| کد خبر: 253522 |

مدیری که نیامده رفت

از زمانی که یکی از اعضای شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران از انتصابات شهردار انتقاد کرد و از تأثیر و دخالت افراد نسبی و سببی و داماد و پسر و دختر در تصمیم های شهرداری سخن گفت، بیش از دو ماه می گذرد؛ اما این سخنان در حد گلایه مانده و کمتر رغبتی برای شفاف سازی از سوی شورای شهر وجود دارد.

تین نیوز

 از زمانی که یکی از اعضای شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران از انتصابات شهردار انتقاد کرد و از تأثیر و دخالت افراد نسبی و سببی و داماد و پسر و دختر در تصمیم های شهرداری سخن گفت، بیش از دو ماه می گذرد؛ اما این سخنان در حد گلایه مانده و کمتر رغبتی برای شفاف سازی از سوی شورای شهر وجود دارد.

به گزارش ت ین نیوز به نقل از شرق، انتصابات حوزه حمل و نقل و ترافیک یکی از موضوعات پرحاشیه این دوره از مدیریت شهری بوده، تغییرات پی در پی مدیران این حوزه یکی از تذکرات پرتکرار شورا به شهردار تهران بوده است. روز گذشته باز هم یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره بلاتکلیفی مدیریت در شرکت کنترل ترافیک تهران تذکر داد. این در حالی بود که 23 بهمن ماه معاون حمل و نقل و ترافیک در حکمی امیر فتاحیان را به این سمت برگزیده بود. حکمی که گفته می شد محل اختلاف شهردار تهران و معاون حمل و نقل ترافیک تهران شده و حتی خبرهای غیررسمی از استعفا و تغییر جلال بهرامی حکایت داشت؛ خبری که از سوی مراجع رسمی هنوز تایید نشده است.

شایعه مشابهی که در زمان معاونت مجتبی شفیعی در این معاونت مطرح بود؛ اینکه او به دلیل دخالت در انتصابات از سمت خود استعفا داده و چند روزی هم در دفتر خود حاضر نشده اما این اخبار هم بعد از مدتی رد شد.

به نظر می رسد این بار اختلاف دیدگاه ها جدی تر باشد. شهردار تهران حکم معاونش برای شرکت کنترل ترافیک را رد کرده و گفته است باید این انتصاب ملغی شود. کانال خبری شهر ما هفته گذشته در خبری نوشته بود که علیمردانی، مدیرعامل سابق شرکت کنترل ترافیک، همچنان در این شرکت رفت و آمد دارد؛ خبری که با تذکر احمد علوی در صحن شورای شهر تهران تأیید شد. احمد علوی، عضو شورای شهر تهران، گفته است شرکت کنترل ترافیک جزء شرکت های خاص شهرداری تهران است و بین شهرداری و مجموعه های بیرونی خدماتی را ارائه می کند. با توجه به خدمات شرکت کنترل ترافیک در مقوله های فیبر نوری، کنترل دولتی ها و چراغ های راهنمایی و رانندگی، سیستم های نگهداری تونل ها، به علت اینکه هنوز مدیرعامل این شرکت منصوب نشده، بسیاری از موضوعات روی زمین مانده و باید هرچه سریع تر تکلیف این شرکت را مشخص کرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در تأیید این تذکر به رسانه ها گفته است که متأسفانه چندین ماه است این شرکت توسط سرپرست اداره می شود و با وجود اینکه مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک انتخاب شده ولی هنوز ایشان در این شرکت به دلیل تفاوت سلایق، شروع به فعالیت نکرده است و این موضوع به شهرداری تهران، خسارت و ضرر بسیاری وارد می کند.

او ادامه داد: پیش از این درخصوص بدون مدیرعامل اداره شدن شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران به علیرضا زاکانی، شهردار تهران، تذکر داده ایم و این موضوع را همچنان پیگیری خواهیم کرد تا هرچه زودتر تکلیف مدیرعامل این شرکت مشخص شود. اینکه حکم یک شخص، به عنوان مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، صادر می شود و بعد اجازه شروع به کار به او داده نمی شود، رویه ناصوابی است و امیدواریم شهردار تهران هرچه سریع تر نسبت به معارفه مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک اقدام کند تا از اتلاف وقت بیشتر، جلوگیری شود و مشکلات به وجودآمده در این شرکت ساماندهی شود.

