ها هم باید به صاحب بار گیر بدین نه راننده.چطور داخل بارنامه محل تخلیه که داخل طرح ترافیک هست رو قید میکنین.بعد به راننده میگین باید بری همون نقطه که وسط شهره بارو تحویل بدی بعد با همون قدرت کامیون رو جریمه و توقیف میکنین.به خدا قسم بعد ۲۰سال رانندگی.دارم میگم این شغل دیگه به درد نمیخوره.دولت داره شغل رانندگی رو نابود میکنه.
سلام .به نظر بنده تو این مملکت هر کسی که که از کونش به زور در میاد میگه تقصیر راننده های سنگینه ، تند میرن ، اضافه بار دارن. کسی نمیگه که بابا اونی که داره جاده میسازه داره از کارش دزدی میکنه جاده اگه زیر سایه درستی داشته باشه که به این راحتی خراب نمیشه.چه کنیم که یه مشت آدم نفهم و بی سواد امور این مملکت افتاده دستشون واسه خودشون میتازن
کامیون چرا توقیف کنن بار توقیف کنن دیگه راننده که مقصر نیست میخان یه کاری انجام بدن ولی بلد نیستن چی کارکنن اینجوری مشکل حل نمیشه
طراحی جادها بصورت مهندسی انجام میشه ولی به اون صورت اجرا نمیشه یا روی کار پیمانکاراش نظارت درست نمیشه شما یه سر به اتوبان غدیر جدید ترین اتوبان ساخته شده کشور بزن ببین پل هاش رو چجوری ساختن مثل دست انداز میمونه یا آسفالت تو بعضی جاها مثل پلاستر سیمان نازکه وداره از هم میپاشد
جاده بایه همه چیزش درست ومهندسی باشه اول طراحی بعد زیر سازی و بعد روسازی در ایران توجه زیادی به زیر سازی نیست خاک دستی رو صاف کردن و روش رو آسفالت کردن که نشد جاده سازی .فیلم های جاده سازی این خارجیا تو یوتیوپ هس کاشکی ببینن یاد بگیرن پدرمون رو دست انداز در آورده تو جادهها
راست مگه تک بار اگه بشه ۱۹۶۰۰ جادها خراب مشه ترک میخوره ولی بارهای ترافیکی هیچ موردی نداره چون پرواز میکنن از روی اسفارتها میرن توی جاده ک حرکت نمیکنن از کنار میرن
از بیکاری دادستان...برو جلو دزدی ها رابگیر جلو این همه دزدی ناموس بگیر این هم یک ماه خاورها را گرفتی همه کارها درسته پس برن دزدی کنن
سلام
چه زحمتی متحمل شده این دادستان
این تو قانون زکر شده و اداره راه و ترابری باسکول های زیادی هم فواصل بین شهرها گذاشته و پیگیری ونضارت شدیدی هم پلیس راه های محترم اعمال می کنند
زحمت بکش برو به این همه جرم و جنایت و پرونده های حل نشده برس دادستان محترم و عزیز
جناب دادستان من راننده فکر میکنی خوشم میاد سنگین بزنم.اصلا بار تناژ قانونی وجود نداره. بیا پایانه میفهمی. ندونسته نظر ندیدن جون مادرتون. وقتی بار ۳ تنی نیست چند روز یه راننده باید بخوابه تا بار مناسب ماشینشو پیدا کنه. چقدر امکانات گذاشتین واسه راننده ها. که در صورت نبود بار بتونن راحت استراحت کنن. شماها اصلا عقل ندارین. ماشین اوردین ۶ تن .۴تن فقط خود ماشینه. خوب معلومه کسی که بار میده خاور حداقل ۵ تن میده. کو بار متناسب اخه. اول اینا رو ریشه کن بعد بیا گیر بده راننده بدبخت. برو یقه باربری بگیر. یقه کارخونه دارو بگیر. راننده از بدبختی مجبور میشه سنگین بزنه تا از اون خراب شده غربت راحت بشه
