| کد خبر: 255849 |

جزییات اجرای ابرپروژه‌های عمرانی پایتخت و تاثیرشان بر ترافیک

پروژه های گوناگونی تاکنون برای کم کردن بار ترافیکی پایتخت در مدیریت های مختلف شهری کلنگ زنی و افتتاح شده است که در این گزارش به بررسی چند پروژه حال حاضر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران می پردازیم.

تین نیوز

پروژه های گوناگونی تاکنون برای کم کردن بار ترافیکی پایتخت در مدیریت های مختلف شهری کلنگ زنی و افتتاح شده است که در این گزارش به بررسی چند پروژه حال حاضر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران می پردازیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر؛ تهران یکی از پرجمعیت ترین پایتخت های دنیاست که کمتر کسی طعم ترافیک در خیابان هایش را نچشیده است. پروژه های گوناگونی تاکنون برای کم کردن بار ترافیکی پایتخت در مدیریت های مختلف شهری کلنگ زنی و افتتاح شده است. در این دوره مدیریت شهری نیز پس از رکودی چهارساله -در دوره پنجم- مجددا پروژه های پایتخت از جنس عمرانی، حمل و نقلی، اجتماعی و... جان تازه گرفته و به اصطلاح موتور تهران روشن شده است تا ماحصل آن رفاه بیشتر برای شهروندان باشد. در این گزارش به بررسی چند پروژه حال حاضر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران می پردازیم که افتتاح آن می تواند بر کاهش ترافیک برخی معابر پایتخت تاثیر قابل توجهی داشته باشد. 

پروژه بزرگراه شهید بروجردی

بزرگراه شهید بروجردی، بزرگراهی در امتداد آزادراه تهران-ساوه و در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار ۴۵ متری بهار است. فاز نخست این پروژه که در اولویت اجرا قرار دارد، شامل یک مسیر ۳۷۰۰ متری، در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا زیرگذر میدان جانبازان واقع شده است. 

فاز دوم پروژه به طول ۱۲۵۰ متر از تقاطع میدان جانبازان آغاز و تا خیابان ۴۵ متری بهار ادامه پیدا می کند. 

بزرگراه شهید بروجردی از ۷ تقاطع غیرهمسطح (۱۶ دستگاه پل) برخوردار است که ۵ تقاطع در محدوده فاز نخست و ۲ تقاطع در محدوده فاز دوم پروژه قرار دارند.

عملکردهای ترافیکی پروژه شهید بروجردی 

یکی از مهمترین نتایج بهره برداری از این بزرگراه، اتصال دسترسی بازار آهن به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران-ساوه و در نتیجه حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل و نقلی جنوب غرب تهران خواهد بود.

علاوه بر این، مسیرهای کندروی بزرگراه شهید بروجردی دسترسی شهروندان ساکن در محدوده منطقه ۱۸ به شبکه معابر بزرگراهی را تسهیل کرده و به بهبود ترافیک محلی کمک کرده است.

پروژه احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره)

شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان شهیدان (جی) آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک(زیرگذر) تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و نهایتا بزرگراه شهید بروجردی ادامه پیدا می کند.
طول این مسیر بزرگراهی حدود ۵ کیلومتر است. شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) علاوه بر برخورداری از یک تقاطع غیرهمسطح ۳ سطحی با میدان شهیدان و عبور از زیر بلوار ۴۵ متری استاد معین، در میدان فتح نیز به یک تقاطع غیرهمسطح ۳ سطحی تجهیز می شود. 

همچنین به منظور اتصال این مسیر بهم پیوسته بزرگراهی به بلوار بهار، بزرگراه شهید بروجردی و درنهایت آزادراه تهران-ساوه، احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه فتح با بلوار بهار نیز در دستور کار این پروژه قرار دارد.

