مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی راه ها در سامانه مدیریت پلها (BMS)
برای نخستین بار در کشور، مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی موجود در راه های کشور در سامانه مدیریت پلها (BMS) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شد.
برای نخستین بار در کشور، مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی موجود در راه های کشور در سامانه مدیریت پلها (BMS) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری این سازمان با اعلام این مطلب گفت: با آغاز طرح ملی بازرسی پل ها و ابنیه فنی کشور با راهبری معاونت راهداری و با همکاری مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و مشارکت بی نظیر ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور، سازمان راهداری به عنوان متولی نگهداری راههای کشور، موفق به مستندسازی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی در سامانه BMS شد.
وی گفت: تا خرداد ماه سال جاری، مشخصات شناسنامه و وضعیت ۳۰۰ هزار دستگاه پل به همراه تصاویر مربوطه با بهره گیری از اپلیکیشن هوشمند سامانه جامع راهداری، به صورت برخط بازرسی و در سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی کشور (BMS) بارگذاری شده است.
ذاکری این دستاورد مهم را نتیجه بکارگیری پتانسیل بخش دانش بنیانی کشور و مشارکت فعال بیش از 1000 نفر از کارشناسان ادارات کل استانها خواند و افزود: مدیریت هوشمند شبکه مبحثی جدید و مبتنی بر علم روز است که بر اساس آن زیرساخت های فنی با استفاده از روش های علمی و شاخصهای بین المللی ارزیابی میشوند و در شرایط محدودیت اعتبارات نقش مهمی در بهینه سازی شبکه و مدیریت هوشمند منابع دارد.
ذاکری خاطرنشان کرد: اطلاعات و بازرسی کلیه پل های مهم و اصلی در شبکه راه های شریانی تکمیل شده و بر اساس نتایج، میانگین شاخص سلامت پل ها برای ۳۰۰ هزار دستگاه پل معادل با 78.9، متوسط شاخص هیدرولیکی برابر ۸۶ و شاخص سازه ای ۹۱ است که در وضعیت قابل قبول قرار دارد، مطابق با این ارزیابی چهار درصد از پل ها نیاز به اقدام سریع و بازرسی ویژه دارند و ۱۹ درصد نیازمند تعمیر و نگهداری و بازرسی دوره ای خاص جهت ارتقاء وضعیت هستند.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری افزود: اقدامات توسعه ای ویژه ای با توجه به پلتفروم BMS، برای افزایش کارایی و ارتقای سطح هوشمندسازی سامانه در نظر گرفته شده است. وی افزود: بکار گیری روش های پایش سه بعدی، تور مجازی چند رسانه ای، بازرسی پهبادی، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، داده کاوی پیشرفته، ابزارگذاری دقیق، پایش برخط و اتصال به شبکه هواشناسی کشور از مهمترین اقدامات پیش رو است که موجب تقویت هوشمندی و اثرگذاری در حوزه مدیریت و نگهداری می شود.
ذاکری خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهم صورت گرفته و با همکاری پژوهشگاه هواشناسی، امکان اتصال سامانه BMS به مدلهای هواشناسی نقطه ای برای اولین بار ایجاد شده و مقرر است پل های مهم و استراتژیک به این قابلیت مجهز شده و امکان رده بندی ریسک سیلاب و پیش بینی بارش در حوزه آبریز در سامانه مدیریت پل ها برای اولین بار با کمک متخصصین داخلی ایجاد شود که با استفاده از این قابلیت، امکان اعلان هوشمند و برخط ریسک در پل های مهم کشور ایجاد خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری اظهار داشت: بخش هوش تجاری (BI) سامانه مدیریت پل ها و ابنیه فنی به صورت یکپارچه با رویه راه ها (PMS)و ایمنی راه ها (SMS)راه اندازی و قابل بهره برداری است و ادارات کل می توانند از طریق سامانه جامع راهداری (RMS) و همچنین اپلیکیشن تخصصی جامع راهداری، ضمن مشاهده وضعیت پل ها در سطح استان، شهرستان، بخش و محور برنامه ریزی، اولویت بندی و اقدام لازم برای تعمیر و نگهداری پل ها بر اساس شاخص های بین المللی آسیب، وضعیت هیدورلیکی و شاخص ایمنی را انجام دهند.
شایان ذکر است بازرسی های ویژه، خاص و دوره ای برای پل های بزرگ و پروتکل بروز رسانی پل های کشور، از مهم ترین برنامه های اجرایی سال جاری است که به زودی جهت اجرا ابلاغ می شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.