سلام اقای محترم اخه یک کامیونت با ظرفیت 6تن که کارخانه داخلی میسازه وقتی اتاق و ملزمات سوارشد و کارخانه 3000000000تومان پولشو از مردم میگیره کدوم بار بین شهری 500کیلو هست که بزنه و شما جریمش نکنید
چرا یک کامیونت میسازید که وقتی اتاق میزاری روش میشه 5200 کیلو بعد توکارتش میزنید 6تن و 3000000000تومن پولشو میگیرید کدوم بار بین شهری 800کیلو وزنش هست که بره بزنه وقتی هم نظر میدیم سانسور میشیم
من که متنم 8کاراکتر نشد ولی هر چی توی نظرات را خوندم مال خودمو ندیدم سانسور شد
خاور ۶ تن میگن باید ۱/۵ بار بزني مگه وانته
تازه خاور ۹تن و۶تن هیچ فرقی ندارن موتور و گیربکس ولاستیک و ... همه یکیه فقط بخاطر جیب خودشون جریمه جریمه عوارض مالیات
قانون بسیار خوبی است باید تو کل کشور، اجرا بشه. هم به نفع دولت و هم به نفع کامیونداران. بار بیشتر میشه. تصادفات کم میشه. جاده خراب نمیشه .
شما فکر جیب خودتون هستید نه تعمیر ماشین برو بمیر تا راحت بشی
رانندگان محترم ما طبقه بسیار زحمتکش جامعه هستند که شب و روز و دور از خانواده در جاده های کشور با بسیاری از مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنند. وقتی اظهار نظر این عزیزان را در مورد رای دادستان عباس آباد مازندران که بنده به اشتباه بندر عباس ذکر کرده بودم مرور می کردم از دانش و اطلاعات دقیق این عزیزان در مورد تناژ وسایل نقلیه باری ، خرابی ، بی کیفیتی جاده ها و عدم رعایت قانون تناژ از سوی صاحبان کالا ، شرکت های حمل و نقل و حتی متولیان قانون و تحمیل آن به رانندگان زحمتکش، لذت بردم. ما از خیلی مسائل حمل و نقل جاده ای رنج می بریم .رانندگان عزیز ما درست می گویند ،
فقط عبور بار محوری و تناژ اضافی کامیون ها و تریلی ها باعث خرابی راه های نمی شود بلکه زهکشی های بد ، جمع شدن آبهای سطحی در جاده ها ،مصالح بی کیفیت در زیر سازی و عدم نظارت دقیق بر کار پیمانکاران هم باعث تخریب زودرس راه ها می شود. بنابراین وقتی راه بی کیفیتی ساخته باشیم و کامیون دو محور و سه محور هم با تناژ اضافی از روی آن عبور کنند نتیجه می شود وضعیت اسفناکی که در اکثر جاده های ما مشاهده می شود. البته تریلی ها هم با وزن اضافی به جاده ها آسیب می رسانند اما آسیب زنی آنها به اندازه کامیون ها نیست.
سعی خواهم کرد در یاداشت جداگانه ای نحوه توزیع وزن بار میان محور های کامیون و تریلی را توضیح دهم.متاسفانه اضافه تناژ غیر از تسریع در تخریبجاده های بی کیفیت ما به شاسی و سامانه تعلیق یا فنربندی وسایل نقلیه باری فشار بیش از اندازه وارد کرده و باعث بروز نقص از جمله شکستگی شاسی می شود بویژه موقع عبور از جاده های پر از چاله و دست انداز. مغایرت های قانون در مورد
وزن مجاز وسایل نقلیه باری هم سر درگمی زیادی را ایجاد کرده است. بعضی از سازمان های راهداری مانند کرمانشاه و اصفهان با بخشنامه وزن مجاز کامیون دومحور را ۲۰ تن و سه محور را ۲۸ تن و تریلی ۵ محور هجده چرخ را ۴۴ تن ابلاغ کرده اند که جای بحث فراوان دارد. همه این نا رسایی ها به ضرر کامیون دار تمام می شود. مالکیت بیش از ۸۵ درصد ناوگان جاده ای متعلق به راننده است.
