| کد خبر: 252781 |

طلسم ۲۹ ساله شکسته شد؛

فرودگاه گناباد در یک قدمی پرواز

فرودگاه گناباد ازجمله پروژه هایی است که قریب به سه دهه احداث آن به طول انجامیده و هنوز رؤیای مردم این منطقه را نتوانسته به پرواز درآورد.

تین نیوز

 فرودگاه گناباد ازجمله پروژه هایی است که قریب به سه دهه احداث آن به طول انجامیده و هنوز رؤیای مردم این منطقه را نتوانسته به پرواز درآورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ موردتوجه مسئولان ذی ربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید.

مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریورماه همان سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته سرعت گرفت.

فرودگاه شهدای گناباد به وسعت ۲۶۰ هکتار و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد که پس از راه اندازی، سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار خواهد شد و با شروع به کار آن علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان شهرستان های جنوبی استان خراسان رضوی ازجمله رشتخوار، مه ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز امکان استفاده از ظرفیت این فرودگاه را خواهند داشت و پیش بینی می شود سالانه یک میلیون نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

یک قدم مانده تا پرواز

اگرچه مسئولان این شهرستان قول داده بودند تا ۲۸ بهمن ماه شاهد به حقیقت پیوستن رؤیای پرواز مردم این منطقه باشیم اما شرایط جوی اجازه نداد تا طلسم ۲۹ ساله افتتاح این فرودگاه شکسته شود.

بنا بر اظهارات کارشناسان بهره برداری رسمی از فرودگاه آن نیازمند تأییدیه های آزمودن پرواز توسط هواپیمای «فلایت چک» است.

هواپیمای فلایت چک، هواپیمایی است که به طور مداوم بین تمام فرودگاه های فعال در کشور پرواز و شرایط آن ها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تائید می کند. درواقع این هواپیما وظیفه سرکشی به تمامی فرودگاه های کشور را دارد تا با پرواز در ارتفاع های مختلف، نقاط و نشان های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه را مشخص کند.

در همین راستا رئیس فرودگاه گناباد بابیان اینکه تمامی شرایط و امکانات برای افتتاح فرودگاه گناباد آماده است افزود: بهره برداری رسمی از این فرودگاه نیازمند تأییدیه های آزمون پرواز با هواپیمای فلایت چک است که با مساعد شدن شرایط جوی این مسئله محقق می شود.

مهدی توکلی می گوید: بهره برداری از فرودگاه این شهرستان که تاریخ آن پیش ازاین ۲۸ بهمن ماه اعلام شده بود به دلیل وضعیت جوی و ابری و بارانی بودن هوا به تأخیر افتاد و بعد انجام ارزیابی هواپیمای فلایت چک و کسب مجوز در چند روز آینده شاهد بهره برداری رسمی از این فرودگاه خواهیم بود ولی هنوز زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه این پرواز آزمایشی برای بررسی باند و سایر امکانات جانبی و کمک ناوبری فرودگاه این شهرستان انجام شده است ادامه می دهد: سازمان فرودگاه های کشور تاکنون هیچ تاریخی برای افتتاح و بهره برداری فرودگاه تعیین و اعلام نکرده است و بعد از اعلام نتیجه آزمون پرواز، زمان بهره برداری رسمی اعلام می شود.

صرفه اقتصادی

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد فرودگاه های دارای توجیه اقتصادی کمتر از ۵فرودگاه است و به طور حتم هزینه های جاری فرودگاه گناباد از درآمدهای آن بیشتر خواهد بود ولی با عنایت به نگاه خدمت به مناطق کمتر توسعه یافته کشور احداث فرودگاه گناباد در دستور کار قرار دارد که امیدواریم باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

محمود امانی بنی بابیان اینکه تاکنون افزون بر یک هزار میلیارد تومان برای احداث و راه اندازی این فرودگاه هزینه شده است ادامه داد: دولت سیزدهم باوجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی درزمینهٔ تأمین اعتبار تکمیل فرودگاه گناباد داشته است.

