پایان هفته؛ افتتاح راه آهن همدان-سنندج
این راه آهن بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است که از تهران تا مرز باشماق و از آنجا به عراق متصل میشود؛ در واقع این مسیر ۱۵۱.۵ کیلومتر و بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار میرود.
در آستانه افتتاح راه آهن همدان-سنندج در این هفته، نشست خبری ویژه این پروژه با حضور خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها و مهدی صیدگر مدیرکل روسازی راه آهن شرکت ساخت برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن همدان-سنندج با سفر رییس جمهور به استان کردستان در پایان هفته خبر داد و گفت: این راه آهن بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است که از تهران تا مرز باشماق و از آنجا به عراق متصل می شود؛ در واقع این مسیر ۱۵۱.۵ کیلومتر و بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می رود.
خادمی اولویت بندی پروژه های ریلی در دولت سیزدهم بر مبنای پیشرفت فیزیکی را تحلیل کرد و اظهار داشت: بر این اساس 5 پروژه ریلی برای سالجاری هدفگذاری شد که از ابتدای سالجاری تاکنون دو پروژه به طول 195 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بهره برداری از ۴ پروژه ریلی دیگر به طول ۴۰۷ کیلومتر برای امسال هدفگذاری شده است که از میان آن ها، راه آهن بستان آباد به تبریز به بهره برداری رسید و اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی ممکن شد و با بهره برداری از راه آهن همدان-سنندج، بیست و سومین مرکز استان نیز به شبکه ریلی متصل می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه احداث راه آهن همدان-سنندج را 100 درصد بومی اعلام کرد و افزود: عمده ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین المللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی های روز بومی سازی شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی محسوب می شود.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها نیز در این نشست در خصوص این پروژه توضیح داد و گفت: راه آهن همدان- سنندج ۱۰۰ درصد آماده بهره برداری است و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در دو سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت داشته است. پیش بینی می کنیم که در سال اول بهره برداری، ۴۵۰ هزار نفر مسافر و در بخش باری ۱.۸ میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود. در این مسیر همچنین کارخانه فولاد و سیمان موجود است که امکان ارتباط با این شبکه ریلی را دارند.
خطیبی ادامه داد:حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش بینی می شود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.
وی افتتاح راه آهن رشت-کاسپین و میانه- اردبیل را برنامه توسعه شبکه ریلی تا پایان سالجاری اعلام کرد و گفت: در صورتی که طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 407 کیلومتر راه آهن به بهره برداری برسد، 2 برابر متوسط سالانه در کشور خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.