در چنین شرایطی راننده های ما پس از فرسودگی کامیون ها اندوخته ای برای تبدیل و جایگزینی وسیله نقلیه خود ندارند و متاسفانه وعده های وام دادن و کمک های ناشی از صرفه جویی مصرف سوخت هم عملی نمی شود.در این مورد درددل زیاد است که امکان گنجاندن آنها در این یاداشت مقدور نیست.
ببخشید کشنده با ۲۵تن میاد جاده خراب نمیشه اون وقت یک خاور با ۵۰۰کیلو اضافه میاد جاده خراب میشه اصلا مغزه انسان دیگه کشش نداره با این داستانها والله من یکی موندم چی بگم یکی بیاد اینجا منو توجی بکنه کدوم سنکین تر هست ۲نیم تن یا ۲۵تن
دوست عزیز خاور 608 و 808 و حتی 911 با وزن های با بار 6 , 8 و 9 تن به راه آسیب نمی رساند. حتی اگر یک یا دوتن اضافه وزن داشته باشد. وقتی کارخانه ظرفیت 6, 8 و 9 تن را برای این نوع خودرو مشخص کرده است. مسلما بارگیری بیش از ظرفیت کارخانه ایمنی و دوام کامیون خاور را کم می کند. داستان کشنده با کامیون فرق دارد . کشنده با نیمه یدک یا انواع بارگیر ترکیب می شود و تریلی را تشکیل می دهد. وزن ناخالص کشنده ۱۰ چرخ مانند کامیون ده چرخ ۲۶ تن است اما وقتی برای مثال با کفی ترکیب می شود با توجه به وزن کلی تریلی ۵ محور ۱۸ چرخ که مساوی ۴۰ تن است ، وزن ناخالص کشنده ده چرخ کمتر می شود.
ادامه
حتما بنز آکتروس 1843می شناسید .کشنده دومحوری است که وزن ناخالص کشنده 18 تن و اگر 43 را × 10 قدرت موتورش می شود 430 اسب بخار مانند خاور 608 و 808 اگر عدد سوم را در 10 ضرب کنیم می شود 80 اسب بخار .وسایل نقلیه باری با توجه به نوع و ساختار مشخصه های وزنی متفاوتی دارند.
ادامه - ۲
که در اینجا نمی شود بازش کردفقط یک فرمول رابرای شما می نویسم که می تواند بحث اضافه تناژ و تخریب راه را کمی آشکارتر کند.
روسازی راه ها بر اساس محور چهارچرخ ما نند محور عقب کامیون ۱۹۲۱ ساخته می شود که این فرمول بنام قانون آشتون است.
۴(Po:ps) = DF
Po مساوی است با بارمحوری در حال بهره برداری و ps مساوی است با 8/2 تن
وقتی راه بر اساس 8/2 تن ساخته شود و با همان تناژ بهره برداری شود یعنی po هم برابر با 8/2 باشد
ادامه -۳
DF یعنی ضریب تخریب راه می شود 1
اما مقررات سازمان راهداری وزن محور ۴ چرخ عقب کامیون ۱۹۲۱ را 13 تن تعیین کرده است. اگر در فرمول بالا po را 13 تن در نظر بگیرم و ۱۳ را تقسیم بر 8/2 تن بکنیم و به توان ۴ برسانیم حاصل می شود6/3 یعنی روسازی راه بیش از 6 برابر آسیب می بیند. برای پی بردن به عمق مسئله ببینیم راهی که برای ۲۰ سال عمر ساخته شده است
ادامه - ۴
با عبور مستمر کامیون 1921 چند سال دوام می کند .اگر20 سال را تقسیم بر 6/3 بکنیم حاصل تقریبا می شود ۳ یعنی راه ۲۰ ساله ما بیش از ۳ سال عمر می کند. امیدوارم که با این خلاصه توانسته باشم.مسئله را روشن کنم. با استفاده همین فرمول می توانیم اثر اضافه تناژ همه وسایل نقلیه بر راه مشخص کنیم.