| کد خبر: 249254 |

نگاهی به سوابق تحصیلی و اجرایی وزاری راه و شهرسازی و راه و ترابری و مسکن و شهرسازی

◄ هشدار نسبت به انتخاب افراد سیاسی برای تصدی وزارت راه

برای تصدی مسئولیت وزارتخانه ای که کاملا تخصصی است چه کسی مناسب است و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تین نیوز

چرا می گوییم وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه ای تخصصی و اجرایی است و چرا معتقدیم وزیر این وزارتخانه که عملا چند وزارتخانه است باید از میان متخصصان و سابقه داران اجرایی انتخاب شود؟ برای تصدی مسئولیت وزارتخانه ای که کاملا تخصصی است چه کسی مناسب است و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به گزارش تین نیوز،  نگاهی به تحصیلات و سوابق تحصیلی و همچنین سوابق اجرایی و مدیریتی وزیران پس از انقلاب نشان می دهد از تعداد 19 نفر برای این مسئولیت ها انتخاب شده اند که به جز یک نفر، همگی دانش آموخته رشته کارشناسی در زمینه عمران یا راه و ساختمان بوده اند. همچنین سوابق اجرایی و تخصصی تمامی وزرای مذکور نشان می دهد که سابق اجرایی و مدیریتی این وزرا در زمینه مرتبط با حوزه های مهندسی عمران، ساختمان، راه و در سال های اخیر بعضا حمل و نقل و زمینه های مرتبط بوده است.

اگرچه وزارتخانه مذکور در دوران هر یک از آنان، روندی توام با فراز و نشیب را طی کرده اما به هر روی، آشنایی آنان با حوزه تحت مدیریت خود، از نظر تحصیلی و اجرایی نقطه عطف این وزرا بوده است.

 در بین وزرای بعد از انقلاب ایران؛ رستم قاسمی، علی نیکزاد، حمید بهبهانی، محمد رحمتی، رحمان دادمان، محمد حجتی و محمد هادی نژادحسینیان دانش آموخته عمران و محمد اسلامی، عباس آخوندی، احمد خرم، محمد سعیدی کیا، موسی کلانتری و محمد یوسف طاهری دانش آموخته راه و ساختمان و اکبر ترکان دانش آموخته مکانیک بوده است.

این امر نشان می دهد روسای جمهور و مجلس با هر نوع رویکرد سیاسی و تعلق حزبی، در یک موضوع اتفاق نظر داشته اند و آن هم این که وزارت راه و ترابری آن زمان و راه و شهرسازی این زمان، وزارتخانه ای تخصصی است و کسی باید به مدیریت آن گمارده شود که لااقل تحصیلات مرتبط و سابقه تخصصی داشته باشد تا بتواند از عهده اداره این وزارتخانه بزرگ تخصصی و اجرای پروژه های بزرگ و متعدد عمرانی آن برآید.

اکنون این وزارتخانه در آستانه انتخاب وزیر دیگری است. وزیری که رئیس جمهور باید به دنبال استعفای چند روز پیش رستم قاسمی برای این وزارتخانه انتخاب کند.

در همین راستا از زمان استعفای رستم قاسمی تا هم اکنون بحث جانشین رستم قاسمی به خبر داغ سیاسی تبدیل شده و گمانه زنی های زیادی در مورد جانشین وی صورت گرفته است. برخی شایعات نیز حکایت از آن دارد که محافل سیاسی نزدیک به دولت در حال انتخاب فرد مورد نظر خود برای تصدی این سمت و پیشنهاد آن به رئیس جمهور هستند.

از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که مجلس نیز با توجه به نزدیکی فکری به دولت، بدون کنکاش در مورد وزیری که دولت به مجلس معرفی خواهد کرد با رای مثبت فرد معرفی شده، وی را عازم ساختمان عباس آباد کند و با این اقدام بر پیچیده تر شدن شرایط این وزارتخانه بیفزاید.

در کنار فعالیت شدید سیاستمداران، به طور واضح مشخص است که از زمان خداحافظی رستم قاسمی با وزارتخانه، انفعال شدیدی در بین متخصصان، حتی آن بخش از متخصصانی که از نظر دیدگاه سیاسی و فکری قرابت نزدیکی با دولت دارند،  وجود دارد و هیچ فردی تاکنون از سوی آنان حتی به رسانه ها پیشنهاد نشده است. این انفعال حتی تا جایی پیش رفته که حتی در محافل خصوصی و گعده های حمل و نقلی نیز خبری از ارایه نام یا اظهار نظری در این خصوص نیست و گویی آنان نیز از پیش، تسلیم نظر و خواسته سیاستمداران شده اند.

