| کد خبر: 258092 |

الگوی جهانی مدیریت کریدورهای ترانزیتی در وزارت راه و شهرسازی

پیاده سازی الگوی مدیریت کریدورهای ترانزیتی ذیل مدیریتی یکپارچه و واحد بر اساس تجربیات موفق منطقه ای و جهانی، به عنوان وظیفه و نقش حاکمیتی، از سوی معاونت حمل ونقل پیگیری می شود.

تین نیوز

شهریار افندی زاده کریدورهای ترانزیتی را فصل مشترک همکاری ها، هماهنگی ها، راهبردها، اهداف، برنامه ریزی ها و نظارت های دولت های عضو و سایر ذینفعان اعم از صاحبان بار، تجار، فعالین بخش خصوصی و شرکت های حمل ونقل بین المللی و لجستیکی برشمرد و تأکید نمود: تقویت و توسعه این طیف وسیع همکاری های بین دولتی، مستلزم پیاده سازی الگوی مدیریت کریدور ترانزیتی در سطح ملّی کشورهای عضو این کریدورها، از سوی نهادهای حاکمیتی می باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اهمیّت فعال سازی و رونق کریدورهای ترانزیتی از طریق به فعلیت رساندن کلیه مزیت ها و ظرفیت های کشور و در راستای تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی در این خصوص، پیاده سازی الگوی مدیریت کریدورهای ترانزیتی ذیل مدیریتی یکپارچه و واحد بر اساس تجربیات موفق منطقه ای و جهانی، به عنوان وظیفه و نقش حاکمیتی، از سوی معاونت حمل و نقل پیگیری می شود.

 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سطح بین دولتی، شوراهای هماهنگی متشکل از مقامات عالی رتبه کشورهای عضو، به عنوان بالاترین نهادهای اصلی سیاست گذار و تصمیم گیر، همچنین گروه های کارشناسی و تخصصی این کشورها، به عنوان بازوهای تصمیم ساز و تصمیم یار شوراهای هماهنگی، در چارچوب معاهدات بین المللی که بستر شکل گیری کریدورهای ترانزیتی می باشند، جهت گیری های کلی، خط مشی ها، راهبردها و برنامه های عمل مرتبط با کریدورها را تعیین می کنند. لذا؛ راهبری و نظارت بر پیشبرد این دست اقدامات مشترک، نیازمند استقرار مدیریتی یکپارچه و واحد در پیکره حاکمیت اعضا در سطح ملّی می باشد.  

افندی زاده افزود: این سازوکار مدیریتی منسجم و واحد، علاوه بر این که امور اجرایی و عملیاتی را در چارچوب فعالیت های دبیرخانه ای در کشورها پیگیری، تسهیل، راهبری و نظارت می کند، هماهنگی های داخلی را با سایر بخش ها و دستگاه های ذیربط دولتی و فعالان بخش خصوصی و تجار، در زمینه هایی چون توسعه هدفمند و همگام زیرساخت های حمل ونقلی و لجستیکی، استانداردها، ضوابط و قوانین و مقررات حمل، تخصیص بهینه بودجه های عمرانی، روان سازی ترانزیت و رفع موانع و مشکلات فرآیندی در مبادی مرزی و سرزمین کشورها، به اشتراک گذاری اسناد و اطلاعات و مقوله حائز اهمیت هوشمندسازی و راه حل های نوین لجستیکی از جمله حمل ونقل چندوجهی و ترکیبی را به عمل می آورد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به حدود و ثغور وظایف و اختیارات و نیز ظرفیت های حاکمیتی موجود در وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل ونقل کشور، مشخصاً شورایعالی هماهنگی ترابری و نیز شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور، هر دو به ریاست وزیر محترم راه و شهرسازی، همچنین ظرفیت های بالفعل و بالقوه اجرایی موجود در سازمان های و شرکت های حمل ونقلی تابعه در شقوق دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی، الگویی جامع جهت مدیریت کریدورهای ترانزیتی در حال توسعه می باشد، که بدیهی است پیشبرد این الگو، مستلزم همکاری و هم افزایی کلیه بخش ها و دستگاه های ذیمدخل در مقوله ترانزیت کشور و نیز بخش خصوصی فعال می باشد.

وی در پایان افزود: در راستای تحقق این الگوی راهبردی و ظرفیت ساز، که براساس تجربیات موفق منطقه ای و جهانی پیاده سازی می شود، در صورت تصویب از ظرفیت موجود در فصل 12 برنامه هفتم توسعه، که اخیراً  لایحه آن توسط رئیس جمهور محترم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، در خصوص تشکیل ستاد ملّی ترانزیت با عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت و امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی، به نحو مناسبی استفاده خواهد شد.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    یک راننده ترانزیت هستم ،،ایکس میشد یک مصاحبه با من میکردی تا بدانید که مسولین حمل و نقل متنها مشکلات را حل نمی‌کند گره ای دیگری نیز اضافه میکنند

  • سارا 0 0

    به نظر من وقتی حرف از کریدور جاده ای بیاید پس نباید روی دریا حساب کرد باید هند از طریق جاده و یا راه اهن مستقیم از مثلا از بمبئ تا کپنهاک یا مسکو وصل بشه نه اینکه از طریق کشتی از بمبئ کشتی بار بیاره چابهار خالی کنه بعد کامیون برداره ببره مسکو اینجوری سخته که صاحب بار هم کرایه کامیون بده هم کشتی باید بار مستقیم از مثلا از بمبئ با قطار یا کامیون مستقیم بره به مسکو یا کپنهاک اینجوری می صرفه ولی راه دریایی باید ایران کانال های کانال های کشتی رانی رو داشت داشت که کشتی هندی مستقیم از کشتی به روسیه و دریای سیاه وصل شه