| کد خبر: 254823 |

◄ فهرست بزرگترین پروژه های فرودگاهی کشور

بزرگترین پروژه های فرودگاهی کشور در استان تهران به اجرا در می آید.

تین نیوز

بزرگترین پروژه های فرودگاهی کشور در استان تهران به اجرا در می آید. 

به گزارش تین نیوز ، در طول ده ها سال گذشته پروژه های متعدد فرودگاهی در کشور به اجرا در آمده، پروژه هایی که علی رغم توجیه پذیر نبودن، همچنان با مشکل تامین اعتبار روبرو هستند. 

در این گزارش به بزرگترین پروژه های فرودگاهی کشور که در طول سال های گذشته مطرح بوده، اشاره می کنیم:

     1. شهر فرودگاهی امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی

پروژه ای نام آشنا برای بسیاری از ایرانیان، واقع شده در جنوب غرب استان تهران که طرح اولیه آن قبل از انقلاب مطرح شده بود. بعد از انقلاب در سال 1382 و در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در یک مراسم پر حاشیه، افتتاحیه فاز نخست (ترمینال یک) فرودگاه امام به انجام رسید.

نخستین بار طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی توسط شرکت فرانسوی ADP تهیه شد. این طرح شامل 14 هزار هکتار پهنه های هوانوردی، تجاری، اقتصادی، لجستیک و فرهنگی بود. 

فرودگاه امام
طرح ارائه شده توسط شرکت ADP فرانسه

در دهه 90 بازنگری طرح توسط شرکت ناکو هلند صورت گرفت و تغییرات قابل توجهی در طرح اولیه به انجام رسید. تاخیرهای مکرر در اجرای پروژه که سبب شده که فرودگاه های رقیب همچون دبی، دوحه و استانبول فرسنگ ها فاصله بگیرند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بیش از ۲۰۰ پروژه فرودگاهی در سطح کشور فعال است

در حال حاضر، سه پروژه بزرگ در فرودگاه امام مطرح است: نخستین طرح، ساخت پایانه بزرگ مسافری با مساحت 410 هزار متر مربع (ترمینال ایرانشهر) است که طرح نهایی آن توسط شرکت ناکو هلند ارائه شده است. علی رغم اطلاع رسانی های متعدد رسانه ای در سال های اخیر، همچنان زمان آغاز این پروژه در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

فرودگاه امام
ترمینال ایرانشهر

از طرف دیگر، قرار بر این است که عملیات توسعه و بازسازی ترمینال شماره 1 فرودگاه امام در بهار سال جاری آغاز شود، طرحی که به موجب اجرای آن ترمینال فعلی تا محدوده ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی توسعه پیدا می کند. همچنین ساخت باند جنوبی (شماره 2) شهر فرودگاهی امام خمینی چند سالی است که در حال اجراست و هنوز زمان قطعی بهره برداری از باند جدید اعلام نشده است، اما با افتتاح باند جنوب، فرودگاه امام پذیرای بزرگترین هواپیمای مسافری جهان، ایرباس A380 خواهد شد. 

 

     2. فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه مشهد

آنچه که حدود 10 سال پیش مطرح شده بود توسعه فرودگاه مشهد برای دستیابی به ظرفیت 20 میلیونی بود. در سال 1394 و پس از امضای برجام، مذاکرات با شرکت وینسی فرانسه برای توسعه فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد صورت گرفت. اما عملا با خروج آمریکا از برجام، قرارداد با این شرکت نیز به هوا رفت. 

توسعه ترمینال پروازهای داخلی

توسعه ترمینال اصلی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در دو دهه گذشته با سرعت انجام گرفته و مساحت فعلی آن 35600 متر مربع است. در حال حاضر، طرح توسعه ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در بخش شمالی ترمینال (در جوار ایستگاه مترو) در حال اجراست. با اجرای طرح توسعه، مساحت پایانه پروازهای داخلی ایستگاه هوایی مشهد به میزان 15 هزار متر مربع افزایش می یابد. 

فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد

احداث باند مورب پروازی

نظر به آلودگی صوتی گسترده فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد بر فراز کلانشهر مشهد، احداث باند جدید پروازی به صورت مورب و در خلاف جهت سطوح پروازی فعلی بسیار مطرح بوده است. اما تملک زمین و امور مختلف قضایی عملا این پروژه را با بن بست مواجه کرده است و هنوز هم اخبار مثبتی دال بر احداث باند جدید به گوش نرسیده است. 

