| کد خبر: 263746 |

پایان هفته؛ افتتاح راه آهن همدان-سنندج

این راه‌ آهن بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است که از تهران تا مرز باشماق و از آنجا به عراق متصل می‌شود؛ در واقع این مسیر ۱۵۱.۵ کیلومتر و بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می‌رود.

تین نیوز

در آستانه افتتاح راه آهن همدان-سنندج در این هفته، نشست خبری ویژه این پروژه با حضور خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها و مهدی صیدگر مدیرکل روسازی راه آهن شرکت ساخت برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن همدان-سنندج با سفر رییس جمهور به استان کردستان در پایان هفته خبر داد و گفت: این راه آهن بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است که از تهران تا مرز باشماق و از آنجا به عراق متصل می شود؛ در واقع این مسیر ۱۵۱.۵ کیلومتر و بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می رود.
خادمی اولویت بندی پروژه های ریلی در دولت سیزدهم بر مبنای پیشرفت فیزیکی را تحلیل کرد و اظهار داشت: بر این اساس 5 پروژه ریلی برای سالجاری هدفگذاری شد که از ابتدای سالجاری تاکنون دو پروژه به طول 195 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بهره برداری از ۴ پروژه ریلی دیگر به طول ۴۰۷ کیلومتر برای امسال هدفگذاری شده است که از میان آن ها، راه آهن بستان آباد به تبریز به بهره برداری رسید و اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی ممکن شد و با بهره برداری از راه آهن همدان-سنندج، بیست و سومین مرکز استان نیز به شبکه ریلی متصل می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه احداث راه آهن همدان-سنندج را 100 درصد بومی اعلام کرد و افزود: عمده ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین المللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز بومی سازی شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی محسوب می شود.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها نیز در این نشست در خصوص این پروژه توضیح داد و گفت: راه آهن همدان- سنندج ۱۰۰ درصد آماده بهره برداری است و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در دو سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت داشته است. پیش بینی می کنیم که در سال اول بهره برداری، ۴۵۰ هزار نفر مسافر و در بخش باری ۱.۸ میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود. در این مسیر همچنین کارخانه فولاد و سیمان موجود است که امکان ارتباط با این شبکه ریلی را دارند.
خطیبی ادامه داد:حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش بینی می شود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.
وی افتتاح راه آهن رشت-کاسپین و میانه- اردبیل را برنامه توسعه شبکه ریلی تا پایان سالجاری اعلام کرد و گفت: در صورتی که طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 407 کیلومتر راه آهن به بهره برداری برسد، 2 برابر متوسط سالانه در کشور خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.