پیگیری ترک فعل های 5 ساله

روز گذشته گزارش حسابرسی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال های 96 تا 99 بررسی شد که حسابرس اظهارنظر مردودی درباره شرایط این سازمان داشت.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون بودجه شورا، در این باره گفت: امیدواریم هیئت رئیسه در جلسات باقی مانده شورا بررسی گزارشات حسابرسی را در دستور کار قرار دهد تا بتوانیم این مسئله را به پایان برسانیم؛ چراکه در شورای شهر پنجم هیچ حسابرسی انجام نشده بود و ما مجبور شدیم به صورت تجمیعی و چهار ساله گزارش ها را آماده کنیم.

او درباره گزارش حسابرس درمورد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با تأکید بر اینکه حسابرس اظهار نظر مردودی درباره شرایط این سازمان داشته است، گفت: واقعیت این است که این سازمان تابع قانون تجارت است اما وضعیت خوبی ندارد و باید شهرداری هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف این شرکت اقدام کند؛ چراکه یک روز این شرکت پروژه های بزرگی را اجرا می کرد اما حالا این شرکت کمک هزینه می گیرد و باید چرایی وجود این شرکت بررسی شود. گزارش های نظارتی نیز نشان داده که پروژه های این شرکت پیشرفت مناسبی نداشته و لازم است شهرداری درباره پروژه لشگرک وقتی بگذارد تا آن را تعیین تکلیف کند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در جریان بررسی گزارش حسابرسی سال های ۹۶ تا ۹۹ شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران، با انتقاد جدی از این شرکت تأکید کرد: این شرکت به جایی رسیده که حسابرس آن را مردود اعلام کرده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و اکنون یک شرکت ورشکسته و بدهکار است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این شرکت به شرایطی رسیده که شهرداری باید پول بدهد تا شرکتی که در گذشته درآمدزا بوده، بتواند به حیات خود ادامه بدهد و حقوق پرسنل خود را پرداخت کند. او با بیان اینکه معتقدم اکنون نیز این شرکت می تواند به شرایط گذشته برگردد، گفت: این شرکت تخصصی است و می تواند با تلاش به شرایط گذشته خود بازگردد. رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر ضرورت تعیین تکلیف شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: این شرکت باید تعیین تکلیف شود و تصمیم عاجل برای آن گرفته شود. وی افزود: نباید این گونه باشد که افرادی این شرکت را بدهکار و زیان بار کنند و به راحتی از این موضوع بگذریم و حتما باید با خاطیان و کسانی که کوتاهی، اهمال و ترک فعل کردند، برخورد لازم انجام شود.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا هم با اعلام اینکه این شرکت نمونه بارز ترک فعل و ضرر و زیان آن به شهر است، گفت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای ساخت تخصصی اماکن فرهنگی و ورزشی تخصصی ایجاد و ۵۰۰ زمین چمن در زمان آقای قالیباف توسط این شرکت احداث شد که اثرگذاری شرکت را نشان می دهد و قابل انکار نیست. وی افزود: شرکتی که صدها میلیارد تومان فعالیت می کرده بدهی هایی داشته که طبیعی است اما اشکالی که وجود دارد، این است که رسیدگی به بدهی ها رها شد و حتی یک آجر در این شرکت جابه جا نشد؛ آخرین پروژه ای که در این شرکت افتتاح شد به سال ۹۶ و باغ کتاب برمی گردد.

