| کد خبر: 244135 |

◄ هدفگذاری تولید هزار دستگاه انواع محصولات ریلی توسط واگن پارس مپنا برای سال 1401

ما امروز هیچ بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی نداریم تمام مطالبات معوقه پرسنل، گمرکات، بیمه ها و غیره تسویه شده است و اعتماد و اطمینان از دست رفته واگن پارس در میان مشتریان به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

تین نیوز

ما امروز هیچ بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی نداریم تمام مطالبات معوقه پرسنل، گمرکات، بیمه ها و  غیره تسویه شده است و اعتماد از دست رفته  واگن پارس در میان مشتریان  به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

به گزارش تین نیوز، مرتضی ملانژاد مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا در گفتگو با خبرنگار ما، توضیحات کوتاهی از شرکت واگن پارس مپنا بیان نمود و اظهار داشت: شرکت واگن پارس اولین و بزرگ ترین تولید کننده خودروهای ریلی در ایران است. این مجموعه شامل 35 هکتار زمین با 120 هزار متر سالن های مسقف با  خطوط متعدد تولیدی، انبار، ساختمان ستادی و ..... با ظرفیت تولید هزار دستگاه انواع محصولات ریلی در سال می باشد. این شرکت مالکیت شرکتی مهندسی به نام شرکت مهندسی احیاصنعت ادوات که وظیفه تعمیر، نگهداری، بازسازی و ارائه خدمات پس از فروش محصولات واگن پارس را  به عهده دارد دارا می باشد

وی با بیان این که شرکت واگن پارس حدود 1400 نفر پرسنل کارآزموده در اختیار دارد،  مهمترین قراردادهای تولیدی حال حاضر شرکت را به شرح ذیل برشمرد:

- قرارداد بزرگ سه ساله با گروه مپنا شامل تامین هزار دستگاه انواع واگن باری است، این قرارداد اوایل سال 1400  آغاز  و تا پایان سال 1402 به اتمام خواهد رسید.

- قرارداد ساخت 240 دستگاه واگن فله بر (حمل غلات) با شرکت پارسیان.

- قراردادهای ساخت واگن لبه بلند با چند شرکت داخلی دیگر نیز قراردادهای ساخت واگن لبه بلند داریم

- قرارداد ساخت 200 دستگاه واگن حمل بالاست با شرکت تجارت کوشش.

ملانژاد در خصوص ظرفیت تولیدی مجموعه واگن پارس افزود: ظرفیت تولیدی واگن پارس مپنا هزار دستگاه در سال شامل انواع تولید انواع خودروهای ریلی می باشد طی نزدیک به 40 سال از زمان بهره برداری واگن پارس تا به امروز این عدد محقق نشده است و در بهترین حالت 500 دستگاه واگن در سال تولید شده است.

وی تاکید کرد در سال گذشته، به لطف خدا 750 دستگاه انواع محصولات در این مجموعه تولید شد و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم به ثبت رکورد 1000 دستگاه در سال برسیم.

مدیر عامل واگن پارس مپنا در ادامه گفت برای سال 1401 تولید هزاردستگاه انواع محصولات ریلی را هدف گذاری کرده ایم. پیش بینی ما این است که حدود 950 واگن باری، حداقل 10 دستگاه لکوموتیو، 8 دستگاه واگن مترو و  32 دستگاه واگن های مسافری تولید کنیم.

ملانژاد مهمترین چالش سال گذشته واگن پارس مپنا را نوسانات قیمت در بازار عنوان کرد و افزود تغییر روزانه قیمت ها بسیار  آزاردهنده است و ما نمی توانیم محصولاتمان را با قیمت متغیر به فروش برسانیم، چراکه قیمت تامین مواد و قطعات در بازار نوسان دارد ولی قیمت نهائی محصولات تولیدی ما ثابت است.

وی گفت: توقع ما حمایت بیشتر سیستم بانکی از تولید بوده و هست. به غیر از بانک صادرات تقریباً هیچ بانکی تسهیلات خاصی به ما ارائه نمی دهد. وجود پاندمی کرونا و کم شدن سفرهای ریلی، سفارش واگن های مسافری را در  هاله ای از ابهام فروبرده است. نرخ بلیت تقریبا ثابت بوده اما هزینه ها تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. کاهش درخواست سفر و افزایش هزینه های بهره برداری، موجب کاهش و بهتر است بگوئیم موجب عدم استقبال شرکت ها نسبت به خرید واگن های جدید مسافری شده است.