این در حالی است که انتخابی سیاسی برای این وزارتخانه با صدها پروژه عمرانی و اجرایی در ابعاد مختلف هوایی، ریلی، دریایی، جاده ای و نیز پروژه های شهرسازی و مسکن، می تواند منجر به سیاستگذاری نادرست در وزارتخانه عریض و طویلی شود که هم در بخش حمل و نقل با خیل عظیمی از مردم در ارتباط است و هم در بخش مسکن و شهرسازی، که همین امر هشداری است برای این که هرگونه برنامه ریزی یا سیاستگذاری غیرتخصصی می تواند به یک بحران برای کشور تبدیل شود.

در انتها باید بر این وعده رئیس جمهور تاکید کرد که اگر وعده ساخت 4 میلیون مسکن توسط افراد اجرایی همچون رستم قاسمی با آن پیشینه،محقق نشد،  قطعا انتصاب فردی با کمترین آشنایی و تخصص و تجربه و بدون پیشینه مرتبط، نیز این وعده تحقق نخواهد یافت و موجب شرمندگی دولت در حل مشکن مسکن مردم خواهد شد.

در زیر نگاهی به جدول وزرای راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و راه و شهرسازی بعد از انقلاب داریم.

 

ردیف نام و فامیل تحصیلات در زمان مسئولیت سمت قبلی نام وزارتخانه سایر سوابق اجرایی تا زمان وزارت

 

1

رستم قاسمی

کارشناسی عمران از دانشگاه امام حسین(ع)

کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر - واحد گرمسار

 

وزارت راه و شهرسازی

سابقه وزارت نفت و فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا(ع)

2

محمد اسلامی کارشناس راه و ساتمان از دانشگاه دیترویت آمریکا استاندار مازندران وزارت راه و شهرسازی

سابقه استانداری مازندران و شرکت هسا

3

عباس  آخوندی

کارشناسی عمران از دانشگاه تهران- دکترای اقتصاد سیاسی انگلستان

بخش خصوصی

استاد دانشگاه تهران

وزارت راه و شهرسازی

سابقه وزارت مسکن و شهرسازی

4

علی نیکزاد ثمرین

لیسانس عمران از دانشگاه علم و صنعت

سرپرست 2 وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی

تشکیل وزارت راه و شهرسازی

5 حمید بهبهانی دکترای عمران- حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت معاون وزارت راه و ترابری وزارت راه و ترابری سابقه استادی دانشگاه و معاون حمل ونقل شهرداری تهران

6

محمد رحمتی

کارشناسی  عمران از دانشگاه صنعتی شریف

کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه تهران
معاون ساخت و توسعه راه ها- وزارت راه و ترابری وزارت راه و ترابری سابقه مدیرعاملی شرکت راه آهن و رئیس جهاد دانشگاهی

7

احمد خرم قهفرخی مهندس ساختمان از دانشگاه تبریز معاون عمرانی وزارت کشور وزارت راه و ترابری سابقه استانداری در هرمزگان، خوزستان و همدان
8 رحمان دادمان

کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه  تهران

دکترای عمران از دانشگاه منچستر

مدیرعامل شرکت راه آهن وزارت راه و ترابری مدیرعامل شرکت شیلات و استاد دانشگاه

9

محمود حجتی نجف آبادی

کارشناسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان

مدیر اجرایی سد کرخه وزارت راه و ترابری استانداری سیستان و بلوچستان
10 اکبر ترکان مهندس مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وزارت راه و ترابری استانداری هرمزگان و ایلام

11

محمد سعیدی کیا

کارشناسی و کارشناسی ارشد راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

  وزارت راه و ترابری  

12

محمدهادی نژادحسینیان

کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه تهران

  وزارت راه و ترابری  

13

شهید موسی کلانتری

کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مدیرکل راه و ترابری آذربایجان غربی وزارت راه و ترابری  

14

محمدیوسف طاهری قزوینی

کارشناسی ارشد راه و ساختمان از دانشگاه تهران

اداره کل ساختمان وزارت راه وزارت راه و ترابری  
15 علی عبدالعلی زاده کارشناسی ارشد راه و ساختمان از دانشگاه تبریز استاندار آذربایجان شرقی وزارت مسکن و شهرسازی نماینده مردم تبریز در مجلس
16 سراج الدین کازرونی فوق لیسانس معماری از دانشگاه تهران بخش خصوصی وزارت مسکن و شهرسازی  

17

محمد شهاب گنابادی کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت مدیرکل فنی و حرفه ای و عضو شورای عالی فنی و حرفه ای وزارت مسکن و شهرسازی

کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان

18

سیدمحسن یحیوی کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت آمریکا عضو هیات مدیره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وزارت مسکن و شهرسازی  

19

مصطفی کتیرایی کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران دبیر شورای انقلاب وزارت مسکن و شهرسازی کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.