| کد خبر: 264128 |

تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌ آهن قزوین

با توجه به ظرفیت های موجود در شهر و استان قزوین و افزایش قابل توجه حجم تبادل کالا و مسافر، مقرر شد طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) نیز به عنوان پایلوت در شهر قزوین اجرایی شود.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع ایستگاه راه آهن شهر قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده  با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع ایستگاه راه آهن شهر قزوین عنوان کرد: بر اساس سیاست گذاری های انجام شده در قالب سند توسعه حمل و نقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سال ۱۳۹۸، مطالعات طرح جامع ایستگاهی در ۳۰ ایستگاه ریلی کشور از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت های مشاور ریلی و شهرسازی و معماری ذیصلاح قرار گرفت. در این راستا با توجه به ظرفیت های موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راه اندازی قطار قزوین رشت و همچنین دوخطه شده محور ریلی تهران قزوین زنجان و افزایش قابل توجه حجم تبادل کالا و مسافر، مقرر شد طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) نیز به عنوان پایلوت در شهر قزوین اجرایی شود.

عضو شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع ایستگاه راه آهن قزوین، با هدف هماهنگ سازی طرح جامع ایستگاه راه آهن قزوین با طرح های توسعه حمل و نقل آتی، بهبود تعامل شهر و ایستگاه راه آهن و بهبود کارآیی ایستگاه راه آهن قزوین و ارتقاء ارتباط آن با خطوط حمل و نقل عمومی انجام می شود، تصریح کرد: رویکرد طرح بر اساس مبانی نظری TOD که مبتنی بر اختلاط عملکردی، تراکم بالا و پیاده مداری و ارتباط با شبکه حمل و نقل همگانی و در نتیجه کاهش میزان وابستگی و استفاده از خودرو است، شکل گرفته و در همین راستا اهداف کلی این طرح شامل افزایش ظرفیت های موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راه اندازی قطار قزوین-رشت، توسعه شهر قزوین از منظر اجتماعی و فرهنگی و گسترش ظرفیت های گردشگری در استان علاوه بر ایجاد بستر ارتباطی حمل و نقلی می شود.

وی افزود: همچنین ایجاد یکپارچگی سیستم حمل و نقل همگانی در درون و بیرون شهر به منظور تسهیل سفر و جذب مسافر ازدیگر اهداف کلی این طرح است.

افندی زاده گفت: یکی از اهداف این طرح تقویت سیستم حمل و نقل همگانی در مسیر راه آهن قزوین به بلوار امام خمینی (ره) و توسعه آن به عنوان ستون فقرات شمالی-جنوبی شهر است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از دیگر اهداف کلی این طرح می توان به ادامه خط BRT از سبزه میدان تا ایستگاه راه آهن و اتصال آن به شبکه حمل و نقل همگانی، بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، پیشنهاد الگوی توسعه پیاده مداری در ارتباط با ایستگاه با شبکه ای از مسیرهای دوچرخه و پیاده، بازآفرینی محله پیرامونی ایستگاه راه آهن قزوین، ایجاد کاربری های مناسب توسط مشاور ذیصلاح، هدایت توسعه به سوی بافت پیرامون و اراضی خارج از محدوده ایستگاه جهت ایجاد خدمات و مراکز مورد نیاز، ایجاد بستر مناسب برای حضور سرمایه گذاران و استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دولتی در اجرای پروژه های مرتبط با توسعه شهری در طرح  TOD را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.

افندی زاده در ادامه افزود: بر این اساس طرح جامع ایستگاه راه آهن با در نظر داشتن همه طرح های مرتبط شهری از قبیل طرح جامع شهر و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر با طی مراحل استانی به عنوان اولین نمونه در کشور به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شد که در این شورا نیز با در نظر داشتن کلیه ملاحظات برای حفظ اراضی سبز باغستان شهر قزوین با توجه به قرار گیری این پهنه در محدوده باغستان مطرح و به تصویب رسید.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: طرح های دیگر ایستگاه های راه آهن کشور در دستور کار ارجاع به شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد که امید می رود با تصویب این طرح ها رویکرد نوین در برنامه ریزی ایستگاه های راه آهن و کارکرد مناسب آن با طرح های شهری به منظور رعایت اصول توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD و حمل و نقل ریلی، ایجاد خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.