ملانژاد افزود: گرچه در حال حاضر سفرهای ریلی تا حدودی افزایش پیدا کرده و این وضعیت اندکی بهبود پیدا کرده است اما همچنان قیمت واگن بسیار بالا است. خرید واگن نو هیچ جذابیتی برای شرکت های مالک ندارد و به جای اینکه واگن نو را سفارش دهند، واگن های 50 سال پیش را تا حدودی بازسازی می کنند و همانها را به مسیر برمی گردانند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از مسئولان دارید، گفت: کشورهای دنیا در بخش حمل مسافری، یارانه می دهد. مثلاً در قالب تبصره 18، در قالب ماده 12، در قالب اعتبارات وجوه اداره شده و امثالهم، وام های ارزان قیمتی را به شرکت های متقاضی و مالک واگن بدهند که برای سفارش واگن نو انگیزه ایجاد کنند. ا اگر این حمایت صورت نگیرد حتماً این بخش دچار چالش خواهد ماند و بدتر هم می شود. هزینه ها بالا می رود و مالکان واگن چاره ای جز کاهش  کمیت یا کیفیت خدمات  نخواهند داشت.

وی افزود: اگر سیر واگن ها متوقف شود، برای مالکان واگن کمتر زیان دارد تا اینکه حرکت کند اما هزینه بالا بپردازند.

او در خصوص رونق و افزایش تولیدات داخلی اظهار داشت؛ توجه دولت در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. اقتصاد در اختیار دولت است. اگر توجه و سرمایه گذاری کند حتما رونق پیدا خواهد کرد. ما هیچ مساله ای برای اینکه بتوانیم سالی 1500 دستگاه محصول تولید و روانه بازار کنیم نداریم، چراکه ظرفیت و تجهیزات تولید هست اما تقاضا نیست.

فقط واگن پارس می تواند در سال 1500 دستگاه محصول تولید کند اما متاسفانه تامین منابع مالی و عدم پشتیبانی درست، همه  شرکت های سازنده واگن را مستاصل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که واگن پارس قبلاً به صورت مستقل فعالیت داشته و الان به مالکیت گروه مپنا در آمده است، این تغییر چه تاثیری در فعالیتش داشته است، اظهار داشت:  این تغییر مالکیت تاثیر بسزایی در فعالیت های این شرکت داشته داشت. واگن پارس روزی که به مپنا واگذار شد بیش از هزارمیلیارد تومان بدهی داشت، تقریبا به همه سیستم بانکی بدهکار بود، هیچکس حاضر نبود جنس نسیه به واگن پارس بدهد، واگن پارس به حدود 300 نفر شخص حقیقی بدهکار بود، فعالیت هایش کاملا متوقف شده بود و نمی توانست توسعه  داشته باشد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا خاطرنشان کرد: مپنا در رفع این مشکلات خیلی کمک کرد. ما امروز هیچ بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی نداریم تمام مطالبات معوقه پرسنل، گمرکات، بیمه ها و غیره تسویه شده است و اعتماد و اعتبار از دست رفته واگن پارس در میان مشتریان به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

ملانژاد گفت: اکثر محصولات ریلی بومی سازی شده اند و اگر واقعا دنبال رونق تولید ملی هستیم،  به منابع جدید مالی و اعتباری نیاز  می باشد امسال بالغ بر 2500 میلیارد تومان بودجه برای فروش در واگن پارس پیش بینی کرده ایم، محقق شدن این مهم مستلزم این است که همکاران ما در راه آهن توجه بیشتری داشته و وام های ارزان قیمت و تسهیلات در نظر گرفته شده را عملیاتی نمایند. هرچقدر تامین منابع از سرعت و سهولت بیشتری برخوردار باشد تقاضای مشتریان هم بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بخش دوم هم مربوط به بانکها است، به غیر از بانک صادرات تاکنون هیچ بانکی حمایت نکرده است. اگر سایر بانک ها هم حمایت کنند می توانیم فروش محصولاتمان را با تامین منابع یا اهدا وام انجام بدهیم که  در این صورت تقاضا بیشتر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.