| کد خبر: 251475 |

شرکت راه آهن سومین دستگاه دولتی زیانده

طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، راه آهن با ۱۰۰۰ میلیارد تومان یکی از شرکت هایی است بیشترین زیان مالی را دارد.

تین نیوز

مرکز پژوهش های مجلس اسامی پنج شرکت و بانک دولتی که در سال آینده بیشترین زیان مالی را تجربه می کنند، منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز ، طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، بانک سپه با ۹۵۰۰ میلیارد تومان، صداوسیما با ۷۵۰۰ میلیارد تومان، راه آهن با ۱۰۰۰ میلیارد تومان، بانک مسکن با ۸۸۰ میلیارد تومان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۶۸۴ میلیارد تومان، بیشترین زیان مالی را دارند.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش با تاکید بر این که بخش بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه سال 1402 در دو بخش احکام و منابع و مصارف قابل بررسی است عنوان شده که در بخش احکام، لایحه بودجه حاوی برخی نکات مثبت است از جمله آنکه برخی از احکام غیراصولی که موجب اخلال در فعالیت اقتصادی شرکت های دولتی می شد در لایحه حذف شده و برخی دیگر از احکام غیرضروری که برخی از آنها فاقد عملکرد بودند و برخی نیز مستلزم تکرار نبودند، از لایحه حذف شده اند.

در ادامه این گزارش تصریح شده است که در بخش منابع و مصارف، درآمدها و هزینه های شرکتهای دولتی هر یک در حدود 45 درصد رشد داشته اند که با توجه به نرخ تورم و رشد نرخ ارز، رشد غیرعادی محسوب نمی شود. همچنین هزینه های سرمایه ای شرکت های دولتی نیز به میزان 20 درصد رشد را از خود نشان می دهد. شایان ذکر است که عملکرد هزینه های سرمایه ای شرکتهای دولتی در دو سال گذشته عملکرد به نسبت قابل قبول تری نسبت به سال های پیش از آن داشته است (عملکرد حدود 77 درصدی) که قابل قبول ارزیابی می شود.

اما در عین حال، لایحه بودجه مانند سال های قبل، سازوکاری برای تحقق رشد سرمایه گذاری شرکت های دولتی پیش بینی نکرده و تنها برآورد هزینه های سرمایه ای رشد داشته است. از دیگر نکات منفی لایحه بودجه نیز می توان به کم برآوردی قابل توجه در تعداد شرکت های زیانده اشاره کرد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس در ادامه می افزاید که تحقق رشد سرمایه گذاری شرکت ها نیازمند تمهید اقداماتی است که مقوم فعالیت های تجاری شرکت ها بوده و فعالیت های سرمایه گذاری را تسهیل و تسریع کند. از جمله پیشنهادات قابل ذکر برای این منظور، می توان به تسهیل رودن تصویب طرح های سرمایه گذاری شرکت ها در شورای اقتصاد، تنوع بخشی به سازوکارهای تأمین مالی شرکت های دولتی (با توجه به اینکه تأمین مالی طرح های این شرکت ها عمدتا از محل تسهیلات بانکی است) اشاره کرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مرکز پژوهش های مجلس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 6 1

    خبر را تصحیح کنید
    شرکت سهامی راه آهن ج.ا.ا زیانده ترین صنعت کشور
    راه آهن را می توان با بانک و سیما میلی مقایسه کرد
    فقط در عدد
    مساله این است که زیانده ترین صنعت کشور شده
    اینها قابل پیشبینی بود
    حتی برای کوران و کران

  • علی 7 0

    علل این رکورد تاریخی را در لینک زیر که توسط یکی از همکاران مان در صنعت ریلی نوشته شده ملاحظه بفرمایید :.

    https://www.linkedin.com/posts/khoshnoodiiust_aepaeqaesaedaepaexahy-aeaahyaepaeuaexaevahy-activity-7021841754072993792-HzNp?utm_source=share&utm_medium=member_android

