| کد خبر: 248570 |

برگزاری نشست هم اندیشی استان های رینگ اول راهداری زمستانی

نشست هماهنگی راهداری زمستانی استانهای حلقه اول شامل تهران، سمنان، گیلان، گلستان، مازندران، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ارومیه برگزار شد .

تین نیوز

نشست هماهنگی راهداری زمستانی استانهای حلقه اول شامل تهران، سمنان، گیلان، گلستان، مازندران، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ارومیه برگزار شد .

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این نشست که با هدف برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در خصوص اجرای هرچه بهتر راهداری زمستانی سال جاری با حضور مدیران کل و معاونان راهداری استانهای حلقه اول راهداری زمستانی برگزار شد، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند مسئولان و همکاران حوزه راهداری در خدمات رسانی به زایران اربعین حسینی سال جاری گفت : ظاهرا امسال بارشهای سنگینی پیش بینی نشده است اما برنامه ریزی های لازم در زمینه طرح راهداری زمستانی همچون سنوات گذشته در مواقع قبل از بارش، حین بارش و بعد از بارشها در استانها، ضروری بوده و باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود .
امانی اظهار داشت : ایجاد تعاملات لازم با استانداری ها و نمایندگان استانها از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها می تواند در پیشبرد اهداف راهداری، تشریح ضرورت اجرای طرحها و عملیاتهای ضروری راهداری زمستانی سال جاری و همچنین تامین اعتبارات لازم موثر واقع شود و همراهی مسئولان ذی ربط و مرتبط با حمل و نقل جاده ای استان را در فصول سرد سال، در پی خواهد داشت .
وی بر پیش بینی بحرانهای احتمالی در استانها و محورهای پربارش آنها به ویژه در راههای اصلی و شریانی تاکید کرد و گفت : پیش بینی می شود با برنامه ریزی و دستورالعملهای تخصصی، همکاری و تعامل درون بخشی سازمان و همچنین مسئولان استان، اقدامات لازم انجام می شود به گونه ای که مسدودی در هیچ راه اصلی و شریانی وجود نداشته باشد .

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه اظهار داشت :در زمینه تامین قطعات، روغن و لاستیک ناوگان راهداری و همچنین رفع مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی و پرسنل راهداری حتما با توجه به اعتبارات موجود و تامین منابع استانی و با پیگیری های لازم از استانداریها و نمایندگان استانها در مجلس شورای اسلامی اقدام شود و به امید خدا با اتحاد و همدلی همیشگی که در اجرای طرحهای سازمان به ویژه طرح جابه جایی زایران حسینی در سال جاری انجام و منجر به تقدیر از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد، طرح راهداری زمستانی امسال هم برگ زرین دیگری در تاریخچه موفقیت های سازمان باشد .

تشریح دستورالعملهای ابلاغی راهداری زمستانی به روسای ادارات ضروری است

در ادامه این نشست تخصصی رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر ضرورت تشریح و تدقیق دستورالعملهای راهداری زمستانی ارسالی از سوی ستاد مرکزی به روسای ادارات استانها تاکید کرد و اظهار داشت : در نشستهای منطقه ای و استانی این موارد به روسای ادارت منتقل شود . همچنین آموزش های لازم برای اپراتورها از طریق فیلمهای آموزشی که تهیه شده است، صورت گیرد که برای استانها ارسال می گردد .

وی گفت : ضروری است ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها نسبت به تهیه سند برنامه راهداری زمستانی استان خود با توجه به پیش بینی بارشها، نقشه راهها و برنامه های اجرایی، محورهای دارای بارش و مسئولان عملیات هر محور اقدام کنند و این سند تا پایان آبان ماه به ستاد مرکزی ارسال گردد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین خاطر نشان کرد : پیش بینی های دقیق هواشناسی محورها و تحلیل اطلاعات مربوطه در هر استان از طریق تیمی مجرب در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اعلام وضعیت محورها به اپراتورها به صورت لحظه ای، هماهنگی و تعامل با پلیس راه در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی در موفقیت این طرح بسیار موثر است به ویژه اینکه در زمان اعلام مسدودی محورها راهداری و پلیس راه در کنار هم قرار گرفته و مسدودی به کاربران و مسافران اعلام شود.

وی همچنین بر ارتباط و تعامل سریع با استانهای مجاور در امتداد توده برفی و یا ابری در حال بارش تاکید کرد و افزود : در صورت نیاز نسبت به اعزام ماشین‌ آلات راهداری به استان مجاوراقدام شود تا همراه با موج بارش برف و باران مشغول فعالیت باشند. این در حالی است که ارتباط و همکاری نیروهای راهداری استانهای مجاور و همیاری آنها، نقش موثری در پوشش فعالیتهای کاری و عملیاتی موفق و به موقع راهداری زمستانی خواهد داشت .
بر اساس این گزارش تامین روشنایی محورها در شبهای برفی، استفاده از شن و نمک بر اساس استانداردهای تعیین شده و صحیح، تعیین مسئول هر محور، برگزاری جلسات تعاملی با پلیس راه، ضرورت کنترل تردد با استفاده خودروها از زنجیر چرخ توسط پلیس راه، انجام برنامه ریزی با تهیه سند راهداری زمستانی هر استان، آماده سازی ماشین آلات از نظر تعمیرات و تامین سوخت، آمادگی نیروی انسانی راهداری آموزش دیده و مجرب از دیگر مواردی بود که از سوی معاون راهداری سازمان مورد تاکید قرار گرفت .