تقاطع میدان شهیدان یک تقاطع ۳ سطحی شامل تراز همسطح به منظور فراهم ساختن دسترسی های محلی، مسیر زیرگذر با هدف تامین باندهای تندرو و همچنین یک مقطع تونلی به طول حدود ۲۵۰ متر در مسیر تندروی میدان فتح به سمت میدان جی است. در محدوده بلوار استاد معین که از سال ۱۳۹۹ زیربار ترافیک قرار گرفته است، نیز مسیرهایی به منظور تامین گردش های ترافیکی موردنیاز از جنوب بلوار استاد معین به محدوده پادگان و نیز زیرگذر بزرگراه یادگار امام(ره) (به سمت میدان شهیدان) پیش بینی شده است. تقاطع فتح در مجموع شامل شش پل می شود.

جلوگیری از انتشار ۱۷ هزار تن آلاینده به دنبال احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) 

احداث شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و اتصال آن به تقاطع بزرگراه فتح با بلوار بهار با توجه به پروژه های در حال اجرای بزرگراه شهید بروجردی و بلوار بهار، این معبر بزرگراهی شمالی- جنوبی را به جاده ساوه متصل و به عنوان یکی از محورهای اصلی غرب تهران که از شمال غرب تا جنوب غرب امتداد دارد، مطرح خواهد ساخت. 

به این ترتیب پهنه غربی پایتخت همانند آنچه با احداث ادامه بزرگراه امام علی(ع) در پهنه شرقی پایتخت صورت پذیرفته است، شاهد توسعه یک مسیر بزرگراهی ممتد از شمال تا جنوب خواهد بود. براساس برآوردها بهره برداری از این مسیر پیوسته بزرگراهی سبب کاهش ۸.۵ کیلومتری طول سفرهای درون شهری شده و ضمن صرفه جویی سالانه ۳۱ میلیون لیتر بنزین، از انتشار ۱۷ هزارتن آلاینده در شهر تهران نیز جلوگیری خواهد کرد.

پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های شهید یارجانی (نواب) و شهید تندگویان

طرح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های شهید یارجانی(نواب) و شهید تندگویان شامل یک مسیر زیرگذر در امتداد باند شرق به غرب بزرگراه شهید تندگویان و یک پل چپگرد به منظور برقراری گردش ترافیکی شمال به شرق در محل تقاطع است. 

تاثیر احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های شهید یارجانی (نواب) و شهید تندگویان بر ترافیک

گشایش این پروژه علاوه بر ساماندهی ترافیک در کریدور سفرهای ورودی از استان های جنوبی کشور، مسیر حرم مطهر امام خمینی(ره)، بهشت زهرا(س) و پایانه مسافربری جنوب، مشکل پس زدگی ترافیک در محل تقاطع را برطرف خواهد کرد. بهره برداری از این پروژه علاوه بر کاهش بار ترافیک ورودی به میدان بهمن و بزرگراه آزادگان، کاهش ۳.۵ کیلومتری گردش های ترافیکی را به همراه خواهد داشت.

پیشرفت های اجرایی حاصل شده در عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح نواب- تندگویان

متعاقب اجرای ۲ مرحله انحراف ترافیک و نیز عبور از معارضاتی از قبیل پل عابر پیاده، لوله فاضلاب ۱۲۰۰ میلیمتری، پایه های روشنایی، خطوط انتقال آب فضای سبز و نیز کانال های انتقال آبهای سطحی طارمی و بهمنیار صورت پذیرفته است.
در حال حاضر مرحله سوم عملیات انحراف ترافیک در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید تندگویان انجام شده و به این ترتیب فضای کارگاهی لازم برای پیشبرد عملیات اجرایی فراهم شده است. متعاقب این مرحله از انحراف ترافیک،  لوله آب ۱۱۰ میلیمتری که از موانع تاسیساتی اجرای زیرگذر تقاطع بود با احداث خط لوله جدید از مدار خارج شد.

احداث مسیرهای کندروی بزرگراه آزادگان

مقاطعی از بزرگراه آزادگان هنوز فاقد مسیرهای کندرو است؛ امری که سبب ایجاد تداخل ترافیکی در برخی از تقاطع های موجود در مسیر بزرگراه و در نتیجه کاهش ایمنی ترافیکی و کندی عبور و مرور در مسیرهای تندرو شده است. از این رو احداث و تکمیل مسیرهای کندروی بزرگراه آزادگان از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در قالب ۲ پروژه جداگانه آغاز شده است.

