| کد خبر: 252708 |

محدوده تاریخی روستای گنگ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: محدوده تاریخی بافت باارزش فرهنگی تاریخی روستای گنگ به شماره ۳۳۰۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

تین نیوز

 مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: محدوده تاریخی بافت باارزش فرهنگی تاریخی روستای گنگ به شماره ۳۳۰۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: روستای تاریخی گنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰ کیلومتری غرب شهر طرقبه، در مسیر نغندر و در کنار دره رودخانه گنگ قرار دارد.

وی اظهار کرد: بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی همچون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در مسیر رخدادهای تاریخی و مهاجرت های اقوام مختلف، بیش از ۷۰۰ سال گذشته در این منطقه ایجاد شده و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد.

طغرایی تصریح کرد: در روستای گنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در پنج کیلومتری ضلع غربی روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود بناهای تاریخی شناسایی شده از جمله قلعه گبری گنگ و محله بندی بافت تاریخی که همچنان به همان اسامی قدیمی و بر اساس اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه های قدیمی ۲، سه و گاه چهار طبقه(اشکوبه) از جمله ارزش های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.

طغرایی اظهار کرد: پوشش های سنگ چینی شده دیوارهای باربر، اندود کاه گلی بدنه های داخلی و خارجی بخش های مسکونی با ترکیبی از پنجره های مربع شکل و ایوان های چوبی زیبا، چشم اندازی دل نشین و باصلابت از این بافت پلکانی به وجود آورده است.

وی گفت: شکل گیری الگوهای متنوع با بیش از هفت الگوی کلی که دقیقا منطبق بر نیاز مالکان خانه های روستای گنگ طراحی و ساخته شده نیز در نوع خود بسیار جالب بوده و گویای دانش و مهارت سنتی معماری بومی روستا در سده های گذشته است.

طغرایی افزود: برگزاری آداب و رسوم سنتی و رواج میراث فرهنگی ناملموس ارزشمند مذهبی و ملی در این روستا همچون آئین علم گردانی و تعزیه خوانی ماه محرم سنتی و همچنین پاسداشت جشن نوروز و چهارشنبه سوری، بخش هویتی فرهنگی این روستاست.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: وجود طبیعت بکر، رودخانه و باغات سرسبز و چشم انداز زیبای آن، ظرفیت منحصر به فردی را برای حضور گردشگران و طبیعت گردان در این روستا به وجود آورده است.

وی یادآور شد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ثبت ملی این محدوده بافت روستایی، در نظر دارد به منظور انجام اقدامات حفاظتی از این اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی با همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی نسبت به مستندسازی فنی، برنامه ریزی استحکام بخشی خانه ها و معابر، اقدام در امور حفاظتی و اجرای برنامه های عملیاتی مرمتی زمینه مناسب زندگی روستائیان را فراهم نماید و موجب پاسداری از میراث فرهنگی و کالبدی یکی از کهن ترین روستاهای کشور شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی طغرایی گفت: حمایت از سرمایه گذاری در گردشگری به منظور توسعه فضاهای اقامتی و پذیرایی سنتی، یکی دیگر از روش های باززنده سازی و پایداری این بافت تاریخی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.