| کد خبر: 246600 |

◄ سخنان نماینده مجلس به شایعه افزایش قیمت بنزین قوت بخشید

در نهایت کشور ما باید به سمتی برود که قیمت حامل های انرژی واقعی شود ولی زمانی باید واقعی شود که حقوق و دستمزد هم واقعی شود.

تین نیوز

هفته گذشته مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

به گزارش تین نیوز، جلیل سالاری افزود: این طرح در ماه جاری اجرایی شده و اکنون کارت های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

این اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مورد کاهش سهمیه بنزین 3000 تومانی خودروهای شخصی بار دیگر شایعه افزایش قیمت بنزین را بر سر زبان ها انداخت.

اگرچه پس از انتشار این شایعه، محمود قائدی، مشاور سخنگوی دولت در توییتی نوشت: نه دولت برنامه‌ ای برای گران کردن بنزین دارد، نه خللی در روند سوخت رسانی به خودرو‌ها به وجود آمده؛ تنها یک فرایند آسیب‌ زا اصلاح شده است. به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت، میزان سوخت آزاد موجود در کارت‌ ها کاهش یافته، اما کارت سوخت آزاد جایگاه‌ ها برای عموم موجود است.

اما سخنان فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس که روز گذشته درباره احتمال مقدمه چینی برای سه نرخی شدن بنزین، به ایلنا گفت «در نهایت کشور ما باید به سمتی برود که قیمت حامل های انرژی واقعی شود ولی زمانی باید واقعی شود که حقوق و دستمزد هم واقعی شود»، بار دیگر این شایعه را قوت بخشید که هدف دولت کنترل مصرف با افزایش قیمت بنزین است.

عباسی تاکید کرد: با توجه به اینکه مصرف بنزین بالا رفته، برنامه ریزی شده که به نحوی این روند را کنترل کنند تا به واردات نینجامد. واردات بنزین با قیمت آزاد صورت می گیرد و کشور باید روی آن سوبسید جداگانه در نظر بگیرد، به عبارت دیگر دولت باید بنزین را با نرخ گرانتر خریداری کرده و با قیمت ۳ هزار تومان در اختیار مردم قرار دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این کاهش سهمیه برای کنترل مصرف و جلوگیری از واردات بنزین است و اگر هم قرار شد واردات داشته باشیم در مواقع ضروری باشد نه با هدف تامین سوخت مسافرت و موارد غیرضروری.

از سوی دیگر محمد مهاجرى روزنامه نگار در شبکه های اجتماعی نوشت:  «چند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر شد که ظاهری بسیار ساده و معمولی دارد. خبر این است که سهمیه بنزین 3000 تومانی در کارت سوخت از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش پیدا می کند. گفته شده دلیلش هم این است که مردم بیش از 150 لیتر بنزین 3000 تومانی مصرف نمی کنند. در ادامه خبر هم آمده که کارت سوخت جایگاه داران سرجای خودش است و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

مهاجری افزود: خب اگر کارت جایگاه در دسترس همه است و هرکس می تواند به هر اندازه دلخواه در ماه بنزین مصرف کند (به قیمت لیتری3000 تومان) پس با چه منطقی سهمیه کارت از 250 به 150 لیتر کاهش یافته؟ به نظر می آید این کار بیهوده باشد. اما نه. این خبر بنزینی بوی دیگری می دهد.

وی گفت: احتمالا معنایش این است که کارت سوخت جایگاه ها در آینده ای نه چندان دور حذف می شود. برایش هم استدلال وجود دارد. همانطور که دولت می فهمد هر شهروند چه تعداد و از کدم نانوایی نان خریده، از این پس می تواند به بنزین هم تسری پیدا کند و میزان مصرف هر خودرو مشخص شود. ضمن اینکه می تواند گفته شود همانطور که روزانه چند هزار تن آرد گم می شود، بنزین هم به طریق اولی می تواند گم یا قاچاق شود.

او تاکید کرد: خب حالا برمی گردیم به کاهش 100لیتری. اگر کارت سوخت جایگاه حذف شود هر خودرو فقط می تواند 150لیتر بنزین 3000 تومانی مصرف کند. بعدش چه؟ در خبری که منتشر شده چیزی در این باره گفته نشده، اما می توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. 60 لیتر 1500 تومانی؛ 150 لیتر 3000 تومانی؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی دانیم.

وی افزود: مجددا تاکید می شود اگر غیر از این می بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را 100لیتر کم کنند و  همزمان بگویند می توان از کارت سوخت جایگاه ها (به هرمیزان) استفاده کرد.

او گفت: افزایش قیمت سوخت، اتفاقا توجیه اقتصادی دارد و شواهد نشان می دهد اثر تورمی آن کمتر از حذف ارز 4200 تومانی است. با این حال چرا  دولت  شفاف تر در این زمینه اظهار نظر نمی کند تا این مقوله هم مانند نان، به ناکجاآباد بلاتکلیفی فرستاده نشود؟»

به گزارش تین نیوز، باید در نظر داشت شایعه افزایش قیمت بنزین یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال مطرح شده بود.

این شایعه در آن زمان پس از آن رقم خورد که 31 اردیبهشت ماه 1401، نخستین رویداد بین المللی با موضوع خصوصی سازی در اقتصاد ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، حسین قربانزاده  رئیس سازمان خصوصی سازی و همچنین جمعی از مدیران ارشد اقتصادی کشور برگزار شد. در این رویداد، رئیس جمهور با بیان این‌ که قرار است در کشور تصمیم‌ های سختی بگیریم، گفت: شاید برخی موافق نباشند اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشنی که پیش‌ روی اقتصاد است رهنمود می‌ کند.

به دنبال انتشار این اظهارات سید ابراهیم رئیسی، بلافاصله گمانه زنی هایی صورت گرفت که منظور رئیس جمهور از اتخاذ تصمیم سخت اقتصادی، افزایش قیمت بنزین بوده است و بدین ترتیب بود که این شایعه به طور فراگیر منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، اما دیری نپایید که سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

در آن زمان (اردیبهشت 1401) تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین از سوی سخنگوی دولت و عضو کمیسیون انرژی مجلس، پایان ماجرا نبود. پس از انتشار اظهارات این افراد، شایعه دیگری منتشر شد که حکایت از شکل جدیدی از افزایش قیمت بنزین داشت.

محتوای شایعه این بود که اگرچه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند اما این عدم افزایش قیمت شامل پرمصرف ها نمی شود.

به گزارش تین نیوز، بر اساس آن چه در آن زمان شایعه شد، بنزین یارانه ای همچنان 60 لیتر در ماه و به قیمت 1500 تومان به افراد تعلق می گیرد و تا میزان مشخصی هم بنزین لیتری 3000 تومانی در اختیار آنان قرار می گیرد. اما شرایط برای کسانی سخت می شود که مصرفی بیشتر از آن چه که برایشان در نظر گرفته شده دارند. بدین ترتیب که افرادی با مصرف بیشتر،  بنزین را لیتری 18 هزار تومان خریداری خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن معصومی 0 0

    مشت نمونه خروار است این نمونه بنزینش