| کد خبر: 28052 |

◄ وقتی سقوط آنتونف صنعت هواپیماسازی کشور را زیر سوال برد

تین نیوز | انتشار خبری از قول دادستان تهران که در آن با اشاره به حادثه سقوط یک فروند هواپیمای ایران140 در نزدیکی تهران که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از هموطنان مان شد، عنوان شده بود: "در حادثه اخیری که در کشور رخ داد یک هواپیمای آنتونف سقوط کرد ولی برخلاف پرونده‌های قبلی ما قصد نداریم با فوت خلبان پرونده را مختومه کنیم. این بار دادستان ورود عمیق‌تری به موضوع داشته و نه در دادسرای فرودگاه بلکه در دادسرای ویژه جنایی یک بازپرس ویژه مشغول رسیدگی به این پرونده شده است. تا اینجای تحقیقات نقص ایمنی هواپیما مشخص‌تر از نقص خلبان بوده است و کسانی که از این هواپیما تولید کرده‌اند باید به مردم پاسخگو باشند و دادستان اجازه نمی‌دهد که این پرونده به سادگی بسته شود "، موجب شد باردیگر موضوع سقوط هواپیمای آنتونف مورد توجه کاربران تین نیوز قرار گیرد و آنان نظرات خود را در مورد این سانحه بیان نمایند که این نظرات به شرح زیر است.

1- آنچه برای ایران 140 اتفاق افتاده نه نقص فنی، بلکه خطای عامل انسانی در بارگیری هواپیما به میزان بیش از محدوده مشخص شده است. این داستان هیچ عبرتی ندارد الا اینکه همان اندک کسانی که با خون دل خوردن تلاش می کنند تا صنعت کشور به جلو رود نا امید و دلسرد شوند و نیز باعث می شود تا دلال صفتان بیش از پیش بر طبل پوپولیسم و نابودی یکی از بهترین اقداماتی که در صنایع هوایی کشور تاکنون انجام شده بکوبند. با این رویکرد باید منتظر فجایع بعدی برای بوئینگ و ارباس باشیم. چون خطای انسانی غربی و شرقی نمی شناسد. همانطور که بعد از خروج توپولفها دیدیم همان خطاهای انسانی بوئینگ 727 را در ارومیه بر زمین زد. اگر به جای خروج توپولف ها، کاری می کردیم که خطاهای عامل انسای به حداقل برسد الان هم آن بوئینگ 727 که در ارومیه زمین خورد سالم بود و مسافرانش زنده و هم ایران 140 و مسافرانش. خون کشته شدگان بوئینگ 727 در ارومیه بر گردن همان هایی است که فریاد "توپولف مصیبتاً" سر دادند و نگذاشتند تا مشلات رفتاری به صورت صحیح حل شود. خون کشته شدگان حادثه بعدی هم بر گردن کسانی خواهد بود که به دنبال کاسبی از سانحه ایران 140 هستند.
متاسفانه در کشور به جای پرداختن به رفتارهای نادرست عوامل انسانی، دائما سخت افزار مقصر شناخته می شود. یک روز توپولف، یک روز پراید، یک روز پژو، یک روز اسکانیا و حالا هم آنتونف و ایران 140.  با این رویکرد مقصر جوییی که هیچ فایده ای ندارد الا خنک شدن دل عوام، در آینده نزدیک باید باز هم شاهد چنین حوادثی باشیم. 

2- اشكال هواپيما قبل از پرواز را برای عموم مشخص كنيد تا معلوم شود اضافه وزن مشكل هواپيماست. 

3- هیچ کس  نمی خواهد از این سقوط عبرت بگیرد! چون یک بار نیامدند بگویند این هواپیما موتور از دست داده و چه هواپیما های دیگری امسال موتور از دست دادند!!!
اگر می خواهید عبرت بگیرید هواپیما هایی که بیشترین تعداد از دست رفتن موتور و ضریب ایمنی پایینی دارند را از رده خارج کنید!!
MD82 و MD83 و امسالش رکورد دارند!! 

