غرق شدن کشتی تانزانیایی در بندر عسلویه؛
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پاسخگوی افکار عمومی باشد
شماری از کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی معتقدند غرق شدن کشتی های تجاری در کنار اسکله شماره ۲۵ بندر شهید رجایی و اسکله شماره ۹ پارس عسلویه و نیز برخورد کشتی با موج شکن اسکله پارس عسلویه به ترتیب در اسفند ماه ۱۳۹۷، بهمن ماه ۱۴۰۱ و آبان ماه ۱۴۰۱ گویای این مهم است که یا نظارت بر عملکرد پیمانکاران تخلیه و بارگیری کانتینر از/ به کشتی های تجاری کافی نیست و یا دستورالعمل های مرتبط اثربخش نیست.
شماری از کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی معتقدند غرق شدن کشتی های تجاری در کنار اسکله شماره ۲۵ بندر شهید رجایی و اسکله شماره ۹ پارس عسلویه و نیز برخورد کشتی با موج شکن اسکله پارس عسلویه به ترتیب در اسفند ماه ۱۳۹۷، بهمن ماه ۱۴۰۱ و آبان ماه ۱۴۰۱ گویای این مهم است که یا نظارت بر عملکرد پیمانکاران تخلیه و بارگیری کانتینر از/ به کشتی های تجاری کافی نیست و یا دستورالعمل های مرتبط اثربخش نیست.
به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد کارشناسان، این حوادث در حالی رخ داده است که باید به این مهم توجه داشت که سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها مسئول مستقیم تدوین یا به روز نمودن استانداردها و آیین نامه ها در بخش های بنادر، اسکله ها و ترمینال ها، سواحل، مناطق دریایی و آبراه های منتهی به اسکله ها و شناورهای تحت پرچم از منظر ایمنی، حفاظت محیط زیست، شایستگی دریانوردان و ... است بلکه نظارت بر حسن اجرای آنها توسط ذینفعان مرتبط را هم عهده دار است.
بر همین اساس انتظار به حقی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پاسخگوی ریشه این گونه حوادث در برابر افکار عمومی باشد نه اینکه فقط از طریق وب سایت این سازمان اعلام شود شناور غرق شده، خدمه نجات یافتند و علل حادثه در دست بررسی است.
به گفته آنان، اعلام تخلیه یا بارگیری نادرست کانتینر از/ به کشتی هم کافی نیست بلکه باید ریشه علل این گونه حوادث، مقصران، نوع و میزان خسارت های پیش آمده و نیز راهکارهای پیشگیرانه از زبان مسئولان امر در اسرع وقت اطلاع رسانی عمومی شود.
حال باید منتظر ماند و دید که سیاست وزیر جدیدالورود راه و شهرسازی در برابر این گونه حوادث چیست ؟
به گزارش تین نیوز، چهارم بهمن ماه رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس گفت: صبح روز چهارم بهمن، شناور آنیل متعلق به کشور تانزانیا در اسکله شماره ۹ بندر خدماتی پارس در عسلویه استان بوشهر دچار حادثه و واژگون شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ابراهیم غریبی اظهار کرد: یک کشتی متعلق به کشور تانزانیا در حین بارگیری ۹۱ کانتینر ۲۷ تنی به دلیل چیدمان غلط کانتینرها واژگون شده است.
وی افزود: در دقایق اولیه این حادثه نیروهای امدادی و آتش نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در محل اسکله ۹ حاضر شدند.
رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس تصریح کرد: تمام خدمه کشتی تانزانیایی در سلامت کامل هستند و زمینه اسکان آنها فراهم شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.