| کد خبر: 253402 |

ضرورت تاسیس شهرک های باربری در خارج از تهران برای کاهش آلودگی هوا

تاسیس شهرک های باربری در خارج از محدوده شهری پایتخت یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بیش از حد خودروهای سنگین در تهران است.

تین نیوز

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، تاسیس شهرک های باربری در خارج از محدوده شهری پایتخت را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بیش از حد خودروهای سنگین در تهران دانست و گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بار کل کشور وارد تهران می شود و ۳۰ درصد آن دوباره از پایتخت به سایر نقاط کشور توزیع می شود. برای حل این معضل، باید شهرک هایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیون ها و تریلی های حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، ، تردد شبانه کامیون ها و تریلی های باربری در شهر تهران طی سال ها به عنوان یکی از اصلی ترین علل آلودگی هوای پایتخت به شمار رفته است. آبان ماه ۹۶، عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست سهم تردد شبانه خودروهای سنگین در آلودگی هوای تهران را ۳۰ درصد اعلام کرد. در آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران در سال ۹۸ نیز سهم خودروهای دیزلی در تولید ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به عنوان اصلی ترین آلاینده هوای پایتخت، ۳۵ درصد اعلام شد. همچنین دی ماه امسال، زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته است که بسیاری از خودرو های سنگینی که شبانه وارد تهران می شوند و باک های خود را در خارج از شهر پر می کنند، مشغول سوزاندن سوخت های غیراستاندارد هستند. 

علت اصلی تردد بیش از حد کامیون ها و سایر خودرهای سنگین در تهران این است که بخش اعظمی از مراکز توزیع بار و کالا در سطح کشور در پایتخت متمرکز شده اند؛ به نحوی که به ویژه در مناطق جنوبی تهران شاهد تجمع بسیاری از شرکت های باربری هستیم که به صورت شبانه روزی تعداد زیادی از خودروهای سنگین و بعضا فرسوده در آنها تردد می کنند و باعث تشدید آلودگی هوا می شوند. براساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، حدود ۴۰ درصد بار کشور ابتدا به پایتخت می آید و تنها ۱۰ درصد از آن در سطح شهر تهران توزیع می شود و ۳۰ درصد دیگر، از تهران به سایر نقاط کشور فرستاده می شود. این یعنی بخش زیادی از آلودگی هوایی که تهرانی ها متحمل می شوند، صرفا به خاطر آن است که سیستم توزیع بار بسیاری از نقاط کشور در پایتخت متمرکز شده است. 

این نکته ای است که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: ما برای حل معضل تردد بیش از حد کامیون ها، تریلی ها و سایر خودروهای سنگین مربوط به باربری در سطح شهر تهران، باید کاری را انجام دهیم که در سراسر دنیا انجام می شود، یعنی باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، شهرک های باربری در خارج از سطح شهر مستقر شده اند و در تهران نیز باید چنین کاری انجام شود. یعنی باید شهرک هایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیون ها و تریلی های حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند. 

وی افزود: درباره بارهای مربوط به خود شهر تهران نیز باید زیرساخت هایی را ایجاد کنیم که بارها به صورت ریلی وارد شهر شوند. البته احداث زیرساخت های ریلی انتقال کالا به داخل شهر و تاسیس شهرک های باربری در خارج از شهر، قطعا به هزینه، مطالعات و اقدامات فنی و عمرانی بسیاری نیاز دارد که باید در سطوح کلان مدیریتی کشور برای آن برنامه ریزی شود. 

به جای نگاه خودرومحور باید نگاه انسان محور بر توسعه شهرها حاکم باشد 

حمیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اعلام کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک در تهران توسط اعضای شورای شهر و با توجه به این که طی مسافت و صرف زمانی طولانی برای یافتن جای پارک توسط رانندگان عملا باعث تشدید بار ترافیکی شهر می شود، پیشنهاد پلیس برای حل این معضل چیست، توضیح داد: تامین پارکینگ به اندازه کافی در سطح شهر تهران یک ضرورت است و متاسفانه در حال حاضر شهروندان همه روزه در بسیاری از خیابان ها و حتی کوچه ها نمی توانند جای مناسب برای پارک خودرو پیدا کنند. 

رئیس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: با توجه به این که از ابتدا رویکرد توسعه شهری در تهران و سایر شهرهای کشور با نگاه خودرومحور صورت گرفته است و فضا را بیش از آن که به انسان ها بدهیم، به خودروها داده ایم، اکنون گرفتار چنین مصیبت هایی شده ایم؛ به نحوی که نه تنها فضای لازم برای تردد خودروها را نداریم، بلکه جای کافی پارک خودروها هم در شهرهایمان وجود ندارد و حتی در کلانشهرهایی مثل تهران، آلودگی هوا سلامت عمومی شهروندان را به خطر انداخته است. در چنین شرایطی حتما باید نگاه خودرومحوری در شهرهای ما تغییر کند و هزینه تردد خودروهای شخصی افزایش یابد، البته به شرط آن که ابتدا حمل و نقل عمومی در سطح شهرها به اندازه کافی توسعه پیدا کرده باشد. 

وی در پایان تصریح کرد: وقتی نگاه خودرومحوری از شهرها دور شود و با به حداقل رساندن توسعه های خودرومحور، نگاه انسان محوری حاکم شود، عملا میزان تردد خودروها در سطح شهر نیز کاهش خواهد یافت. با این اتفاق، معضل کمبود جای پارک نیز حل خواهد شد و اگر بازهم هنوز مقداری دچار کمبود جای پارک باشیم، می توانیم با خیالی آسوده تر برای تامین پارکینگ خودروهای حداقلی در حال تردد، برنامه ریزی کنیم. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.