| کد خبر: 249735 |

◄ سیاست های راهبردی، راهکارهای اجرایی و استراتژیک پیشنهادی نظام حمل و نقل هوایی کشور

انحلال و تغییر سازمان هواپیمایی کشوری به اداره کل هوانوردی کشوری CAA و مقررات‌ زدایی و تسهیل امور جاری و واگذاری و انتقال وظایف حاکمیتی ایمنی به سازمان مستقل ایمنی کشور و انتقال سایر وظایف به بخش حمل و نقل و ترابری وزارت راه و شهرسازی در سطوح عالیه پیشنهاد می شود.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت صنعت هوانوردی کشور با توجه به تحولات اخیر ارایه داد.

به گزارش تین نیوز ، خلیل الله معمارزاده ( محمد معمار ) در این مطلب ابتدا به تشریح برنامه ها و سیاست های راهبردی این صنعت پرداخت.

معمار زاده سپس به بیان طرح‌ ها و خط مشی ها پرداخت و در ادامه راهکارهای اجرایی برای رسیدن به موارد ذکر شده را نشریح کرد.

این مطلب را در ادامه بخوانید: (قابل ذکر است حقوق معنوی این اثر محفوظ و استفاده از آن منوط به کسب اجازه از نویسنده و سایت تین نیوز است).

برنامه ها و سیاست های راهبردی

1- توسعه ناوگان هوایی کشور

1-1- تامین قطعات و انجام اقدامات ضروری برای فعال کردن هواپیماهای زمین گیر AOG و بازگرداندن هر چه سریع تر آنها به چرخه عملیات پروازی به موازات انجام اقدام های پشتیبان اشاره شده در همین برنامه

2-1- نوسازی و توسعه ناوگان هوایی و تجهیزات متناسب با تقاضا با روش های نوین و تخصصی در مرحله کسب(Acquisition) و تامین منابع نوین مالی به صورت Project Finance و Sovereign از محل تهاتر مطالبات ارزی (سرمایه گذاری بر دارایی ارزی، انجام فرآیند تامین ناوگان هوایی به روش های صنعتی و تخصصی مدیریت دارایی(Asset Management) و (Light Asset Management) و پرهیز از روش های سنتی و سوداگرانه و تجارت محور کنونی)

2-   اولویت دادن به برنامه های نگهداری و بهسازی و توسعه زیرساخت ها در فرودگاه‌ ها و استفاده از تجهیزات مدرن فرودگاهی و هوانوردی متناسب با تقاضا به ویژه در بخش تحول دیجیتال در صنعت فرودگاهی(خصوصا حلقه های نزدیک به مسافرین Front-Line و یکپارچه سازی داده های راداری و فرودگاهی و به کارگیری پلتفرم های تجارت الکترونیک جامع فرودگاهی

 3-اولویت ویژه به توسعه فرودگاه امام با تامین منابع مالی به روش های نوین مثل صکوک اجاره زمین وسیع فرودگاه با هدف جذب نقدینگی کشور و نیز با همکاری کشورهای دور نه نزدیک به طور خاص مالزی و کره جنوبی

4-  حذف موانع برای کاهش طول مسیرهای هوایی و به کارگیری سیستم های نوین صنعتی مدیریت جریان ترافیک هوایی و توالی باند فرودگاهی با هدف کاهش بارکاری انسانی 

5-  ایجاد توازن میان امکانات و تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی با ناوگان هوایی تجاری و غیرتجاری خصوصا در TMA های فرودگاه های شلوغ، گیت ها و باندها و نقاط گلوگاهی

5-   واگذاری و برون سپاری حداکثری ممکن مدیریت بهره برداری فرودگاه‌ ها به بخش خصوصی و عمومی با مدل 3P و توسعه کسب و کار شرکت های هندلینگ زمینی

6-   روان سازی رویه ها و مقررات و ساختارسازی مناسب

7-  توسعه ضربتی هوانوردی عمومی (GA)  

1-7- ایجاد بسترهای لازم برای داشتن هواپیمای اختصاصی (شخصی) 

2-7- توسعه هواپیماهای بیزینس و نیز بالگرد و توسعه شرکت های کوچک بیزینس جت با هدف استراتژیک توسعه پرشتاب در بخش هوانوردی عمومی و با همکاری بخش های نظامی (آشیانه جمهوری نیروی هوایی و هواپیمایی پویا) 

8-   گسترش زمینه‌ های حمل و نقل هوایی از طریق ایجاد زمینه تاسیس  شرکت های بازرگانی حمل و نقل هوایی به صورت غیر متمرکز در استان ها از محل اعتبارات استانی تحت AOC شرکت های مادر با هدف توسعه به روش غیر متمرکز از محل اعتبارات غیر متمرکز استانی و به کارگیری هم افزای جوامع محلی (Local Community) در توسعه جهشی حمل و نقل هوایی(مدل چینی توسعه)

9-   تدوین و بازنگری طرح مناسب تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی در بخش حمل و نقل هوایی.  

