◄ ابهام در ارایه برگه اسقاط دولتی/ مگر دولت گواهی اسقاط ذخیره دارد؟
همه توجه ها به قیمت ناوگان فرسوده معطوف شده و کسی توجه ای به قیمت سرسام آور وارداتی ها ندارد.
یکی از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای گفت: باتوجه به قانون تصویب شده مبنی بر نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور بند (ث) ماده 30، همانطور که از اسم قانون مشخص است رسالت اصلی این قانون نوسازی ناوگان فرسوده بوده نه چیزی غیر از آن.
به گزارش تین نیوز، مصطفی علیپور در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این که عده ای هر روز با تجمع غیر قانونی و اعمال فشار بر سازمان راهداری مجلس و دیگر ارگان ها سعی در دور زدن آشکار قانون دارند سوالی را مطرح می کند که آیا این افراد خبر از اصل قانون و ابلاغیه ها نداشته که ملاک اصلی این قانون حذف یک عدد فرسوده درقبال واردات بوده است؟
وی با بیان این که با حذف اسقاط از قانون نوسازی اسم این قانون را به چه چیزی می شود تغییر داد، افزود: صحبت از ارایه تنفس دو ساله می شود اما آیا با قبول این خواسته و ورود 15 هزار ناوگان به جاده ها شاهد فاجعه ای برای سیستم حمل و نقل نخواهیم بود؟
بیشتر بخوانید:
او با تاکید بر این که ناوگان فعلی کشور کفاف حمل بار را دارد به صورتی که گاهی هر ناوگان چندین روز در نوبت بارگیری کالا منتظر می ماند، عنوان کرد: پرسش دیگری که وجود دارد این است که درخواست ارایه برگه اسقاط پولی توسط دولت به چه معنی است؟ مگر دولت گواهی اسقاط ذخیره دارد؟ ضمن این که انجام چنین عملی به معنی زیر پا گذاشتن اشکار قانون تعیین شده است.
این راننده کامیوندار با تاکید بر این که مقصر مردم گرفتار شده نیستند که زندگی شان تحت شعاع قرار گرفته است گفت: مجری باید رویه صحیح قانونی را انجام می داد و قبل از اقدام به واردات و ثبت سفارش، فرسوده مشمول قانون ثبت و در ازای فرسوده های ارایه شده به همان تعداد واردات انجام می شد.
علیپور در مورد افزایش قیمت ناوگان فرسوده نیز خاطرنشان کرد: افزایش بی رویه ای مشاهده نمی شود، فرسوده نسبت به تورم افزایش داشته است این که صحبت از قیمت فرسوده به میزان 90 میلیون یا کمتر می شود با یک تحقیق ساده مشخص می گردد چنین ارقامی صحت ندارد.
وی ادامه داد: ناوگان فرسوده احتکار نشده بلکه در دست رانندگانی است که هر کدام 20سال یا بیشتر این ناوگان را تحت تملک دارند و حاضر نیستند به هر قیمتی نسبت به واگذاری آن اقدام نمایند چون وسیله امرار معاش آنهاست. ضمن این که باید توجه داشته باشیم این قانون برای فرسوده سواران تصویب شده است.
او با بیان این که همه توجه ها به قیمت ناوگان فرسوده معطوف شده و کسی توجه ای به قیمت سرسام آور وارداتی ها ندارد، گفت: سوال دیگر این است آیا قیمت ناوگان وارداتی در سال گذشته تغییری نداشته ناوگانی که یک سال پیش با قیمت 1500 واگذار شده حال در کانال قیمتی 6 میلیارد و بعضا بالاتر قرار دارد پس چطور انتظار می رود قیمت فرسوده ساکن باشد؟
به گزارش تین نیوز، علیپور افزود: چه کسی تعیین می کنید ناوگان خریداری شده توسط رانندگان چه تعداد است؟ آیا آماری از تعداد ناوگان وارداتی ترخیص شده، پلاک و اسقاط شده در اختیار است؟
وی عنوان کرد: با توجه به مشاهدات، کسانی که سرمایه راکدی داشته اند اقدام به خریداری بعضا سه تا پنج یا بیشتر از این نوع ناوگان کرده اند این یعنی اجحاف در حق فرسوده دار به واسطه حذف اسقاط و پولی شدن آن. از کجا معلوم افراد سودجو و دلال از این طرح استفاده بهینه نبرده و سودهای کلان به جیب نزنند؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.