تکمیل مسیر کندروی شمالی 

جبهه شمالی حدفاصل ۲۱ متری بزرگراه بعثت(شرق دستواره) تا بزرگراه شهید تندگویان شامل ۳۶۰۰ متر مسیر اصلی و ۵۰۰۰ متر اصلاح هندسی رمپ و لوپ ها و دسترسی های موجود است. 

در واقع احداث مسیر کندرو به همراه دسترسی های کندرو به تندرو، احداث ۲ دستگاه پل روگذر در شمال تقاطع بزرگراه شهید دستواره و شمال تقاطع بزرگراه شهید رجایی، احداث رمپ دسترسی شمال بزرگراه شهید دستواره به غرب بزرگراه آزادگان، اصلاح هندسی رمپ و لوپ های موجود و اجرای شبکه جمع آوری آبهای سطحی جبهه های مختلف کاری در این بخش از پروژه را تشکیل می دهند.

تکمیل مسیر کندروی جنوبی

جبهه جنوبی پروژه حدفاصل خیابان شهید رجایی تا خیابان فداییان اسلام به طول ۲۶۵۰ متر شامل احداث کندرو، احیای رمپ راستگرد جنوب خیابان شهید رجایی به شرق بزرگراه آزادگان، بهسازی پل راه آهن، بهسازی پل شهید غیبی و رمپ و لوپ های مربوطه (دسترسی به میدان مادر و خیابان دستواره)، احداث یک دستگاه پل در جنوب تقاطع دستواره، اجرای دیوارهای حائل، ایجاد جداره تندرو در طول مسیر و اجرای شبکه جمع آوری آبهای سطحی است.

تاثیر تکمیل مسیرهای کندرو آزادگان بر ترافیک

تکمیل مسیرهای کندروی بزرگراه آزادگان، زمینه ساز روان سازی جریان ترافیک این بزرگراه در محدوده خیابان شهید رجایی خواهد شد.

 روکش آسفالت بزرگراه آزادگان بهسازی می شود

گسترش عوارضی از قبیل ترک های طولی و عرضی و ایجاد چاله و نشست در روسازی آسفالت بزرگراه آزادگان سبب شد تا بهسازی مقاطعی از این بزرگراه در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گیرد تا به این ترتیب ضمن رفع مشکلات موجود، سطح مناسب سرویس دهی در این شریان مهم بزرگراهی حفظ شود. 

البته معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در مقاطع مختلف زمانی به بهسازی روکش آسفالت مسیرهای تندرو و کندروی این بزرگراه پرداخته است؛ چنانچه طی سال گذشته مسیر شمال به جنوب بخش حدفاصل بزرگراه شهید خرازی تا بزرگراه فتح به طول ۹.۲ کیلومتر مورد بهسازی قرار گرفت. امسال بهسازی آسفالت مسیرهای تندروی این بزرگراه از ۵ فروردین ماه در دستور کار قرار گرفت و در مسیر جنوب به شمال بخش حدفاصل بزرگراه فتح تا بزرگراه شهید خرازی به طول ۸.۷ کیلومتر آغاز شد. 
مرمت بزرگراه آزادگان نیازمند ۱۲۰ هزار تن آسفالت دارد که تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار تن آسفالت در این معبر بزرگراهی پخش و اجرا شده است.

پروژه احداث آزادراه شهید شوشتری

آزادراه شهید شوشتری محوری شمالی-جنوبی در منتهی الیه شرق تهران بـوده که بزرگراه های آزادگان، شهید نجفی رستگار و امام رضا(ع) در جنوب شرق پایتخت را به بزرگراه شهید یاسینی و در ادامه بزرگراه شهید سلیمانی در شمال شرق تهران متصل می سازد. 

عملکردهای ترافیکی احداث آزادراه شهید شوشتری 

با بهره برداری از این آزادراه علاوه بر تکمیل رینگ بیرونی شهر تهران، جریان ترانزیتی برون شهری بدون نیاز به عبور و مرور از معابر درون شهری شرق پایتخت برقرار شده و علاوه بر کاهش ترافیک بزرگراه های بسیج و  شهید یاسینی، شـاهد صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده ها خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.