| کد خبر: 255094 |

هشدار سازمان هواشناسی: کنار رودخانه ها اتراق نکنید

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای ۲۵ استان کشور از احتمال طغیان رودخانه ها، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی، تگرگ و جاری شدن روان آب خبر داد.

تین نیوز

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای ۲۵ استان کشور از احتمال طغیان رودخانه ها ، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی، تگرگ و جاری شدن روان آب خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، برخی مناطق کرمانشاه، یزد، شمال کرمان و روز یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، مناطق مرکز و شرق کشور و نیمه شمالی کرمان رگبار پراکنده باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی گاهی گرد و خاک پیش بینی می شود.

روز دوشنبه سامانه بارشی وارد کشور شده و در شمال غرب، غرب، مرکز، شرق، و سه شنبه علاوه بر این مناطق در جنوب غرب استان های ساحلی دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز مرکزی و شرقی بارش روی می دهد.

روز چهارشنبه بارش در غرب و جنوب غرب کشور قطع شده و در مناطق مرکزی، شرقی، جنوب شرق، استان های ساحلی دریای خزر، استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و برخی مناطق اردبیل و شمال آذربایجان بارندگی پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: گذر امواج تراز میانی و فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه شنبه 1402/02/05

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/02: ارتفاعات و دامنه در استان های کرمان، یزد، غرب اصفهان و سمنان، شرق کرمانشاه و غرب همدان.

یکشنبه 1402/02/03: کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کرمانشاه، کردستان و ارتفاعات سمنان.

دوشنبه 1402/02/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، شمال هرمزگان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان.

سه شنبه 1402/02/05: سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، سمنان، شرق یزد، غرب فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، مازندران، گیلان، اردبیل، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال طغیان رودخانه ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها.

توصیف سامانه دوم: تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/04

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/02: قم، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب آذربایجان غربی، کردستان و البرز.

یکشنبه 1402/02/03: جنوب تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال کرمان، سمنان و شمال سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 1402/02/04: سمنان، خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، آذربایجان شرقی و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه های موقت، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال ها.

توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1402/02/02

نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا

بیشینه سرعت وزش باد تا 15 متر بر ثانیه

بیشینه ارتفاع موج تا 1.7 متر

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، در استان های مازندران، گلستان و گیلان

اثر مخاطره: غرق شدن شناورهای کوچک، مواج و متلاطم شدن دریا ،اختلال در تردد شناورهای بزرگ، اختلال در فعالیت های بندری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به قایق های کوچک تفریحی، احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی به ویژه غواصی و شنا، احتیاط در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت به تورهای صیادی و احتیاط در فعالیت های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.