    • خشنودی 6 0

      سلام و درود
      اکونومیست چند روز پیش پستی تحت عنوان :"هشدارهایی که از فروپاشی شرکت راه آهن افریقای جنوبی باید دریافت کرد South Africa’s collapsing railway company is a cautionary tale
      مطالعه موردی بسیار موثری را منتشر کرده است
      وقتی بمب رکود در بخشی از اقتصاد کشوری منفجر می شود، امکان ندارد ترکش های آن به بخش های دیگر از صنعت تا تجارت ان کشور اصابت نکند...
      و دیده ایم که می کند
      مساله ای که بنده را به اینجا آورد اشاره همکار عزیزمان دکتر علی آقا ست که لطف کردند و پستی از صفحه لینکدین حقیر را تگ کردند و مساله مهم تر قضیه کشتی و مسافران است که قصد کرده بودند فقط زیر پای خودشان را سوراخ کنند و کلیشه شده البته
      مساله این است که وقتی این کشتی تاریخی صد ساله غرق می شود چه بنده و دوستانم که در موتور خانه کشتی مشغولیم بل دست و روی سیاه و روغنی و چه لاکچری نشین های کابین های فرست کلاس همه با هم پایین می رویم
      برای بنده از مرگ بدتر است که شرکتی که ۲۴ سال در آن بوده ام، زیانده ترین بخش اقتصادی کشور است ... این سخت ترین توهین به کارشناسان خبره و ازشد و متخصصین یک تشکیلات است! آیا ما راهی داشتیم تا امروز اینجا نباشیم؟
      آیا کاری می شد کرد که نکردیم؟ بقول عزیزان ایا ترک فعل کرده ایم؟ آیا سیاست های کلان اقتصادی در بخش حمل و نقل و قوانین بالادستی و بوروکراسی منسوخ اداری موثر نبوده؟ بنده عرض می کنم از هرکس باندازه سهمش از سفره صنعت ریلی باید بارخواست کرد!...
      گاهی یک قرارداد فساد انگیز فامیلی
      یا ناکارامدی های نهادینه شده
      یا ...شرکتی را از هم فرو می پاشاند اینها همانها هستند که
      در همایشی یکی از مسئولین عزیز می گفتند:" کارشناس ارشد مهندسی پلیتکنیک را از نواحی می فرستند مرکز و می نویسند هیچکس حاضر نیست با او کار کند...و با خنده می گفت :" این چه کاری است که می کنید؟!" بنده همانجا نشسته بودم
      قبلا در راه آهن رایج بود که می گفتند:" بدون تو هم این چرخ می گردد..." یا چوب_الف هم رییس باشد حق با اوست همیشه...
      این بدون تو... بدون تو...به بدون شماها تبدیل شد زیاد شدند
      چوق الف ها هم همینطور
      ما از ۲۰۱۵ و ماقبلش
      چندین ایده کارشناسی شده از دانسگاههای برتر تقدیم کردیم
      آخرین آن که هزاران نیرو خدماتی بخش های ارتباط با مشتری، بلیط فروشی، رزرواسیون و.. را مرخص می کرد ایده ای تحت عنوان رباتِ گفتگو گر مبتنی بر هوش محاوره ای
      این ایده یکسال قبل روی پلتفرم پایتون نوشته شده
      قطعه کدی که عین ادمیزاد بساط تمامی باجه های بایط فروشی در ایران را جمع می کرد!
      نه بازنشستگی داشت
      نه لباس
      نه حقوق
      نه اضافه کاری...
      جالب است عرض کنم ربات ChatGPT شرکت open AI آقای ایلان ماسک که امسال وارد عرصه هوش مصنوعی شده
      همان RaiBot خودمان است!!! دقیقا همان روش و شیوه و مبتنی بر پردازش زبانهای طبیعی
      این ایده که به افتخار راه آهن از واژه RAI در ابتدایش استفاده کرده بودیم
      تجاری و پیاده سازی شده بود
      و...
      صد درصد صرفه جویی در نیروی انسانی را در پی داشت
      و ضریب بازگشت سرمایه بالای ۷۰۰ درصدی
      ایده بومی و برای نخستین بار ارائه شده بود نه در کشور که عملا در جهان
      تصور کنید فقط اگر این ایده مفت و مسلم اجازه پایلوت شدن یافته بود امروز CHATGPT اقای ایلان ماسک مجبور بود طبق قوانین کپی رایت و حفظ آثار معنوی
      به راه آهن ایران
      حق امتیاز بدهد...
      ولی ظاهرا یک ربات هوشمند که بایاس انسانی ندارد
      اشتباه نمی کند
      کوپه ها را در آن واحد به چندین نفر نمی فروشد
      و رضایت صددرصدی مشتریان را در پی دارد
      در یک بخشی از بدنه ی بخش رزرواسیون و فروش بلیط
      مشکل ایجاد می کند...
      که آن بخش احتمالا "منافع" عده ای معدود است
      در ذیل همین پست در لبنکدین و در بخش نظرات پیشبینی می شود که ما در سال ۱۴۰۲ زیانده ترین شرکتها خواهیم شد
      چون رقابت پذیری بسیار پایینی داریم
      چون.... و چون ....
      از نظرات عزیزان و دلسوزان راه آهن استقبال کنیم
      https://www.linkedin.com/posts/khoshnoodiiust_aesaepaesaeb-agvaepaea-chatgpt-activity-7020342760859652096-8Ud7?utm_source=share&utm_medium=member_android