10-   آزاد سازی و حذف انحصارات و یارانه ها و کاهش دخالت دولت در بازرسی حمل و نقل هوایی. 

11-   خصوصی سازی و کاهش تصدی دولت در بخش حمل و نقل هوایی و تقویت بخش خصوصی به همراه اجبار شرکت ها به شفاف سازی و افشای کامل اطلاعات و گزارش های مالی

12-   جذب سرمایه های داخلی از محل منابع شرکت های تامین سرمایه، بورس، فرابورس و منابع استانی (به صورت 3P) و خارجی به صورت FDI به همراه انتقال دانش سیستم مدیریتی در صنعت حمل و نقل هوایی به صورت تهاتری ، Sovereign ، Project Finance و صکوک 

13-   ارتقای استانداردهای ملی تا سطح استانداردهای بین المللی. 

14-   گسترش فن آوری اطلاعات و بهبود سیستم های مدیریتی در جهت افزایش بهره وری و رسیدن به پارادایم فرودگاه هوشمند - شرکت هواپیمایی هوشمند

15-   توسعه و نوسازی ناوگان هوایی و گسترش ناوگان باریک پیکر زیر ۱۰۰ صندلی. 

16-   توسعه بازار حمل و نقل هوایی بین المللی و داخلی در تمام طول زنجیره ارزش و ساماندهی بازار توزیع بلیت در کشور و توسعه شرکت های مدیریت سفر

17-   اصلاح ساختارها و منطقی کردن حمایت ها و مداخله دولت در فعالیت های اقتصادی بخش و اعمال سیاست تجاری سازی. 

18-   استاندارد سازی افزایش مهارت های شغلی نوین و تجدید ساختار نظام گزینش و جذب نیروی انسانی. 

19-   طراحی و اجرای دوره های آموزشی مناسب برای ارتقای سطح توانمندی و پرورش نیروهای انسانی در چارچوب توصیه های ایکائو در بخش فنی و تحول در آموزش های کاربردی غیرفنی مدیریتی و سیستمی و شفاف سازی ارتقای مسیر کارراهه شغلی و انتصاب مدیران بر اساس طی این مسیر به صورت درون زا و پرهیز از انتصابات خارج از ضوابط و برون سازمانی بدون طی مسیر نظام شفاف کارراهه شغلی

20-   مشارکت مردمی در فعالیت های بخش از جمله ورزش های هوایی، هواپیمایی اختصاصی و تقویت تشکل های صنفی و تخصصی و علمی و سازمان های مردم نهاد و رسانه های تخصصی

 طرح‌ ها و خط مشی ها

1-  بازنگری در طرح طبقه بندی فضای هوایی فرودگاه‌ ها و خود فرودگاه ها به صورت شبکه های سیستمی فرودگاهی بین المللی، ملی و هوانوردی عمومی 

2-  طرح انتقال پروازهای آموزشی نظامی و غیر نظامی به فرودگاه‌ های کم ترافیک (به ویژه انتقال این پروازها از تهران به استان های همجوار) 

3-  بازنگری در طرح الزامات فنی و عملیاتی هواپیما 

4-  طرح تعیین سطوح ایمنی هوانوردی بر مبنای حداکثر و حداقل پذیرش خطر با توجه به پتانسیل ها و امکانات و وضعیت کشور 

5-  طرح به کارگیری فناوری های پیشرفته امنیتی به منظور کاهش مداخله، تماس و ایستایی

6-  طرح حفاظت زمینی اقتضایی متناسب در فرودگاه‌ ها 

7-  طرح حفاظت داخل هواپیما 

8-  طرح جامع هوانوردی و اجرای گام به گام آن با حمایت بخش های نظامی و دولت

9-  تدوین کتاب عملیات مخصوص هر یک از فرودگاه‌ ها و تایید سازمان هواپیمایی کشوری  

10-  طرح نحوه استفاده عملیاتی مشترک نظامی و غیر نظامی از فرودگاه‌ ها به منظور احیای ظرفیت های فرودگاهی در بخش غیرنظامی و پدافند غیرعامل 