علوی گفت: حساب درآمدی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با حساب هزینه یکی است و در سال ۹۵ هزینه ای که از اجرای پروژه لشگرک حاصل شده به باغ موزه دفاع مقدس انتقال یافته اما در اسناد لحاظ نشده که در ادامه هفت میلیارد کمک شد تا پروژه جلو برود و خریداران وقتی دیدند که هزینه می شود، بخش دیگری از بدهی خود را پرداختند تا مغازه های خود را تحویل بگیرند و از آن زمان تاکنون، یک حرکت انجام نشده و مردم حق دارند به مشارکت با شهرداری اعتماد نکنند. او با بیان اینکه قرار بود پروژه لشگرک جزء سرمایه های شهر باشد و مردم از آن ناراضی هستند، تصریح کرد: اتفاقی به این شکل در باغ کتاب و مسجد ۷۲ تن نیز روی داد؛ چه کسی می خواهد درباره این ترک فعل ها پاسخ گو باشد.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از وظایف شهردار تهران این است که به این بدهی ها توجه داشته باشد، خاطرنشان کرد: از این نکات در شرکت توسعه بسیار است و نباید اجازه دهیم شرکت های ما وارد چنین فضایی شوند. وی ادامه داد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نهادی درست است که رها شده بود و در یک سال اخیر اتفاق چندانی در آن نیفتاد که بتوانیم از آن دفاع کنیم و امیدواریم با مدیریت جدید، شرایط بهتری در این شرکت ایجاد شود.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه هیئت مدیره شرکت پس از تذکر چند ماه پیش بنده تکمیل شده است، گفت: وضعیت شرکت نیازمند تصمیمی بالاتر از جایگاه مدیرعامل است و باید شهردار و مرکز حقوقی شهرداری، وضعیت را بررسی و پروژه ها را تعیین تکلیف کنند.

وحیدرضا انارکی محمدی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: اقدامات بسیار بی نظیری در سه دهه گذشته در شرکت انجام شده و بیش از دو میلیون متر مربع سرانه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در مناطق بیست و دوگانه ساخته است. وی با اعلام اینکه شرکت ۱۳ هزار صندلی سینما و تئاتر، ۵۴ مسجد، ۴۶ مجموعه ورزشی، ۵۰۰ زمین چمن، ۲۷ موزه احداث و بازسازی کرده است، تصریح کرد: باغ کتاب ۶۵ هزار متر مربع مساحت دارد که هدف از ساخت آن استفاده از ابزارهای نوین برای تربیت کودکان و ایجاد بزرگ ترین کتاب فروشی در جهان است. انارکی محمدی با بیان اینکه اگر طرح ها متناسب با طرح تفصیلی اجرا می شد، اثرگذاری بیشتری ایجاد می کرد، یادآور شد: با وجود این اقدامات خوبی صورت گرفته و پردیس تئاتر به عنوان بزرگ ترین پردیس توسط شرکت احداث شده اما جز اجرای پروژه هایی از این قبیل، مشکلات و چالش هایی نیز داریم. وی با اعلام اینکه اعتبار شرکت در سال های اخیر دو هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: ما چالش های زیادی در شرکت داریم که امیدواریم با تدبیر شورا و شهردار تهران این مشکلات برطرف شود. انارکی محمدی با بیان اینکه قول می دهیم پروژه ایوان ری در بهار سال آینده به افتتاح برسد تأکید کرد: پروژه البرز لشگرک ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر امروز رأی دادگاه را بگیریم، تا پایان تابستان آینده مجموعه تجاری را با ۵۰۰ واحد به بهره برداری خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه مسائل و موضوعات با جزئیات در حال بررسی است، یادآور شد: قسمت کمی از پروژه مسجد ۷۲ تن باقی مانده که تکمیل  خواهد شد. پرویز سروری در واکنش به این تذکرات گفت: ترک فعل و اقدامات توقیفی زیادی در شرکت توسعه فضای فرهنگی در سال های ۹۶ تا ۹۹ صورت گرفته، به گونه ای که این شرکت را به حالت ورشکسته رسانده و لازم است به ترک فعل ها رسیدگی شود. وی افزود: پروژه های برزمین مانده این شرکت سرمایه های مردم هستند و لازم است شهرداری تهران با یک نگاه فوری و برنامه ریزی دقیق این پروژه ها را دوباره احیا کند. اعضای شورای شهر تهران در نهایت گزارش حسابرسی شرکت توسعه فضای فرهنگی برای سال های مالی ۹۶ تا ۹۹ را به تصویب رساندند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.