| کد خبر: 242816 |

معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داد:

◄ بهره برداری از 1250 کیلومتر شبکه ریلی در قالب ۹ پروژه تا پایان دولت

برنامه ما این است که ۱۲۵۰ کیلومتر شبکه ریلی را در قالب ۹ پروژه اولویت دار تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسانیم.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برنامه ما این است که ۱۲۵۰ کیلومتر شبکه ریلی را در قالب ۹ پروژه اولویت دار تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسانیم.

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی این مطلب را اوایل اردیبهشت ( 6 اردیبهشت) عنوان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این ۹ پروژه ریلی عموما بالای ۵۰ درصد است اگر یک برنامه اعتباری و اجرایی برای این ۹ پروژه در نظر گرفته شود، برنامه احداث این طرح‌ ها طبق زمان بندی تعیین شده به پیش خواهد رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۲۲۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در دست احداث داریم که تکمیل کننده کریدورهای اصلی کشور هستند و عموما اتصال ما به سایر کشورها را برقرار خواهند کرد؛ این طرح‌ها در قالب ۵ ابرپروژه بزرگ تعریف می‌شوند البته ارقام اعتباری برای تکمیل این پروژه‌ ها قابل توجه هستند اما برای توسعه زیرساخت‌ های اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردارند.

به گفته معاون وزیر راه، راه آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب مهم‌ترین پروژه ریلی ترانزیتی محسوب می‌ شود که به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان و سپس راه آهن روسیه و همچنین یک شاخه آن به قفقاز و نهایتا اروپا متصل خواهد شد.

وی یکی دیگر پروژه‌ های ریلی مهم ترانزیتی را راه آهن چابهار-زاهدان که در دست ساخت است عنوان و اظهار کرد: ادامه این خط به سمت مشهد و مرز سرخس هم از دیگر پروژه‌ های مهم است؛ شبکه ریلی اهواز-اصفهان نیز به طول ۵۰۰ کیلومتر می‌ تواند متصل کننده مرکز کشور به بندر امام خمینی (ره) و جنوب غرب کشور باشد.

وی تصریح کرد: احداث مسیر ریلی دورود-خرم آباد- اندیمشک هم می‌تواند گلوگاه فعلی سختی حمل بار به بندر امام خمینی (ره) از مسیر موجود را برطرف کند؛ مسیر شیراز-بوشهر نیز از ابرپروژه های ریلی اولویت دار است که در زمینه تکمیل پروژه‌ های ترانزیتی و کریدوری اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اذعان کرد: اگر این شبکه‌ های ریلی ترانزیتی تکمیل شود، می‌توانیم تاثیرگذاری و موقعیت خود را در در بخش ترانزیت دنیا تثبیت کنیم به عنوان مثال حجم جابجایی سالانه بار میان جنوب و جنوب شرق آسیا با روسیه سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن است که از طریق دریا و با مدت زمان ۳۷ روزه حمل می‌ شود ولی اگر کریدورهای ریلی ما تکمیل شود هم زمان حمل به ۱۶ تا ۱۷ روز کاهش می‌ یابد و هم هزینه‌ های جابجایی کالا کاهش ۳۰ درصدی خواهد داشت.

خادمی گفت: مسیر جدید تهران-میانه-تبریز می‌ تواند ۵ ساعت از زمان سفر میان تهران تا تبریز را کاهش دهد و یک مسیر بهینه است و حمل کالا و مسافر از آن به صرفه تر و اقتصادی خواهد شد.

وی درباره اتصال راه آهن ایران به عراق تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی بر احداث راه آهن خرمشهر-شلمچه تأکید دارد و مرتبا آن را پیگیری می‌ کند همچنین برنامه اتصال راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی و از آنجا به شبکه ریلی عراق را در دست پیگیری و اقدام داریم؛ اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه از اولویت‌ های حمل و نقلی و ترانزیتی دولت سیزدهم است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.