11-  بازنگری در طرح هندسی و مقاوم سازی عوامل پروازی و لزوم مدیریت نگهداری آن به ویژه باندهای پروازی و استقرار نظام و استاندارد مدیریت دارایی ها 

12-  تدوین طرح موانع طبیعی و فیزیکی اطراف فرودگاه‌ ها

13-  طرح نحوه ارتقای ارائه خدمات هواشناسی و هوانوردی

14-  تدوین کامل طرح های اضطراری و طرح های تجسس و نجات و بازنگری آن

15-  تهیه نقشه های هوانوردی با توجه به زیرساخت های نوین

16-  طرح و اجرای پیشگیری از خطر پرندگان در فرودگاه ها

17-  طرح اداره بازرگانی فرودگاه‌ ها به شکل فعال و توسعه درآمدهای غیرهوانوردی 

18-  طرح تعیین فرودگاه‌ های مرکزی و اقماری و نحوه توزیع پروازهای داخلی و بین المللی

19-  تدوین نظام بهای تمام شده در هوانوردی به ویژه در بخش بهای تمام شده هر ساعت صندلی پروازی در مسیرهای پروازی مشخص

20-  طرح وحدت فرماندهی امنیتی در هوانوردی و ساماندهی وضعیت پیچیده و متداخل و بسیار پرهزینه موجود

21-  تدوین نظامنامه هماهنگی واحدهای نظامی و غیر نظامی 

راهکارهای اجرایی

1-  تمرکز فعالیت های برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت مرتبط با ساخت، نگهداری و بهره برداری در زیربخش حمل و نقل هوایی. 

2-  پیش بینی و اعمال ساز و کارهای مربوط به تسهیل جذب سرمایه بخش خصوصی اعم از ایرانی و خارجی. 

3-  «تحول در اداره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)» و اداره هسته مرکزی آن به صورت شرکت مادر تخصصی و مدیریت SBU های مستقل و تقسیم آن به: SBU فنی به عنوان شرکتی مستقل دارای سهام دلاری با مشارکت شرکت هایی مثل Ameco و بانک ICBC چین با هدف ارائه کلیه خدمات فنی تعمیر و نگهداری هواپیماها هم به خود و هم به سایر شرکت های هواپیمایی در ساختار MRO و نیز  مدیریت متمرکز تامین قطعات، SBU لیزینگ و تأمین ناوگان هوایی کارکرده Aging و قطعات هواپیماها و موتور و اجاره موتور و هواپیماها، SBU آموزش، تحقیقات و مشاوره در کنار دانشکده صنعت هوانوردی تحت دانشگاه والدی مثل دانشگاه صنعتی شریف به صورت Business School و تحول در نظام آموزشی و مهارتی صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی کشور ضمن فعال نمودن بخش مغز سیستمی این بخش در زمینه های تحقیقی و مشاوره ای، SBU شرکت تخصصی انفورماتیکی ویژه صنعت حمل و نقل هوایی کشور با هدف ارائه راهکارهای جامع نرم افزاری ویژه صنعت در بخش های عملیات ، فنی، بازرگانی، هندلینگ زمینی و فرودگاه ها و ساماندهی پایگاه های داده ای و تصمیم سازی در شرکت های هواپیمایی و فرودگاهی و همیاری در تحول پرشتاب دیجیتال در شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به سمت ایرلاین هوشمند - فرودگاه هوشمند (Smart Airline-Smart Airport)

4-  حذف یارانه ها و حذف محدودیت ها در مورد قیمت بلیت هواپیما به منظور اقتصادی کردن بخش. 

5-  سیر قیمت ها در مسیرهای داخلی به سمت سر به سر شدن قیمت (قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز) و لحاظ نمودن کلیه عوامل متغیر و ثابت در تعیین قیمت و بها و نیز در نظر گرفتن نرخ سرمایه گذاری مجدد و سود شرکت های هواپیمایی در قیمت بلیت و حذف عوارض های غیر مرتبط

6-   برقراری نظام عرضه و تقاضا در بازار رقابتی حمل و نقل هوایی و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت، مسیر و نیز ظرفیت. 

7-   فراهم کردن تسهیلات لازم برای حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی و برقراری تناسب بین زیربخش های مختلف حمل و نقل در استفاده از ظرفیت های موجود. 

