| کد خبر: 254858 |

جای خالی هنر در ایستگاه‌ های متروی اصفهان

درحالی که زیباترین و فاخرترین آثار هنری در بسیاری از ایستگاه های متروی شهرهای مختلف دنیا استفاده شده، اما در اصفهان که به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته می شود استفاده از هنر فقط در قوس فوقانی تعداد بسیارمحدودی از ایستگاه های خط یک مترو اجرا و البته خیلی زود متوقف شد، بخش داخلی ایستگاه ها نیز خسته، بی روح، دلگیر و خالی از هرگونه هنر و صنایع دستی است.

تین نیوز

درحالی که زیباترین و فاخرترین آثار هنری در بسیاری از ایستگاه های متروی شهرهای مختلف دنیا استفاده شده، اما در اصفهان که به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته می شود استفاده از هنر فقط در قوس فوقانی تعداد بسیارمحدودی از ایستگاه های خط یک مترو اجرا و البته خیلی زود متوقف شد، بخش داخلی ایستگاه ها نیز خسته، بی روح، دلگیر و خالی از هرگونه هنر و صنایع دستی است.

خبر مهم امروز را بخوانید:

قیمت چانگان برای برندگان قرعه کشی خودروهای خارجی چند تمام می شود؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پیش از بهره برداری از ایستگاه های متروی اصفهان در سال ۹۴، بنا به تشخیص شورای هنریِ آن که البته دیگر وجود ندارد، قرار بود که به فراخور، در ایستگاه ها برای آثار هنری جانمایی شده و از هنرهای سنتی و صنایع دستی استفاده شود، اما این موضوع تنها در گریو یعنی قوس فوقانی تعداد بسیار محدودی از ایستگاه ها عملی شد و در پی تغییر مدیریت در مترو، شورای هنریِ آن نیز ناخواسته منحل شد و ایستگاه های مترو در شهر جهانی صنایع دستی، خالی و به دور از هنر باقی ماند تا آنجا که امروز مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه می گوید: قرار نیست همه ایستگاه ها نمایشگاه هنری شود! سازه های زیادی روی زمین ساخته می شود مثل مسجد و مدرسه و خیلی های دیگر، اما حالا همه انتظار دارند که کارهای فرهنگی و صنایع دستی در مترو که زیرِ زمین است و بحث فنی دارد انجام شود!

جای خالی هنر در ایستگاه‌های متروی اصفهان
ایستگاه متروی باهنر، بی روح و عاری از هرگونه هنر

ما پول می دهیم که مترو بسازید، قرار نیست فرهنگسرا بسازید!

سید محسن واعظی فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه دراین باره به ایسنا گفت: این موضوع در خط ۲ مترو در نظر گرفته شده و سعی کردیم از معمارهای تاپ اصفهان در اکثر ایستگاه ها استفاده کنیم، اما بنا نیست من هم در کلیت، یک سازه ای بسازم که فقط بحث فرهنگ داشته باشد! سازه های زیادی روی زمین ساخته می شود مثل مسجد و مدرسه و خیلی های دیگر، اما حالا همه انتظار دارند که کارهای فرهنگی و صنایع دستی در مترو که زیرِ زمین است و بحث فنی دارد انجام شود! خیلی نمی شود این موارد را در مترو کار کرد، ضمن اینکه هزینه هم خیلی بالا است.

او افزود: یکی دو مورد را به عنوان برند انجام دادیم که مترو هویت اصفهانی داشته باشد، اما تا آنجایی که بار مالی آن خیلی زیاد نشود. ما در خط یک هم این کار را کردیم و ایستگاه هایی هست که هنر اصفهان در آن ها به کار گرفته شده است، مثلاً در ایستگاه علیخانی و مفتح تماماً کار نقاشی و برجسته روی آجر کارشده، شبیه میدان امام و سی وسه پل، و خیلی هم هزینه بر بود. در کلیت، ما تااندازه ای در خط ۲ از این مسائل استفاده می کنیم، ولی قرار نیست همه ایستگاه های ما فقط نمایشگاه هنری بشود، نه این طور نیست، هزینه خیلی بالا می رود.

جای خالی هنر در ایستگاه‌های متروی اصفهان
ایستگاه متروی انقلاب، بی روح و عاری از هرگونه هنر، همراه با آب نمایی بدون تزئینات که همیشه بدون آب است

البته آنچه مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه درخصوص استفاده از هنر در برخی ایستگاه های خط یک مترو می گوید، در قوس فوقانی آن ها است و درون ایستگاه ها از هرگونه هنر خالی است.

