| کد خبر: 236940 |

ناگفته های رئیس پلیس راهور از دلایل افزایش تصادفات

در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ این آمار به ۸۶۴۴ نفر رسید. یعنی ۷۵۲ نفر جانباخته بیشتر و ۹.۵ درصد افزایش.

تین نیوز

رئیس پلیس راهور ناجا به تشریح دلایل وقوع حوادث رانندگی پرداخت و برای نخستین بار از برخی دلایل که خودش آن را به ناگفته ها تعبیر می کرد سخن گفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هادیانفر با بیان اینکه در شش ماهه سال ۹۹ و برابر آمار پزشکی قانونی ۷۸۹۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ این آمار به ۸۶۴۴ نفر رسید. یعنی ۷۵۲ نفر جانباخته بیشتر و ۹.۵ درصد افزایش.

وی بخشی از این افزایش پیرامون موضوعات مربوط به کرونا دانست و گفت: طی دو سال مردم به هیچ مسافرتی نرفتند یا کمتر مسافرت رفتند و امسال این محدودیت ها سبب شد تا افراد بیشتری قصد سفر داشته باشند.

هادیانفر به اعمال محدودیت های کرونایی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعات محدودیت های کرونا بود که سبب شد رانندگان به جای عبور از محورهای اصلی، از راه های روستایی، فرعی و پر تصادف عبور کنند. مسئله دیگر تغییر ساعت سفر بود و برخی از رانندگان برای آنکه با محدودیت سفر مواجه نشوند ساعات شبانه را برای انجام سفر انتخاب کردند که این موضوع نیز در افزایش تصادفات موثر است.

وی با بیان اینکه آنچه گفته شد مربوط به عوامل انسانی است، گفت: ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در دم جان خود را از دست داده اند.

هادیانفر اضافه کرد: در این مدت توان کشور مربوط به کرونا بود، صدا وسیما و بسیاری از رسانه ها به این موضوع پرداختند و توجه به تصادفات رانندگی کمتر شد.

وی افزود: در حوزه اورژانس نیز بخشی از توان اورژانس در حوزه کرونا و واکسیناسیون و ... انجام شد و در بخش درمان نیز توان زیادی از بیمارستان های ما به موضوع کرونا اختصاص پیدا کرده که اینها نیز در آمار جانباختگان تصادفات رانندگی موثر است. آمارها نشان می دهد که شش درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی نیز در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده اند و مابقی نیز در بیمارستان فوت شده اند.

هادیانفر به نقش قاچاقچیان سوخت‌بر، شوتی ها و قاچاقچیان اتباع غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در شش ماه امسال تنها ۲۵۰ مورد از فوتی‌های تصادفات رانندگی مربوط به این افراد بوده است و ۴۲۶ نفر نیز در همین موارد مصدوم شده اند. این خودروها غالبا معابر خاکی و فرعی را انتخاب می کنند و گاهی می بینیم که تلفات تصادف یک پژو به اندازه یک مینی بوس یا اتوبوس می شود، چرا که بعضا تا ۱۳ نفر را در این خودروها قرار داده و حمل می کنند.

هادیانفر در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تحولات اخیر در کشور افغانستان آیا شمار قربانیان مربوط به اتباع افغانستانی در تصادفات افزایش یافته یا خیر؟ گفت: آمار ما به نسبت سال گذشته کاهش هم داشته است. در سال گذشته ۶۷۰ نفر در موارد مربوط به خودروهای قاچاق سوخت و انسان جان خود را از دست داده بودند که این عدد در نیمه نخست امسال ۲۵۰ نفر است که اگر همین نسبت را برای نیمه دوم در نظر بگیریم آمارها کاهشی بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده ها رخ می دهد، گفت: اما ۷۰ درصد از کشته های حوادث رانندگی مربوط به جاده هاست که این نشان می دهد باید در این حوزه توجه بیشتری شود.

هادیانفر با بیان اینکه ساعاتی دو تا سه نفر در پی حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می دهند، گفت: متاسفانه دولت دوازدهم لطفش به حوزه تصادفات کمتر بود و انشالله دولت سیزدهم بتواند کنترل و کمک بیشتری در این حوزه داشته باشد. امیدواریم که جلسات شورای عالی مدیریت و ایمنی ترافیک با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه در دولت تدبیر و امید چند جلسه شورای عالی ترافیک با ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ جلسه ای برگزار نشد و آخرین جلسه مربوط به دولت دهم است.

وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک در آمار جانباختگان حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: در میان فوتی های حوادث ۲۲ درصد راننده، ۳۲ درصد سرنشین، ۲۶ درصد موتورسیکلت سوار و ۱۹ درصد نیز عابر پیاده بوده اند که این آمار مربوط به کل کشور است. لازم است مردم بدانند که عدم استفاده از کمربند ایمنی، سرعت و سبقت غیر مجاز عامل بسیار مهمی در این موارد بوده، بطوریکه در عمده تصادفات فوتی ما و حتی اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی فوت شدگان فاقد کمربند ایمنی بودند و همین موضوع سبب شده تا به محض تصادف به بیرون پرتاب شوند.

وی افزود: در ماجرای تصادف خبرنگاران و همچنین تصادف سربازان و همه تصادفات اخیر اتوبوس ها افرادی که دارای کمربند ایمنی بودند حتی مجروح هم نشدند.

هادیانفر بر ضرورت حضور راننده دوم در اتوبوس ها تاکید کرد و گفت: باید به ازای هر دو ساعت رانندگی شیفت راننده تغییر کند. متاسفانه ما در ناوگان باری که شمار آن به ۶۴۰ هزار نفر می رسد راننده دوم نداریم اما در اتوبوس ها این موضوع وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.