وی هم چنین از ایجاد و تکمیل سطوح پروازی و انتقال تأسیسات زیر بنایی و احداث راه دسترسی و محوطه سازی همچنین طرح احداث پایانه پروازهای داخلی با پیشرفت ۹۵درصد خبر داد و افزود: احداث فرودگاه از زیرساخت های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه است و علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیت های زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحران ها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

وی اضافه کرد: این فرودگاه در سال جاری به بهره برداری می رسد و بعد از بهره برداری در مرحله نخست هفته ای یک یا دو پرواز از مقصد گناباد به تهران انجام می شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: احداث فرودگاه از زیرساخت های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است، علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیت های زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحران ها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

محمود امانی بنی اظهار داشت: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت اقدامات و رویکردهای این اداره کل در سال جاری است و از همه ظرفیت های موجود برای شتاب دادن به اجرای طرح و به بهره برداری رساندن آن در نیمه نخست امسال استفاده می شود.

فرودگاه کاشمر رؤیای دست نیافتنی

به جز فرودگاه گناباد که انتظاری ۲۹ ساله را پشت سر می گذارد فرودگاه شهید مدرس در شهرستان کاشمر نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که در سال ۱۳۸۷ کلنگ آن در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار بر زمین خورد اما هنوز به روی ای ای مردم این شهرستان رنگ واقعیت نبخشیده است.

فرودگاهی که قرار بود در کمترین زمان ممکن به ۱۰ شهرستان مرکز و جنوب خراسان رضوی خدمات دهی کند اکنون ۱۴ سال از کلنگ زنی آن می گذرد و وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

هرچند میلیاردها تومان برای ساخت فرودگاه شهید مدرس به عنوان یک فرودگاه منطقه ای هزینه شده اما اکنون انتقادهایی مبنی بر جانمایی نادرست آن مطرح می شود.

هرچند احداث فرودگاه منطقه ای شهید مدرس، به عنوان سومین فرودگاه خراسان رضوی، در زمره پروژه های مصوب سفرهای استانی دولت نهم بود اما بر اساس اظهارات کارشناسان در جانمایی و مطالعات آن مشکلاتی وجود داشته و رفع مشکلات آن مستلزم هزینه است و هنوز پرونده فرودگاه منطقه ای شهید مدرس پس از ۱۴ سال خاک می خورد و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

درحالی که مردم منطقه بر این باور بودند که با احداث فرودگاه و توجه به حمل ونقل هوایی توسعه و رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد اما با توجه به اظهارنظر کارشناسان صنعت هوایی مبنی بر غیراقتصادی بودن، ساخت این فرودگاه با چالش هایی مواجه شده است.

فرودگاه کاشمر که تا سال ۱۳۹۶ تنها با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد اما در حال حاضر بنا بر پیش بینی کارشناسان افزون بر یک هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد که از همین رو به نظر می رسد تکمیل یا ساخت آن منتفی باشد.

هرچند بیش از ۱۴ سال است که مردم کاشمر به وعده داشتن فرودگاه دل خوش کرده اند، اما نماینده مردم شهرستان های کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوه سرخ در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است: این فرودگاه نه تنها هیچ گاه راه نمی افتد بلکه هرکسی هم که برای آن ردیف بودجه گرفته و پول تزریق نموده، باید محاکمه شود.

حجت الاسلام جواد نیک بین بابیان این که تمامی بودجه هایی که صرف مطالعه این فرودگاه شده هدررفته است می گوید: باند فرودگاهی که احداث شده وسط سیلاب قرار دارد و لذا این موضوع نشان می دهد یا مطالعاتی نشده و اگر هم صورت گرفته توسط افراد غیر کارشناس بوده است.

در حال حاضر با ورود بخش خصوصی به این حوزه لذا امکان پروازهای سبک و فوق سبک و آموزشی برای مردم منطقه ایجاد و در فعالیت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام ضمن تشکر از پیگیری نماینده محترم شهرستانهای گناباد وبجستان چقدر خوبه که بهترین فرورودگاه با بهترین تجهیزات در گناباد باشد اما نه به قیمت بسته شدن راه اهن بجستان ایشون سعی،کنند راه اهن بجستان هم تجهیز بشه نه اینکه با فاصله نیم ساعتی،به فکر تاسیس،راه اهن در گناباد باشند چراکه تا قبل از نماینده شدن اقای صفایی هفته ای سه بار قطار از بجستان حرکت میکرد اما به یمن نماینده شدن ایشون اسم بجستان از لیست بلیط حذف شده هفته ای یکبار ان هم از طریق طبس،میشه از قطار استفاده کرد ممنون