| کد خبر: 234308 |

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صنعت چه گفتند؟

صلاحیت آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.

تین نیوز

صلاحیت آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، آقای غلامرضا مرحباء در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام.

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

محمد رضا پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های

آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

مقدمه:

به استناد اصل (۱۳۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه فهرست وزرای پیشنهادی توسط رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس و با عنایت به اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین‌نامه داخلی، برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر و تطبیق آن با با اسناد بالادستی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی که براساس ماده (۴۸) قانون آیین نامه داخلی مجلس در حوزه امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی فعالیت می‌کند، این کمیسیون، نتیجه اقدامات و ارزیابی‌های خود را ذیل این گزارش در شش بخش زیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نماید.

۱- شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

کمیسیون اقتصادی طی نامه شماره ۴۳۴۰۸ مورخ ۲۳/۰۵/۱۴۰۰ سوابق تحصیلی آقای سیدرضا فاطمی امین را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام نمود که این وزارت طی نامه شماره ۱۱۳۲۰۴/۷ مورخ ۲۵/۰۵/۱۴۰۰ مراتب فارغ‌التحصیلی وزیر پیشنهادی را در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی از دانشگاه علم و صنعت ایران تایید نمود.

لازم به ذکر است از سوی وزیر پیشنهادی سابقه ایثارگری ارائه نشده است.

۲- تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در جلسه مورخ ۲۳/۰۵/۱۴۰۰ کمیسیون اقتصادی

- ساماندهی وضعیت تجارت خارجی با تدوین برنامه ضربتی برای اصلاح برنامه‌های تجاری با شرکای بزرگ اقتصادی

- تسریع در انتصاب رایزنان بازرگانی ایران برای ده کشور برتر تجاری

- اصلاح نظام قیمت گذاری و حذف قیمت گذاری

- تامین به موقع کالا‌های اساسی و تنظیم بازار آن براساس دستورالعمل‌های دولت مبتنی بر قوانین مصوب مجلس

- مدیریت بازار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی با اولویت واردات مواد اولیه و کالا‌های سرمایه‌ای به منظور تولید و صادرات بیشتر

- جهش در ایجاد و تقویت بازار‌های صادراتی محصولات کشور

- اولویت گذاری، تنظیم گری و تسهیل فعالیت بخش خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط

- همکاری مؤثر در اصلاح قوانین تشکل‌های بخش خصوصی (اتاق‌های تعاون، اصناف و بازرگانی که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد)

- بهره گیری هرچه بیشتر و تقویت بازار سرمایه با تاکید بر ظرفیت بورس‌های کالایی

- ارائه برنامه جامع جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط

- ارائه برنامه پیشنهادی جهت اصلاح مالیات واحد‌های تولیدی

- خروج (مالکیتی و مدیریتی) وزارت صنعت، معدن و تجارت از بنگاه‌داری دولتی با اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی

- مدیریت جامع تنظیم بازار از طریق اجرای قوانین و مقررات موجود

۳- بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی کمیسیون اقتصادی از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه تجارت داخلی و خارجی با توجه به ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این برنامه‌ها در صورت عملیاتی شدن، در سطح قابل قبول قرار دارد.

۴- انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بررسی‌های کارشناسی کلیات برنامه مکتوب و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی حاکی از انطباق موارد مذکور با اسناد بالادستی است؛ البته در مواردی از جمله «احکام قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور» و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر «سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» و «پدافند غیرعامل» خلاء اعلام سیاست‌های مورد نظر برای اجرا وجود دارد.

۵- نتیجه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

با توجه به برنامه‌های مکتوب‌ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای محترم کمیسیون اقتصادی در جلسه مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ آقای سید رضا فاطمی امین را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مقبول وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی نمودند.

۶- اولویت‌های پیشنهادی کمیسیون

انتظار می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعهد به اجرای تعهدات مکتوب در برنامه و تعهدات شفاهی ارائه شده در کمیسیون، با نقش‌آفرینی مژثر و با اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی به سمت اصلاح و اجرای موارد زیر گام بردارد:

- بازنگری در ماموریت‌های رایزنان بازرگانی خارج از کشور و تدوین آیین نامه جدید برای اثر بخشی و کارآمدی رایزنان

- تدوین برنامه جامع با همکاری وزارت امور خارجه برای ارتقای جایگاه رایزنان بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی

- ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی محصولات ایرانی درخارج از کشور با اولویت ده کشور برتر دارای تعاملات تجاری

- جداشدن از بنگاه داری به روش مستقیم و غیر مستقیم در عرصه اقتصاد ملی در حوزه‌هایی همانند خودرو، صنایع بزرگ، معادن و سایر موارد مشابه

- اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به‌منظور ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر ساختن کالا‌های تولید داخل برای صادرات؛ توسعه تعاملات اقتصادی و فناوری با سایر کشور‌ها از طریق توسعه بازار‌های صادراتی (کالایی و کشوری) خدمات فنی و مهندسی و کالا‌های ایرانی؛ همکاری مؤثر در چارچوب ضوابط و مقررات بازار سرمایه با بورس‌های کالایی با هدف مدیریت بازار داخل و نیز بهره گیری از ظرفیت‌های رینگ‌های صادراتی برای افزایش صادرات کشور

- اجرای کامل قوانین و مقررات تجاری و بازرگانی کشور به ویژه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

- اجرای کامل و بهره برداری مؤثر از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت؛ شناسایی و رهگیری کالا‌های خارجی از بدو ورود تا سطح عرضه؛ شناسه دار کردن کلیه انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا؛ بازنگری و اصلاح مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای جلوگیری از تحلفات مربوط

- ارائه گزارش‌های نظارتی دوره‌ای فصلی در خصوص عملکرد بازرگانی داخلی و خارجی وزارتخانه

انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت با اسناد بالادستی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

آقای روح اله عباس پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص برنامه ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

متن گزارش به این شرح است:

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

مستند به ماده 202 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

1- شرح استعلام:

از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه عالی دفاع ملی که مدرک های ایشان از این ناحیه اخذ شده است.

کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد

کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستم های اقتصادی از دانشگاه علم و صنعت

مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی مورد تائید قرار گرفته است

شرح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون صنایع عبارتند از:

اصلاح ساختار تولید و تجارت

ارتقاء همکاری های بین بنگاهی

مدیریت زنجیره های تامین

اصلاح ساز وکارهای بازار و تنظیم بازار

برنامه های کوتاه مدت که شامل موارد سه گانه زیر است:

بهبود تنظیم بازار

افزایش صادرات

پشتیبانی و رفع موانع تولید در دو سطح عمومی و ویژه

پروژه های تحول:

در کنار راهبردها و برنامه های فوق الذکر 36 پروژه تحول در قالب زیر نیز در نظر گرفته شده است که به طور مبسوط برنامه ها آمده است اما به دلیل ذیق وقت فقط سرتیتر برنامه ها را اعلام می کنیم.

پروژه های زیرساختی توانمندسازی، پروژه های تحول و هماهنگی صنایع کشور، صنایع برق آبی، خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین سازی و صنایع معدنی و پروژه های تکمیلی و آمایشی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی: برنامه های ارائه شده فوق الذکر از لحاظ کارآمدی، تحول گرایی، مسئله محوری، چابک سازی، توازن بخشی و منطقه ای و توجه به پیشرفت شتابان مناسب است.

انتخاب برنامه های ایشان با برنامه های بالادستی:

تدبیر برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 37 درصد از برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و 37 درصد موارد همسو است یعنی 74 درصد؛ نتایج حاصله نشان می دهد که 26 درصد به احکام اشاره ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور:

صلاحیت ایشان مورد تائید می باشد.

نتیجه گیری:

در خصوص توانمندسازی ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن وتجارت رأی گیری به عمل آمد و صلاحیت ایشان با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت.

موافق وزیر پیشنهادی صمت/ موسوی: فاطمی امین جوانی انقلابی و تحول گراست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی و تحول گراست، گفت: هدف برنامه‌های فاطمی امین ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمینی است.

 آقای سیدکاظم موسوی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: وزارت صمت وزارتی بزرگ و عریض و طویل است و با توجه به ماموریت‌های این وزارتخانه آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای وزارت است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی صمت جوان انقلابی، تحول گرا و مداق است. برنامه‌های آقای فاطمی امین در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی صنعت مبنی بر افزایش رقابت پذیری براساس لغو امتیازات خاص و غیر ضرور تعبیه شده است.

وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی صمت در برنامه‌های خود به دنبال انسجام، تعادل منطقه‌ای از طریق حمایت از زیرساخت‌ها و برقراری مشوق‌های متناسب با رعایت اصول آمایش سرزمین، پرداخت و دنبال ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمین است. این مسائل به خوبی در برنامه آقای فاطمی امین پیش بینی شده و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز چکش کاری شده است.

موسوی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو، معادن، فلزات و سایر موضوعات مرتبط با کالا‌های اساسی و معیشت مردم توجه ویژه‌ای خواهد داشت، مردم در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا گرفتار شده اند و بسیاری از واحد‌های تولیدی راکد شده است که وزیر پیشنهادی برای این شرایط برنامه‌هایی ارائه کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: برخی از واحد‌های تولیدی دنبال سرمایه در گردش و برخی دنبال مواد اولیه هستند که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه مشخصی برای این واحد‌ها در نظر گرفته است.

مخالف وزیر پیشنهادی صمت/ مطهری: وزارت صمت مرد میدان می‌خواهد

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت مردی ستادی است و نه میدانی، گفت: برنامه‌های فاطمی امین انشایی است و اجرایی نیست.