واعظی فرد ادامه داد: مثلاً طراحی ایستگاه تختی توسط مهندس میرمیران انجام شد که در نوع خود بالاترین معمار است، طرح ایستگاه دانشگاه هم از آقای میرمیران و تقریباً سنتی است، ولی واقعیت این است که نمی توان بیش از این در مترو کار هنری انجام داد و تا یک اندازه می شود. البته در خط ۲ سعی می کنیم این کار را تااندازه ای بیشتر انجام دهیم، ولی اندازه ای که بار مالی آن را بتوانیم تأمین کنیم.

او گفت: الآن یکی از نقایصی که وجود دارد و سازمان برنامه وبودجه به ما فشار می آورد و می گویند که چرا ایستگاه های شما گران درآمده؟! و ما پول می دهیم که مترو بسازید، قرار نیست فرهنگسرا بسازید! برنامه بودجه رسماً نامه نوشته، ولی ما تا آنجا که توانسته ایم هویت اصفهان را رعایت کرده ایم.

جای خالی هنر در ایستگاه‌های متروی اصفهان
ایستگاه متروی چمران، بی روح و عاری از هرگونه هنر

استفاده از هنر و صنایع دستی اصفهان در مترو ضرورت دارد

اما از مجید تاج، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز پرسیدیم که آیا از سوی مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان پیشنهادی مطرح شده مبنی بر اینکه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی طرح های خود را برای استفاده در ایستگاه های مترو ارائه کنند؟ او در پاسخ به ایسنا گفت: چنین پیشنهادی نشده است، اما از طرف ما همیشه این صحبت مطرح بوده تا بتوانیم از صنایع دستی حداقل در فضای شهری و ایستگاه های مترو استفاده کنیم.

جای خالی هنر در ایستگاه‌های متروی اصفهان
ایستگاه متروی تختی که تنها از نورپردازی در سنگ استفاده شده و تعداد محدودی از سفال های حاصل از کاوش باستان شناسی در محدوده خط یک مترو در آن نمایش داده شده است

تاج افزود: همان طور که مطلع هستید ما در حوزه صنایع دستی، هم تولید صنایع دستی را داریم و هم خدمات صنایع دستی را که این خدمات می تواند به صورت هدفمند برای مبلمان شهری استفاده شود. علاوه بر اینکه می توان تولیدات فاخر هنرمندان را در ایستگاه های مترو نمایش داد، می توان از این خدمات به شکل کانترهای سیار فروش صنایع دستی در ایستگاه ها استفاده کرد و می توان مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داد تا حداقل به صورت هفته ای و دوره ای محصولات خود را به فروش برسانند. این مدل در دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از فضای مترو در حوزه های هنری استفاده شود.

جای خالی هنر در ایستگاه‌های متروی اصفهان
ایستگاه متروی کاوه، بی روح و عاری از هرگونه هنر

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه هنر و صنایع دستی اصفهان حتماً باید در متروی این شهر لحاظ شود، توضیح داد: اگر این اقدام انجام شود هم در توسعه و رونق صنایع دستی تأثیر دارد و هم ازلحاظ بصری اتفاق بسیار خوبی خواهد بود، چراکه حضور هنر باعث تلطیف فضای مصنوعی موجود می شود و مردم با دیدن هنر و صنایع دستی حال بهتری پیدا می کنند و هم اینکه به حوزه درآمدی صنایع دستی کمک می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فلسفه این کار این هست .

    که زیست ، رفت و امد مردم از روی زمین به زیرزمین منتقل شده است . بیشتر لحظات عمر انها در مترو حالا میگذرد خود من گاهی روزها ، ۳ ساعت در مترو میگذراندم.

    اگر روی زمین چنین اثاری میبینیم ، چون زیست و رفت وامد عامه مردم در گذشته در انجا بوده ، اما حالا ما زیست زیر زمینی داریم ، زیست شبانه ،زیست ماژولار ،زیست سفری و... یعنی سایر زیست ها در عصر مدرن اضافه شده اند.


    از لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی ، زیبایی های محیطی و بصری در میزان شادابی و کاهش تتش محیطی جامعه موثر هست .


    به غیر از ان اصفهان یک شهر گردشگری با جهانگردان خارجی هست این از لحاظ جذب گردشگر هم موثر هست .

    نکته بعدی طرح های هنری میتوان با هزینه های کمتر اجرا کرد . لزوما مانند قدیم نیاز طرح های گران قیمت اجرا کرد . ایجاد سقف های کاذب و نما های جانبی تزیینی و ... هم بدلیل ارزانی و هم اثر هنری میتوانند رسالت کار به سرانجام برسانند البته مطمئنا متخصصین امر باید نظر کارشناسی بدهند


    اما الان ساختمان بتنی میبیند که برای این مثلا بافت روستایی حفظ کند از نمای کاذب خشتی استفاده میکند لزوما واقعا از خشت استفاده نمیکنند این چنین هارمونی با بافت روستایی حفظ کرده و هم مقاوم سازی میکنند.

    در طرح های معماری هم بنظر میتوان با کاهش هزینه هم چنین رسالتی انجام داد.