4- اضافه بار، سوخت و.... حلقه های زنجير سانحه است كه متاسفانه روز سانحه دست به دست هم داد و شد آنچه نبايد می شد. حال هم بگير و ببند بايد موخر بر دلايل سانحه برای تكرار آن باشد و نه مقدم بر آن.
اين مهم است كسانی كه بررسی كننده هستند بی طرف باشند.
 
5- اگر در مورد هواپیمای شرقی این چنین رویه ای اتخاذ شده در مورد دانش اتمی روس ها و شرقی ها هم این گونه اظهار نظر کردند صحیح و درست است؟ یعنی ما آنقدر با سواد شده ایم که نسخه برای صاحبان صنعت هوایی دنیا می نویسیم. ضمنا اگر بر اساس آمار بیش از 90 درصد سوانح دنیا خطای خلبانی گزارش شده است. مخالفت ما با این گزارشات کارشناسی نشان دقت و جدیت ماست؟ یا اینکه خود ما به دنبال موضوع را به بیراهه می کشیم. 

6- ایکاش آقای قاضی از افرادی که در صنعت هواپیمایی از لحاظ تخصص به نام بوده و عاری از جناح گرایی بودند به عنوان کارشناس قضایی استفاده می کرد.

7- آنچه در خصوص ایران 140 در رسانه ها بیان می شود، نه با هدف اصلاح و بهبود و ادامه توسعه پروژه، بلکه با هدف نابودی و محاکمه دست اندرکاران است. همچنین صحبت های عجیب و غریبی چون اصلا چرا ما باید هواپیما بسازیم و ... .
مثل اینکه شخصی در هنگام استفاده از چرخ گوشت به خودش آسیب برساند آنگاه سازنده چرخ گوشت متهم شود.
ضمن اینکه آنچه دادستان در خصوص پرونده ایران 140 بیان داشته بسیار تاسف برانگیز است. گویا اسناد و مدارک ایشان همین مطالب نوشته شده در سایت های زرد بوده تا گزارش منتشر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری و نتیجه بررسی سانحه در سیمولاتور و نظرات افراد متخصص.
همچنین اینطور نیست که بعد از سانحه ایران 140، سازندگان در هسا، عین خیالشان نباشد. آنها هم مثل کارشناسان آمریکایی و اروپایی و ... بعد از سانحه روز و شبشان شده است بررسی و مشخص شدن نقاط ضعف ( در صورت وجود) و اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم. ضمن اینکه خودشان و خانواده شان بارها و بارها سوار ایران 140 شده اند. به نظر شما اگر آنها نسبت به وجود نقصی آگاهی داشته اند خودشان سوار هواپیما می شده اند؟
اما ظاهرا باید در دادگاهی پاسخگو باشند که دادستان آن بر مبنای آنچه روزنامه ها و مطبوعات "پنداشته اند" و نه آنچه علم و دانش می گوید، علیه سازندگان اعلام جرم کرده است. با این رویکرد، هیچ گاه هیچ مصنوع صنعتی توسط بشر ساخته نمی شد و مورد بهره برداری قرار نمی گرفت. 

8-بعد از هر سانحه ای اگر اشكال از وسيله پرنده باشد ADاز طرف هواپيمايی كشوری زده می شود و بعد از بر طرف شدن اشكال وسيله پرنده اجازه پرواز می گيرد تمام اين ها بعد از بررسی سانحه می باشد. 

9- هیچ کس مانع پیشرفت و ظهور تکنولوژی و حتی ساخت هواپیما در کشور نیست اما سوال اصلی اینجاست با چه هزینه ای؟صنعت هوانوردی در کشور ما رو به جلو حرکتی نکرده است نه با ساخت هواپیما نه با ورود هواپیما. در مورد ایرادات هواپیما مورد بحث کارشناسان به اندازه کافی صحبت کرده اند لیکن مقصر جلوه دادن کرو پرواز می تواند پاک کردن صورت مسئله باشد. کمی منصف باشیم. 

