| کد خبر: 248329 |

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد؛

حساسیت وزارت راه و شهرسازی بر کیفیت قیر

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات از حساسیت وزارت راه و شهرسازی بر کیفیت قیرخبر داد و بر ضرورت جوان سازی و بازیافت آسفالت و جایگزینی روسازی بتنی با روسازی آسفالتی تاکید کرد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، در چهاردهمین همایش ملی قیر ، آسفالت و ماشین آلات از حساسیت وزارت راه و شهرسازی بر کیفیت قیر خبر داد و بر ضرورت جوان سازی و بازیافت آسفالت و جایگزینی روسازی بتنی با روسازی آسفالتی تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیان پور ، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با حضور در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات که صبح امروز، سه شنبه، دهم آبان ماه برگزار شد، توسعه زیرساخت ها و نگهداری از زیرساخت های هر کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: راه و شریان ها جزو سرمایه های کشور محسوب می شوند و در کشور ما نیز حدود ۲۹۴هزار کیلومتر شریان های اصلی و معابر بین شهری وجود دارد. 

وی با اشاره به محدودیت منابع و محدودیت اعتباراتی که در بودجه های سنواتی وجود دارد، عنوان کرد: باید با برنامه ریزی مناسب مدت عمر مفید پروژه ها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینه های نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و مهندسی ارزش را روی راه ها و نحوه نگهداری آن ها پیاده کنیم. 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، با تاکید براینکه در سال برای نگهداری راه ها به اعتباری بالغ بر صدهزار میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: اما در خوشبینانه ترین حالت کل اعتبار در بخش راه ها برای نگهداری و بخش های جانبی همچون رفع نقاط پرحادثه و ... قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می شود؛ لذا باید بتوانیم از منابع استفاده بهینه داشته باشیم. 

کیانپور بر جایگزین شدن بهره گیری از تکنولوژی با روش های سنتی در راستای نگهداری از راه ها تاکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی روز، روش های غیر مخرب و آزمایش هایی که به صورت برداشت های کاملا فنی و مکانیزه از سطح شریان های اصلی کشور اتفاق می افتد، جایگزین روش سنتی است وباید در این مسیر از شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که از توان فنی برخوردار هستند نیز استفاده شود.

وی افزود: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جاده ها استفاده می شود و دستگاه RFP و دیگر دستگاه ها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایش های غیر مخرب می آید، مجهز هستیم و به وسیله تحلیل هایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، نحوه نگهداری راه ها نیز مشخص می شود می توانیم در راستای نگهداری جاده ها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریان ها بین شش تا ۱۰ برابر صرفه جویی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه هرچقدر نگهداری جاده ها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعا استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت، اظهار کرد: باید در بحث روکش های تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روش های روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکش های آسفالتی را مدنظر قرار دهیم. 

کیانپور خاطرنشان کرد: در حوزه دانش غنی هستیم اما باید فاصله حوزه دانش و اجرا را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم. همچنین باید سعی کنیم اپراتورهایی که طی کل فرآیند اجرا به کار می گیریم، از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار توسط نیروی مهارت دیده انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ده سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتنی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست. ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید می شود، لذا باید با توجه به قیمت فرآورده های قیری از روسازی بتنی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد. 

کیانپور تصریح کرد: آسفالت بازیافتی و جوان سازی آسفالت را خیلی جدی دنبال نکرده ایم که این امر نیز باید فراگیر شود و باید به سمتی حرکت کنیم که روی جوان سازی آسفالت تلاش بیشتری صورت گیرد و به عنوان یک روش مهم و اولویت دار جزو اقدامات قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قریب به شش میلیون تن قیر در کشور تولید می شود، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس حدود چهار میلیون از آن به دستگاه های اجرایی اختصاص می یابد؛ در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژه ها می شود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود، از این رو  وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایش های تایید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا نام محصول تولید کنندگان تحت الشعاع قرار نگیرد و قیر نا مرغوب وارد پروژه ها نشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.