  • ناشناس 1 0

    توی باری و توی مسافری ضرر و سودهاش چقدر بوده

  • فرداد فرهودی 1 7

    با سلام
    به نظر می آید که انتشار این خبر در این برهه زمانی به این صورت وبدون توضیح شبهه ناک خواهد بود بهتر بود برخی دلایل موضوع را هم ابراز میکردیم اول اینکه آیا این زیان اعلام شده برای سال گذشته است یا زیان انباشته قطعا این زیان زیان انباشته شده از سالهای قبل می باشد و مربوط به یک سال نمی باشد حال با توجه به این توضیح بایستی متذکر شد که صنعت راه آهن به طور کل در بیش از 90 درصد کشور های دنیا زیان ده می باشد ودربیشتر کشور ها به این صنعت از سوی دولت یارانه داده می شود برای اینکه دولت ها به دنبال راحتی مردم در حمل ونقل هستند حتی در کشوری مثل آلمان هم که در این صنعت نفر اول جهان است این کمک ها انجام میشود از سوی دیگر ما با سه سال رکود بار ومسافر ناشی از کرونا روبرو بوده ایم که این رکود همچنان ادامه دارد قطعا این زیان با توجه به حضور پدیده ای به نام کرونا اجتناب ناپذیر بوده است از سوی دیگر در صنعت راه اهن ما با پدیده نابرابری قیمت سوخت روبرو هستیم راه آهن زمانی رقابت پذیر وسود ده است که قیمت های حامل های انرژی به واقعیت نزدیک باشد در حالی که در کشور ما چنین نیست راه آهن در حالی در رقابت با جاده است که جاده نه هزینه تعمیر نگهداری از جیب خود می دهد ونه سوخت ر ا با قیمت واقعی تهیه می کندولذا اینکه یک طرفه به قاضی برویم کمی بی انصافی است ضمن اینکه مقایسه راه آهن با صدا وسیما و موارد مشابه هم خیلی صحیح نمیباشدراه آهن بایستی با صنعت هایی هم طراز خود مقایسه شود

    • زعیم 4 1

      خبر نه مشکوک است و نه ناگهانی! دوستانی که سالها بدون داشتن هر گونه سابقه و تجربه ای در راس بخش های مختلف سازمان و حساس ترین شان بوده اند! بخش هایی مثل سیگنالینگ ریلی ، بهره بردار یو سیر و.. چرا تقصیر را به گردن گذشتگان می اندازند؟ گذشتگان ما که خود ۀ شما عزیزان هستید که در اکثر حوزه های ریلی در سطوح بالا حضور داشته اید!! زمانی استاد عزیزی گفت :" من رویایی دارم...رویای یک راه آ]ن مدرن و پیشرفته..." او تا حد توان از آّبرو و تخصص خود برای عملی کردن رویایش مایه گذاشت او راه آ]نی ترین استاد دانشگاه ایران است _ دکتر محسن آقایی..._ ولی عده ای نگذاشتند ، بر آورده شدن رویای دکتر آقایی ، برابر بود با ازبین رفتن رویای دیگرانی که نمی خواستند آقایی بماند بنده واقعا متاسفم که کسانی که باعث این وضعیت اسفناک بوده اند امروز دنبال مقصر هستند

  • ناشناس 2 1

    تجمیع 5 بانک در بانک دارای مشکلاتی دارد که مدیریت واحدی متمرکز لازم است که هنر در نزد مدیران فعلی نسیت