توسعه اپرون فرودگاه مشهد نیز دیگر پروژه اجرایی حال حاضر فرودگاه بین المللی مشهد است که با افتتاح آن، ۷۴ هزار متر مربع به مساحت فعلی اپرون اضافه خواهد شد. از طرف دیگر، همزمان 5 هزار و 800 متر مربع از فرودگاه مشهد بازسازی خواهد شد. 

 

     3. فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد

فرودگاه خاطره انگیز مهرآباد سالهاست که دستخوش توسعه و تعمیر بوده است.

بازسازی سطوح پروازی

نخستین بار، نوسازی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد در سال 1394 آغاز شد. این باند تماما بتنی، 4000 متر طول داشته و در سال 1397 به بهره برداری رسید. همچنین بازسازی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد نیز در آبان ماه 1401 در زمان مرحوم رستم قاسمی به بهره برداری رسید.

فرودگاه مهرآباد

علی رغم آلودگی صوتی گسترده فرودگاه مهرآباد در پهنه جنوبی و جنوب غربی تهران، در اواخر دهه 90 انتقال پروازهای داخلی مهرآباد به فرودگاه امام خمینی مطرح شده، تا جایی که پروازهای مشهد به فرودگاه امام نیز برقرار شد. اما ظرفیت ناکافی فرودگاه امام باعث شده است تا همچنان انگیزه ای برای برقراری پرواز از این فرودگاه به مقاصد داخلی وجود نداشته باشد.  

احداث ترمینال 100 هزار متر مربعی با 40 ایر بریج (پل تلسکوپی اتصال به هواپیما) 

اما عزم جدی دولت برای توسعه فرودگاه مهرآباد در زمان وزارت مرحوم رستم قاسمی بر همگان عیان شد، به گونه ای که طرح ساخت ترمینال 100 هزار متر مربعی در دستور کار قرار گرفت. 5 فرودین ماه سال جاری بود که مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور از آغاز ساخت ترمینال 100 هزار متر مربعی در نیمه دوم سال 1402 خبر داد. هنوز اطلاعات دقیقی از شمایل ترمینال جدید ارائه نشده، اما از قرار معلوم ترمینال بزرگ مجهز به 40 ایربریج خواهد بود. 

 

     4. شهر فرودگاهی چابهار

شهر فرودگاهی چابهار با 6 هزار هکتار وسعت از جمله طرح های ماورایی است که به عنوان بخشی از توسعه سواحل تنها بندر اقیانوسی کشور مطرح شده است. این فرودگاه در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق چابهار قرار داشته و مطابق برنامه ریزی های اولیه قرار بر این بود که تا سال 1401، فاز نخست آن با ظرفیت 800 هزار مسافر در سال به بهره برداری برسد. 

لازم به ذکر است که ساخت این مجموعه از همان ابتدا مورد بحث کارشناسان و سازمان های مختلف واقع شد، چرا که نیروی هوایی ارتش، باند فرودگاه جدید را مانعی در جهت مانور و تمرینات نظامی فرودگاه نظامی کنارک می داند. هنوز افق روشنی از زمان افتتاح فاز نخست این به اصطلاح شهر فرودگاهی در جنوب شرق کشور مشخص نیست، اما مسئولان امر مکررا از اقبال ویژه به این پروژه سخن به عمل می آورند. 

 

     5. فرودگاه کیش

فرودگاه جزیره زیبای کیش تقریبا در مرکز متمایل به شرق جزیره واقع شده است. این فرودگاه که نخستین بار به طور رسمی در سال 1356 افتتاح شد، از سال 1373 و با تجهیز فرودگاه کیش به چراغ های روشنایی باند، پروازهای شبانه منظم در این فرودگاه برقرار شد. از آن زمان تا کنون فرودگاه کیش همواره دستخوش تغییرات بزرگ بوده و رونق یافته است. 

در تاریخ 12 فروردین ماه سال جاری، ترمینال جدید مسافری فرودگاه کیش مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت. ترمینال مسافری جدید فرودگاه کیش با مساحت ۴۹ هزار متر مربع و هشت پل تلسکوپی، ظرفیت این فرودگاه را از 2 میلیون نفر به 6 میلیون نفر در سال رسانده است.

فرودگاه کیش

علاوه بر احداث ترمینال جدید، طرح ساخت باند دوم موازی فرودگاه کیش نیز در دستور کار قرار گرفته است. از زمان بهره برداری این پروژه اطلاعات دقیقی در دست نیست. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.