| کد خبر: 255718 |

بهره‌برداری از راه‌آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده

در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۱.۵ الی ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.

تین نیوز

خط ریلی شلمچه-بصره که می تواند ایران را با راه آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال ها نتیجه نگرفته اما به تازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش به تازگی با رزاق محیبس السعداوی -وزیر حمل و نقل عراق- دیدار کرده و مقرر شده بود که حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرایی مین روبی به طرف ایرانی اقدام کند، که در نهایت امروز در جریان سفر و بازدید سیدمیعاد صالحی تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره بین ایران و عراق به امضا رسید.

در این راستا سید میعاد صالحی در تلویزیون درباره حضور هیات عراقی در ایران و بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره اظهار کرد: هیات فنی، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولین راه آهن دو کشور با توجه به نقشه های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروندرود، زمین های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه آهن بصره بازدید کردند.

وی افزود: این بازدید چهار ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه شش ساعته با هیات عراقی برگزار و طی آن نقشه های تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شد.  در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، ظرف ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه آهن شلمچه - بصره به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با توجه به اینکه این پل نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است، ساخت آن دانش ویژه ای می طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.

به گفته صالحی، بر اساس صورت جلسه شب گذشته که به امضای دو طرف ایرانی و عراقی رسیده، هم بحث تحویل گرفتن پایه های پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.

وی در مورد مین روبی زمین ها نیز اظهار کرد: مقرر شده است طرف عراقی ۱۶ کیلومتر زمین را برای مین روبی ظرف یک هفته آینده تحویل دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 8 0

    باسلام
    نکات جالبی را در همین چند جمله راه آهن می توان مشاهده کرد که ناشی از عدم آشنائی ایشان به امور و ناپختگی ایشان است وعملا به ما می گوید که این حرف ها بیشتر شبیه به شعارهای انتخاباتی است تا کار اجرائی به نظر ایشان برای ابقای خویش همه مدل دست به کار شده اند
    1- می فرمایند در صورت عمل طرف عراقی به تعهدات خود خب این خود بالاترین شرط است اگر تفاهم کرده اید اما اطمینان به عمل طرف مقابل ندارید چه تفاهمی است در 12 سال گذشته هم این تفاهنامه ها در سطح وزیر امضا شد اما طرف عراقی اقدامی نکرد چه رسد به اینکه اینبار در سطح مدیر عاملین راه اه امضا شده است لازم است جناب آقای صالحی بدانند در عراق سطح اختیارات مدیر عامل راه آهن بسیار پائین است بر عکس ایران که مدیر عامل راه اه معاون وزیر است ولذا تفاهمنامه به امضای ایشان خیلی محکم نیست در کشور عراق برای انجام چنین پروژه هائی حتی امضای وزیر راه ایشان هم معتبر نیست ومی بایست وزیر دارائی عراق تامین مالی را تعهد کند
    2- چگونه می خواهید دوماهه عملیات کاری خود را شروع کنید در حالی که پروسه مناقصه و انخاب پیمانکار در ایران حداقل شش ماه است
    3- آیا راه آهن اصلا ردیف اعتباری لازم را برای هزینه کرد در پروژه را از سازمان مدیریت در اختیار دارد که ظاهرا ندارد وهمین یعنی شش ماه مکاتبه و رفت آمد در نظر داشته باشید آقای صالحی شما نمی توانید از اعتبارات طرح تملک دارائی های راه آهن یعنی وجوه دولتی هزینه کنید چون پروژه در خارج از خاک ایران اجرا میشود شما باید یا از اعتبارات برون مرزی استفاده کنید ویا از اعتبارات جاری راه آهن البته با مجوز سازمان مدیریت که هردو را در حال حاضر در اختیار ندارید ضمن اینکه درآمد های جاری راه آهن به لطف مدیریت برتر شما فعلا حتی کفاف خرج روزانه راه آهن وحقوق ودستمزد را هم نمی دهد
    3 تکنولوژی پل یازشو در حال حاضر در کشور وجود ندارد ولذا اگر بخواهید ایرانی اجرا کنید حداقل چهار سال زمان نیاز دارید
    4-آیا پیمانکار مین روبی مشخص شده است
    در نهایت اینکه شعار دوساله برای افتتحاح این خط تنها یک شعار است که 12 سال است تکرار میشود همانطوری که از قبلی ها کسی بلزخواست نکرد که چرا علی رغم نوشتن تفاهمنامه این پروژه اجرا نشد از شما اقای صالحی هم اگر بمانید کسی دوسال دیگر سوال نخواهد کرد که چرا نشد چون پاسخ ساده است طرف عراقی به تعهدات خود عمل نکرد
    به نظر میرسد این قصه همچنان ادامه خواهد داشت

    • ناشناس 6 1

      متاسفانه شما استدلالهایتان منطقی است و مدیر عامل تازه به عرصه رسیده دروغگو است

  • ناشناس 6 1

    دروغ گویی دوامی ندارد

  • ناشناس 6 0

    طرف دیگران را ببو گلابی فرض کرده

  • شهریار 2 1

    چرا هزینه‌شو ایران می‌ده؟ عراق که یکی از بیشترین تولید کنندگان نفته