راهداری زمستانی امسال بر پیش بینی، برنامه ریزی و آمادگی برای بارشها استوار است

در ادامه این نشست تخصصی مهران قربانی مشاور ریاست سازمان در مطالعات راهبردی با اشاره به اجرای بنیان فرهنگ همکاری و همیاری تمامی نیروهای یک اداره کل برای مدیریت اجرایی شبهای بارشی گفت :
در دنیای امروزدرخصوص راهداری زمستانی حتی در کشورهای مدرن و پیشرفته، این فرهنگ جاری و ساری است و تمامی افراد مسئول و مجری در عملیاتهای راهداری زمستانی به ویژه در مواقع بحران بارش و محورهای دارای بارشهای شدید مشخص هستند و افراد جایگزین و نوع وظیفه کاری آنها نیز از قبل تعیین می شود .
گاها در یک طرح راهداری و مدت زمان اجرای آن، پنج شب بحرانی پیش رو است که از قبل باید برای آنها برنامه ریزی شود . در واقع نحوه عملکرد مسئولان و نیروهای راهداری در این شبها، سرنوشت یکسال زحمت راهداری را تعیین می کند و افکار عمومی را شکل می دهد .

قربانی همچنین اظهار داشت : در نقاط تلاقی حوزه های استخفاظی دو استان مجاور حتما تمهیدات لازم اندیشیده شود به گونه ای که اگر موضوع اعلام مسدودی محوری بنا به شرایط بارش آن و مدیریت تردد در آن اعلام می شود، این امر در تمامی طول این محوردر هر دو استان اجرایی شود و در مورد نقاط مرزی استانها هم هماهنگی لازم صورت گیرد .

مشاور ریاست سازمان در امور راهبردی خاطر نشان کرد : برنامه ریزی اقدامات مدیریت راهداری زمستانی بر سه فرایند مهم و اساسی مشتمل است که به ترتیب اقدامات قبل از بارش، حین بارش و بعد از بارشها می باشد و اقدامات قبل از بارش باید با توجه به زمان شروع بارشها، نوع بارش و میزان آن، تغییرات دما و وضعیت رویه راهها، وضعیت پیش بینی وزش باد، وضعیت و الگوی ترافیک در محورها و همچنین زمان پایان طوفان و وقوع احتمالی طوفان بعدی باید صورت گیرد . این درحالی است که استفاده بهینه از سامانه پیش بینی وضعیت آب و هوای جاده ای استان و همینطور محورهای اصلی و شریانی آن، در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

وی گفت : آموزش تکنیکهای برفروبی به اپراتورها، پیش بینی حداقل یک اکیپ سیار مکانیک در هر محور شریانی،فرماندهی سر صحنه برای اقدامات راهداری،تامین حداقل یک خط عبور،جایگزینی راهداران جهت استراحت و تجدید قوا،رصد اخبار مربوط به وضعیت راه هاو شرایط آب و هوایی،انجام عملیات نمک پاشی و برف روبی، پاکسازی رمپ ها و راه های دسترسی، استفاده موثر از سامانه مدیریت ناوگان راهداری و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی و مستندسازی از جمله اقدامات حین بارش است .

قربانی به پاکسازی سطح راه هاو پل ها و پاکسازی علایم و تجهیزات ایمنی راهها،سرویس و آماده سازی ماشین آلات و تامین نیازهای پشتیبانی اکیپ های راهداری و تهیه و ارایه گزارش از اقدامات انجام شده از اهم اقدامات پس از بارش اشاره کرد .

گفتنی است در این نشست همچنین در خصوص موضوعات اطلاع یابی و اطلاع رسانی در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی، نحوه استفاده و ثبت داده ها در سامانه های مرتبط از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها، دستورالعمل مربوط به اطلاع رسانی فعالیتهای راهداری در رسانه ملی و اجتماعی و همچنین سامانه جامع ثبت سوانح و حوادث جاده ای، ارایه گزارش هواشناسی، پاسخگویی به کاربران از طریق سامانه ۱۴۱ و آمادگی ناوگان راهداری و نیروهای راهداری، آموزش اپراتورها و نیروهای راهداری کل کشور، برگزاری نشستهای منطقه ای ادارات کل شهرستانها، بودجه و اعتبارات راهداری زمستانی از دیگر مباحثی بود که از سوی جمعی از مدیران کل دفاتر ستادی تشریح شد .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.