8-  گشایش در سیاست های تجاری بین المللی در حوزه حمل و نقل هوایی و گسترش همکاری های منطقه ای و کشورهای عضو اکو و منطقه شرق آسیا و آسیای میانه و نیز توسعه بازاریابی های بین المللی به کمک رایزن های تخصصی هوانوردی(دیپلماسی تخصصی هوانوردی و هواپیمایی)

9-   کاهش بهره‌ های بانکی در مورد خرید هواپیما و تجهیزات فنی ذیربط و اقدام مشابه با آنچه که در مورد ناوگان زمینی انجام شده است و افزایش سقف اعتبارات وجوه اداره شده و تخصیص اعتباری مشخص از صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی ناوگان و بازنگری در نظام ترهینی 

10-   تامین هزینه های یگان حفاظت و امنیت هواپیما و فرودگاه از منابع عمومی دولت. 

11-   اتخاذ تمام روش‌ های اجرایی ممکن در جهت کاهش هزینه های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز. 

12-   افزایش سقف تسهیلات وجوه اداره شده با کارمزد 4 درصد و افزایش میزان کمک از صندوق ذخیره ارزی با نرخ سود کمتر از نرخ های بین المللی در برنامه های توسعه ای مشخص و معین و نظارت دقیق و مستمر بر انجام آن 

13-   فراهم نمودن زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و ارائه خدمات بازرگانی از طریق شرکت فرودگاه‌ ها و ناوبری هوایی کشور خصوصا به کشورهای همسایه

14-   بهره گیری شرکت فرودگاه‌ ها و ناوبری هوایی کشور از سرمایه گذاری بخش خصوصی و عمومی و یا مشارکت با بانک ها و امکان تاسیس شرکت های اقماری در زیر مجموعه آن به صورت SBU 

15-   یکپارچه نمودن خدمات فرودگاهی (هندلینگ) و خدمات پشتیبانی هواپیما و ایجاد مراکز تجاری و اقامتی با مشارکت بخش خصوصی. 

16-   انحلال و تغییر سازمان هواپیمایی کشوری به اداره کل هوانوردی کشوری CAA و مقررات‌ زدایی و تسهیل امور جاری و واگذاری و انتقال وظایف حاکمیتی ایمنی به سازمان مستقل ایمنی کشور و انتقال سایر وظایف به بخش حمل و نقل و ترابری وزارت راه و شهرسازی در سطوح عالیه

17-   تنظیم مقررات در بازارهای داخلی و خارجی بین شرکت های هواپیمایی ایرانی. 

18-   اعمال تجاری سازی و اصلاح رویه ها و روش ها در شرکت فرودگاه‌ ها و ناوبری هوایی کشور. 

19-   اعمال روش تجاری آسمان باز در 6 فرودگاه بین المللی کشور. 

20-   اعمال حق آزادی پنجم هوایی در 13 فرودگاه اصلی کشور. 

21-   اعمال سیاست شبکه پروازی بر محور توزیع پرواز از فرودگاه‌ های اقماری به فرودگاه مرکز منطقه. 

22-   ایجاد مدیریت واحد بر نهادهای مستقر در فرودگاه متناسب با تجربیات جهانی. 

23-   بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات متناسب با تقاضا. 

24-   اولویت دادن به برنامه های نگهداری و بهسازی و توسعه زیرساخت ها در فرودگاه‌ ها و استفاده از تجهیزات مدرن فرودگاهی و هوانوردی متناسب با تقاضا به ویژه در بخش ترمینال هوایی فرودگاه‌ های پرترافیک و اجرای دستورالعمل های نوین مبتنی بر فن آوری های نوین مدیریت ترافیک هوایی 

25-   حذف موانع برای کاهش طول مسیرهای هوایی اجرای کارآمد سیستم مدیریت جریان ترافیک هوایی در فضای کشور

26-   اصلاح ساختار و مقررات مالی و اداری حاکم بر دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری و اصلاح جایگاه دانشکده و اداره آن در قالب مدل Business School ذیل دانشگاه صنعتی شریف و انتقال وظایف حاکمیتی مدیریت مدارس خلبانی کشور به آن و توسعه دوره های غیرفنی مدیریتی و سیستمی نوین هوانوردی در کنار فنی با همکاری مشترک با مراکز آموزشی مشابه جنوب شرق آسیا

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    احترام برای آقای معمارزاده و پیشنهادهایشان،لازم بذکر است سهم حمل و نقل هوائی در ایران از کل جابجایی ها بزحمت ۳٪ است ٬ لذا سرمایه گذاری و اقدامات رویایی این عزیز ، با معیارهای اقتصاد حمل و نقل همخوانی ندارد،ارجح است به اولویتهای منتظر در صف پرداخته شود