| کد خبر: 251809 |

◄ تکنولوژی حمل و نقل چیست؟

امروزه خودروهای برقی با یک بار شارژ می توانند بین 150 تا 350 مایل را طی کنند.

تین نیوز

امروزه خودروهای برقی با یک بار شارژ می توانند بین 150 تا 350 مایل (240 تا 560 کیلومتر) را طی کنند.

به گزارش تین نیوز ، وقتی به دستاوردهای تکنولوژی در حوزه حمل و نقل فکر می کنید چه مواردی به ذهنتان می رسد؟ مدل T هنری فورد؟ خطوط هوایی تجاری؟ خودروهای هیبریدی؟ تمامی این موارد درست هستند. نکته این است که این فناوری ها وضعیت موجود بخش حمل و نقل را کاملا تغییر داده و تاثیرات ماندگاری بر نحوه رفت و آمد ما برجا گذاشته اند. 

نوآوری های حمل و نقلی اساسا بر سه مولفه استوار هستند: کارایی، سهولت و ایمنی. متخصصان و دانشمندان صنعت حمل و نقل در کنار هم کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که این فناوری های نوین افراد بیشتری را سریع تر، ایمن تر و با کمترین منابع ممکن به مقصد می رسانند. به همین دلیل است که در حال حاضر شاهد جایگزین شدن قطارهای هایپرلوپ به جای قطارهای ذغالی و همچنین هواپیماهای مقرون به صرفه و کم هزینه به جای هواپیماهای مجلل و غول پیکر هستیم. از طرفی دیگر، خودروهای کاملا الکتریکی آرام آرام جای وسایل نقلیه گازسوز را می گیرند. 

همزمان با پیشرفت فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و علم داده (Date Sicence) تکنولوژی وسایل نقلیه نیز ارتقا می یابد. این قبیل عناصر فناورانه، به عنوان ستون فقرات پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها از خودروهای سواری گرفته تا سفرهای فضایی عمل می کنند و حتی به عنوان پایه و زمینه ای برای پلت فرم های سواری مانند اوبر و لیفت (Lyft) عمل می کنند. در حال حاضر هزاران استارت آپ در حال رقابت برای ایجاد تکنولوژی های نوین در دنیای حمل و نقل هستند. 

مزیت های تکنولوژی حمل و نقل

فناوری حمل و نقل، مسافر و کالا را سریعتر  به مقصد می رساند. سرعت بالای قطارها و سایر وسایل حمل و نقلی این امکان را برای شرکت ها و مسافران ایجاد می کند تا به طور یکسان در زمان صرف شده و پول پرداختی صرفه جویی کنند. همچنین صنایع لجستیکی نیز از روش ها و زیرساخت های حمل و نقل بهینه بهره مند خواهند شد. زیرا حمل و نقل و لجستیک اغلب در همکاری با یکدیگر هستند تا کالاها را به شکل مقرون به صرفه جابجا کنند. از طرفی دیگر، با ظهور حسگرهای برخط و به کارگیری آنها در امتداد بزرگراه ها، می توان داده ها را برای کمک به حل مشکلات ترافیک و تراکم خودروها در امتداد معابر اصلی برطرف کرد. 

انواع تکنولوژی های حمل و نقل

تونل های هوشمند

حمل و نقل زیرزمینی مسافران و یا کالا را از طریق شبکه وسیع تونل ها انجام می شود. شرکت ماسک (Musk’s Boring Company)، یک شرکت زیرساختی است که مسیرهای زیرزمینی ویژه را برای اتومبیل ها می سازد تا با سرعت بالاتر و تراکم ترافیک کمتری از آن عبور کنند. این شرکت در حال حاضر تونلی به نام سیستم حلقوی LVCC در لاس وگاس ساخته است که سه ایستگاه مرکز جدید همایش ها و نمایشگاه های لاس وگاس را به یکدیگر متصل می کند. طبق ادعای سازندگان، زمان پیاده روی 45 دقیقه ای محدوده مرکز نمایشگاه ها به حدود 2 دقیقه رانندگی کاهش می یابد.  

تونل هوشمند لاس وگاس

 

تونل هوشمند لاس وگاس

وسایل نقلیه خودکار

در حال حاضر رقابت بر سر وسایل نقلیه خودران تشدید شده است، به طوریکه تقریبا تمامی تولیدکنندگان خودرو و استارت آپ های بزرگ برای اولین موج تولید انبوه وسایل نقلیه خودران با هم رقابت می کنند. تصور کنید سوار ماشینتان می شوید، مقصد مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی صندلی تکیه می دهید. آن زمان به اتومبیل اجازه می دهید تا شما را به مقصدتان برساند، این درحالی است که شما دست به فرمان ماشین نمی زنید و همچنین استرس جهت یابی حین رانندگی را ندارید.   

خودروی خودران

شرکت هایی مانند گوگل (Google)، ویمو (Waymo)، اوبر (Uber)، تسلا (Tesla) و فورد (Ford) در حال توسعه فناوری یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و پلتفرم های یادگیری پیشرفته هستند که به خودروها کمک می کند تا محیط پیرامونی خود را در زمان واقعی محاسبه کرده و بر اساس آن عمل کنند. بزرگترین مانع توسعه خودروهای خودران در حال حاضر بحث ایمنی است. تعداد بی نهایت سناریو و اتفاق در مسیر حرکت اتفاق می افتد، چگونه یک ماشین می تواند به هر کدام از این ها مانند یک انسان منطقی پاسخ دهد؟ 

ربات انتهای مسیر

تکنولوژی حمل و نقل صرفا مربوط به جابجایی انسان ها نیست. خدمات فناوری می تواند شامل جابجایی بار و محصولات تولیدی از نقطه A به نقطه B باشد. یکی از پیشرفته ترین فناوری های حمل و نقلی در صنایع حمل و نقلی، ربات انتهای مسیر است. به جای استخدام کارگر و یا مامور پست برای تحویل محموله درب منزل شما، شرکت ها در حال به کارگیری ربات هایی هستند که شهرها را در نوردیده، روی پیاده روها حرکت کرده و بار را جلوی درب منزل تحویل شما می دهند.  

ربات انتهای مسیر

وسایل نقلیه الکتریکی

وسایل نقلیه الکتریکی تاثیر بسزایی بر نحوه رفت و آمد ما دارند، چه در سراسر شهر و هر نقطه ای در کشور باشد. خودروهای برقی به جای  سوخت گیری در پمپ بنزین، به شارژ باتری نیاز دارند تا دوباره به مسیر بازگردند. امروزه خودروهای برقی با یک بار شارژ می توانند بین 150 تا 350 مایل را طی کنند. 

خودروی برقی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. جسارتا " تکنولوژی حمل و نقل " تعبیر دقیقی نیست. بهتر است بگوییم " تکنولوژی وسائط حمل و نقل" .
    خودرو برقی و قطار مگلو و قطار هایپر لوپ و هواپیما های مدرن و غیره به وسائط نقلیه اشاره دارند که همگی در خدمت حمل و نقل هستند.