10 - الف)آيا می دانيد چند هواپيمای B747به علت جرقه در باك سوخت CRASH كرد؟ آيا اين هواپيما را ديگر نساختند آيا اين هواپيما در امريكا بعلت ENGINE MOUNTING سقوط نكرد اين همه سرويس بولتن كه برای اين هواپيماها می آید برای چيست؟ 
ب) اگر خلبانان عزيز طبق كتاب كار می كردند آيا اين هواپيما سقوط می‌كرد مطمئن باشید كه سقوط نمی كرد. 

11- خیلی از هواپیماها سانحه داده اند و روند تولیدشان ادامه داشته و در واقع رفع عیب شده است.اما رابطه تعداد هواپیماهای ساخته شده با تعداد هواپیماهای سانحه دیده بیانگر ایمنی آن هواپیما می باشد. هسا هواپیمای فوق سبک اسکایتون را به صورت کیت وارد ایران نموده و به زور از سازمان هواپیمایی کشوری C.OF.A دریافت کرده است. از 10 فروند آن نزدیک به شش فروند سانحه داد که عامل اصلی همه آنها سیستم سوخت رسانی است. سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه ای پرواز هواپیما را به شعاع 5 مایلی محدود کرده است. حالا اگر به ادامه واردات، تولید و بومی سازی همین هواپیما اصرار شود منطقی است که متاسفانه هسا هنوز اصرار بر فروش آن دارد؟ ضمنا موتور این هواپیما مشابه 160 فروند هواپیمای فوق سبک داخل کشور می باشد. ایران 140 هم مشابه همین داستان و اصرار بر فروش وبی نقص بودن آن و مقصر جلوه دادن خلبان....... 

12- اشکال این هواپیما در موتورش است با نصب موتورهای جدید به غیر از موتور فعلی مسلماً اشکالات فعلی رفع خواهد شد. متاسفانه تحریم عامل بزرگی در به دست آوردن و یا حتی خرید موتورهای جدیدتر برای این هواپیما شده به نحوی که کشور سازنده هم نقایص این هواپیما را پذیرفته است. می توان با یک برنامه ریزی جدید و تغییراتی در سیستم های فنی یک هواپیمای ایمن در این کشور پهناور ساخت. هواپیمای ایرباس سال گذشته در سیستم باتری اشکال داشت و کم مانده بود فاجعه رخ بدهد پس با یک بینش جدید باید به قضیه نگاه کنیم حیف است سرمایه ملی را دور بریزیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    با سلام و عرض ادب خدمت تین نیوز عزیز: باید خدمتتان عرض کنم که سازندگان بنام دنیا هرگز با سوانح هواپیماها برخوردی پوپولیستی و غیر تخصصی ندارند وخیلی سریع دستور جمع اوری کارخانه وفن اوری یک زیر ساخت وصنعتی را نمی دهند بلکه میپرسند چرا؟ وچطور این سانحه اتفاق افتاد. وظیفه اصلی پاسخ به این سو الات به عهده طراح و گروههای یازده گانه بررسی کننده است که در مورد بویینگ وایرباس وmdوهمه سوانح دیگر نیز به همین منوال و روش مصوب عمل شده است که نتیجه این برخورد علمی ومهندسی باعت افزایش ایمنی هواپیماهای مذکور شده است. اگر نبود چنین برخورد ریشه ای وعلمی هرگز در صنعت شاهد شاهکاری نظیر بویینگ ۷۷۷ نبودیم که با این همه مسافر وبار قابلیت پرواز با دو موتور روشن به مدت ۱۸ ساعت وتنها با یک موتور به میزان ۳ ساعت بر فراز اقیانوس(ETOPS) را دارا میباشد. اگر میخواهیم هواپیما ساز باشیم باید هو چی هاوشلوغ کن ها را کنار بزنیم وبپرسیم چرا وچطور این سانحه اتفاق افتاد وبپذیریم که همه انهایی که این هواپیما راساختند وپرواز دادند خودشان وخانوادهاشان سوار این هواپیما شدند چون باور داشتند همه چیز درست است. خودشان پیشمرگان مردم عزیزشان بودند وهستند حتی وزیر دفاع هم با این هواپیما همه جا میرود. منصف باشیم عمیق فکر کنیم وفریب رمز گشایان روبه صفت را نخوریم. عالمی را یک سخن ویران کند روبهان مرده را شیران کند