| کد خبر: 255761 |

بهره گیری از تجربه جهانی برای نوسازی بافت فرسوده ایران

برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد طی تفاهم نامه ای با شرکت بازآفرینی شهری ایران، تجارب موفق نوسازی شهری در جهان را در اختیار ایران قرار دهد.

تین نیوز

برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قصد دارد طی تفاهم نامه ای با شرکت بازآفرینی شهری ایران، تجارب موفق نوسازی شهری در اندونزی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار ایران قرار دهد و از تجربیات ایران به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در زمینه شهر هوشمند استفاده کند.

به گزارش ایسنا، وجود ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در ایران که جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن سکونت دارند، دولت سیزدهم را بر آن داشته تا نسبت به نوسازی و بهسازی این بافت ها اقدام کند. با توجه به وجود زیرساخت های شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، نوسازی این محدوده ها مقرون به صرفه تر از ساخت شهرهای جدید است.

برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات) از سال ۱۹۹۶ در خصوص تدوین ضوابط فنی و بحث های مرتبط با زلزله همکاری های خوبی با ایران داشته اما از سال ۲۰۱۶ به بعد موضوع همکاری ها به سمت کاهش سوانح طبیعی در ایران سوق پیدا کرد و به طور مشخص فعالیت هایی در خصوص نحوه برخورد با زلزله و کاهش اثرات آن انجام شد که همچنان این فعالیت ها ادامه دارد.

اخیرا نشستی با حضور محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرینیواسا پاپوری، نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برگزار شده که دو طرف بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی تاکید کردند.

پاپوری با اشاره به این که اسکان بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۱۴ برنامه جهانی در ۴ حوزه دارد، توضیح داد: این چهار محور عبارتند از شهرهای ایمن، شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد، شهرهای تاب آور و شهرهای هوشمند که با محوریت  مشارکت مردم دنبال می شود.

وی ادامه داد: هر کدام از این برنامه ها، راهکارها، ابزارها و راهنمای خاص خودشان را دارند. همچنین در فاز بعدی این برنامه ها پایش شده و از یک تا ۱۰ رتبه بندی می شوند، شهرهایی که اقدام های لازم جهت ارتقا شاخص ها را انجام دهند به ترتیب امتیاز  طلایی و نقره ای می گیرند.

نماینده آسیا و اقیانوسیه با اشاره به این که این برنامه ها در کشورهای مختلف دنیا در حال اجراست، گفت: برنامه هایی در کشور اندونزی، کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اجرا می شود که می توانیم تجربیات اجرای آن را با شما در میان بگذاریم و این ظرفیت برای شهر تهران هم وجود دارد.

آئینی نیز با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم و به دنبال گسترش همکاری ها در این زمینه هستیم، اظهارکرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در کنفرانس آسیا و اقیانوسیه راهبری کارگروه منطقه ای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی را بر عهده داشت و تجربه خوبی در این زمینه دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که حدود ۲۰ درصد از شهرهای کشور با معضل بافت های ناکارآمد مواجه هستند، اظهار کرد: در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، کارها بر اساس چهار محور اصلی پیگیری می شود. محور اول نوسازی مسکن است که با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردم این بخش را پیش می بریم، همچنین برای این امر با همکاری شهرداری ها بسته های تشویقی تدوین شده  است، محور دوم  افزایش سرانه های خدماتی روبنایی و زیر بنایی این محلات به متوسط محلات همان شهر است، محور سوم بهسازی معابر و ایجاد دسترسی های مناسب برای وسایل نقلیه امداد رسان و محور چهارم توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی با تمرکز بر آموزش ساکنان است.

به گفته آیینی با بیان شرکت بازآفرینی شهری ایران تمایل دارد در زمینه شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد با هبیتات همکاری داشته باشد. تدوین برنامه سیاست ملی شهری و شهر هوشمند (NUP) زیر نظر برنامه اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در سطح بین المللی با موفقیت به انجام رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بهترین راه حل برای نوسازی بافت فرسوده و تغییر چهره شهر با معماری درست , ورود مستقیم شهرداری هاست به این شکل که هر 2 سال یک بار , شهرداری به 3 4 خیابان بافت فرسوده حمله کند ساکنین این ها را موقتا به جای دیگر منتقل کند کل آن محل از بیخ کوبیده شود تا کوچه ها و معابر درستی هم ساخته شود هر واحد یک پارکینگ هم داشته باشد و اما در مورد بنا در این مناطق , حتما باید پلکانی ساخته شود و از متراژ 40 متر داشته باشد تا 80 متر , اگر پلکانی ساخته شود واحدهای طبقات بالا هم حیاط خواهند داشت که این خواسته مردمان ساکن در این مناطق هم برآورده شود با این معماری می شود همه خانوارهای در این مناطق که بعضا 4 5 خانواده در یک خانه ویلایی خیلی کوچک فرسوده زندگی می کنند را هم جا داد کل یک محل خراب می شود جایش یک مجتمع پلکانی 6 7 طبقه ساخته می شود که حیاط و پارکینگ دارد و به شهر زیبایی می بخشد منظور از مجتمع در اینجا قوطی سازی نیست طرح به زیبایی تمام درخواهد آمد شبکه معابر و خیابان ها را هم می شود از اساس , استاندارد و درست ساخت این مجتمع ها می توانند مرکز خرید , مهد کودک و امکانات دیگر هم داشته باشند , یکجا باید به شکل چکشی ورود کرد و قضیه را تمام کرد و الا اگر بشینید که مردم آیا با هم توافق کنند یا خیر و آیا کسی رضایت می دهد که خانه حیاط دار و دربستش را از دست بدهد یا خیر و کلی دغدغه های دیگر داشته باشند تا 1450 هم اتفاق خاصی در بافت های فرسوده نخواهد افتاد تا برسیم به یک زلزله بزرگ و هزاران کشته تا بعدش برسیم به ساخت درست حسابی از نو ! اگر شهرداری ها هر 2 سال یک بار هم به 3 4 کوچه یک محله حمله کنند که البته باید رضایت مردم هم جلب شود که با چنین طرحی جلب خواهد شد آنوقت به مرور چهره شهر تغییر خواهد کرد کنار زدن بافت فرسوده , یک مجری قدرتمند از بالا می خواهد و البته حمایت قوه قضاییه که اگر 3 4 کوچه و خیابان قبول کردند و مثلا 5 پلاک خیر , آن 5 پلاک با دستور قضایی خارج بشن تا بعدا واحد همین ها هم تحویل بشه . اگر با مردم حرف زده بشه به شکل انیمه نشان داده شود که قرار است چه شود و چقدر وضعیت زیستتون بهتر می شه مردم خواهند پذیرفت , دولت هم باید ورود کند برای دادن وام و اعتبار به چنین طرح هایی .