| کد خبر: 248157 |

تدابیری برای ارائه خدمات حمل ونقل سبز در شهرها

گسترش ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مردم به تردد سبز روی بیاورند، با این حال به تازگی و به دنبال کاهش دورکاری، ترافیک خودرویی در اغلب شهرهای جهان افزایش یافته است که این امر مدیران را به ارائه نوآوری هایی برای تداوم تردد سبز سوق داده است.

تین نیوز

گسترش ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مردم به تردد سبز روی بیاورند، با این حال به تازگی و به دنبال کاهش دورکاری، ترافیک خودرویی در اغلب شهرهای جهان افزایش یافته است که این امر مدیران را به ارائه نوآوری هایی برای تداوم تردد سبز سوق داده است.

به گزارش تین نیوز، خدمات جدید جابه جایی مانند اشتراک انواع وسایل نقلیه پاک و همچنین سیستم های پارک هوشمند در اغلب شهرهای جهان به طور قابل توجهی در حال افزایش است که این اتفاق می تواند کاهش ازدحام، آلودگی و وابستگی به خودروهای شخصی توسط شهرنشینان را به دنبال داشته باشد. چنانچه دولت ها به گسترش مسیرهای دوچرخه سواری بپردازند، گرایش مردم را به تردد سبز افزایش خواهند داد و از این طریق، شهرهایی سبزتر و پایدارتر از قبل به وجود خواهند آورد.

بدیهی است که ارائه خدمات پایدار حمل ونقل با وجود اثربخشی بسیار خود، چالش های بسیاری را برای مدیران در پی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به طراحی دقیق خدمات اشاره کرد و بدون شک، این کار به راحتی امکان پذیر نیست. با این حال همواره رویکردهای خلاق بسیاری توسط مدیران شهرهای مختلف ارائه و پیاده سازی می شود که می تواند تداوم تردد سبز را در شهرها به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی سه استراتژی مهم و کارآمد پرداخته می شود که می تواند خدمات حمل ونقل در شهرها را پایدار کند.

بهره گیری حداکثری از میکرووبیلیتی ها

مدیران شهرهای جهان می توانند از طریق ترویج استفاده از میکروموبیلیتی هایی نظیر دوچرخه ها، اسکوترها و موتورسیکلت های برقی و همچنین تمرکز بر گسترش زیرساخت های مخصوص این وسیله های نقلیه به پایدارسازی حمل ونقل در شهرها کمک کنند. در این رابطه لازم است حمل ونقل انبوه به حداقل برسد یا این که تنها اجازه عبور و مرور از طریق اتوبوس های الکتریکی به مردم داده شود. توجه به این واقعیت ضروری است که حتی اگر تمام وسایل نقلیه عمومی در شهرها الکتریکی شود تا اثرات ناشی از انتشار کربن از آن ها بر مناطق به حداقل برسد، مردم همچنان برای سفرهای خود از طریق آن ها با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ چراکه این وسایل قابلیت رساندن مسافران به مقصد نهایی را ندارند. بنابراین، وجود میکروموبیلیتی ها در شهرها یک ضرورت به حساب می آید زیرا به کاربران خود امکان تغییر مسیر در هر زمان و مکان ممکن را می دهد و می تواند مسافران را تا مقصد نهایی، همراهی کند.

گزارش ها حاکی از آن است که در اغلب شهرهای ایالات متحده آمریکا، سفرهای روزمره مردم به طور میانگین تنها به هشت کیلومتر می رسد و این در حالی است که بسیاری از شهرنشینان برای پیمودن این مسیر کوتاه از خودروهای شخصی بهره می گیرند. بدون شک، استفاده از میکروموبیلیتی ها برای پیمودن چنین مسافت های کوتاهی می تواند به کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده در شهرها منجر شود و بهبود کیفیت زندگی را برای شهرنشینان در پی داشته باشد، ضمن این که افراد کم درآمد نیز می توانند، نسبت به خودروها، با کمترین هزینه ممکن به تهیه آن ها بپردازند. از سوی دیگر، دولت ها در ارائه حمایت های مالی به خانواده های کم درآمد برای تهیه انواع مختلف میکروموبیلیتی ها می توانند موفق عمل کنند و از این طریق، افراد بیشتری را به اتخاذ تردد سبز در شهرها سوق دهند.

استفاده کارآمدتر از خودروها

گزارش ها حاکی از آن است که ساکنان شهرهای بزرگ و با تراکم کم، به طور چشمگیری وابسته به تردد از طریق خودروهای شخصی هستند که در چنین مناطقی، اشتراک خودروها می تواند بیشترین اثربخشی را در پایدارسازی حمل ونقل به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، اشتراک خودرو و سایر اقدامات مشابه می تواند فشار وارد بر پارک را به حداقل برساند زیرا فضای پارک وسایل نقلیه در شهرها را حدود ۹۵ درصد اوقات، خودروهای شخصی فرا می گیرد که در پی آن، تردد وسایل نقلیه با مشکل مواجه می شود و حتی دوچرخه سواران و عابران پیاده برای عبور و مرور خود سختی های زیادی را تجربه می کنند.

مدیران می توانند برای حل این مشکل به هوشمندسازی سیستم های پرداخت هزینه پارکینگ ها بپردازند و بسترهایی آنلاین جهت بهبود قابلیت دسترسی به پارکینگ ها برای رانندگان ایجاد کنند.

توسعه طرح های پویایی سبز درازمدت و استمرار در پیاده سازی آن ها

چنانچه اقداماتی که مدیران برای ترویج روش های جدید پویایی سبز در شهرها پیاده می کنند به طرح هایی درازمدت تبدیل شود، آن گاه اثربخشی آن ها بیشتر می شود و مزایای بیشتری را نیز برای پایداری زمین به ارمغان خواهد آورد. آنه ایلداگو، شهردار پاریس پایتخت فرانسه، در سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که به ایجاد مناطقی ۱۵ دقیقه ای خواهد پرداخت که در آن ها ساکنان می توانند به راحتی و از طریق تنها ۱۵ دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری تمام نیازهای خود را برطرف کنند. مدیران آمستردام، پایتخت هلند نیز در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱۱ هزار فضای پارک خودرو را در سراسر شهر از میان خواهند برداشت که این کار می تواند قابلیت دسترسی معابر عمومی را افزایش دهد و به ترویج تردد سبز میان شهروندان منجر شود.

بدیهی است که پیاده سازی چنین تدابیری به راحتی امکان پذیر نیست و برنامه ریزی های ویژه ای را می طلبد. به عنوان مثال، حذف محل پارک خودروها می تواند به ایجاد خشم میان شهروندان منجر شود و به همین دلیل، لازم است تدابیری اندیشمندانه برای پیاده سازی چنین هدفی اعمال شود. مدیران بروکسل، پایتخت بلژیک، در نظر دارند از طریق گسترش مسیرهای باکیفیت دوچرخه سواری و پیاده روی، مردم را به اتخاذ آگاهانه تردد سبز سوق دهند و قبول باور بهره گیری از روش های کم هزینه تر و سالم تر را به آن ها تلقین کنند و سپس به حذف فضاهای پارک در شهر بپردازند تا کمترین نارضایتی را میان مردم به وجود بیاورند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.