آقای اردشیر مطهری در جریان بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: رشد اقتصادی کشور طی ۲۰ سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران است؛ عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از ۴ درصد است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: متاسفانه در کشورمان رشد اقتصادی پایین و تورم را با یکدیگر تجربه می‌کنیم که این موضوع سبب شده نرخ رشد سرمایه گذاری در اکثر سال‌ها منفی باشد؛ در سال ۹۸ و ۹۹ میزان خالص سرمایه گذاری منفی شده که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی افزود: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می‌خواهد که بِبُرَد و بدوزد و تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. به عبارتی مرد میدان باشد.

مطهری ادامه داد: وزیر معرفی شده برای تامین کالا‌های اساسی، تنظیم بازار و کنترل اقلام سفره‌های مردم هیچ برنامه عملیاتی ندارد. در واقع با انتخاب وی، مردم از دولت مردمی ناامید خواهند شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سیمان ۳۰ هزار تومانی به خاطر بهانه قطعی برق به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده، میلگرد نیز گران شده است، وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد. متاسفانه در شیوع کرونا، مردم برای تامین دارو و کالا‌های اساسی باید در صف بایستند، وزیر پیشنهادی چه راهکاری دارد.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم تصریح کرد: آیا می‌توان سرسری از این وزارتخانه مهم گذشت. در سال آینده برای گرفتن تصمیم برای انتخاب وزیر پیشنهادی برای مردم تشویش پیش خواهد آمد و آن‌ها به سراغ نمایندگان خواهند آمد، لذا ما باید پاسخگو باشیم نه وزیر پیشنهادی.

وی افزود: برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است و نه اجرایی و برنامه کوتاه مدت وی ناامیدکننده است؛ برنامه‌های تنظیم بازار و رشد صادرات فاطمی امین موهوم است، چرا در برنامه هایتان از میراث منحوس ارز ۴۲۰۰ تومان جهانگیری نگفته اید و مشخص نیست به چه کالا‌هایی این ارز را اختصاص می‌دهید.

مطهری گفت: ۸ میلیارد دلار در دولت گذشته به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت که در حال اتمام است، دولت قبل درصدد افزایش آن تا ۱۵ میلیارد دلار بود و این در حالی است که نرخ ارز ترجیحی بزرگترین مشکل صنایع است. وزارتخانه مذکور در تمام مجامع صاحب کرسی است، اما برای نقش آفرینی در فرآیند خلق اعتبار هیچ نظری نداده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما در برنامه هایتان به راه اندازی ده‌ها سامانه اشاره کرده اید که خوب است، اما راه حل این نیست و سبب بروز مشکلات خواهد شد. به نظر می‌رسد ابتدا باید سامانه‌های نیمه کاره قبلی را به اتمام برسانید.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: در برنامه‌های شما اشاره شده در صورت اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام صنعتی، ۲ الی ۳ میلیون شغل ایجاد می‌شود که این رقم چند برابر بودجه کشور است. اصلا شغلی چند حساب کرده اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها صرفه اقتصادی ندارند و برای سال‌های گذشته است. یادتان باشد برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنعتی باید براساس سیاست‌های توسعه صنعتی کشور باشد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: وعده اشتغالتان عملی نیست، همچنین در برنامه هایتان از ایجاد کانال مالی دوجانبه با کشور‌های هدف و پبیش بینی فرصت سه ماهه برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و... گفته اید، آیا با وظایف این وزارتخانه آشنایی دارید؟ چرا که این موارد وظایف بانک مرکزی است.

مطهری گفت: وزارت صمت معاونت برنامه ریزی نیست، بلکه روحیه اجرایی می‌خواهد؛ در برنامه هایتان از صدور مجوز‌های کسب و کار براساس سامانه محوری گفته اید، این‌ها مطابق اصل ۴۴ وظیفه وزارت اقتصاد است. گفته اید دو ساله کشور را از درآمد نفت آزاد می‌کنید. همگان اعتقاد دارند عبور از خام فروشی مطالبه جدی و تاکید رهبر معظم انقلاب است، در حالی که به حوزه معدن که همپای نفت قابلیت ارزآوری دارد در برنامه هایتان توجهی نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، قیمت گذاری دستوری را راه حل مناسبی ندانست و تاکید کرد در برنامه هایش به این موضوع نمی‌پردازد، اما شما قیمت گذاری در طول زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داده اید که شائبه قیمت گذاری دستوری دارد.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم بیان کرد: صحبت از تولید ۳ میلیون خودرو در سال و صادرات یک میلیون خودرو در برنامه هایتان شده است که نشان می‌دهد مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید و این برنامه موهوم است. آلمان ۸۰۰ هزار خودرو در سال صادر کرده است، لذا شما می‌دانید تولید داخلی ما چقدر است؟ این وعده‌ها شبیه وعده‌های وزرای روحانی است نه دولت انقلابی. همچنین هیچ راهکاری برای افزایش کیفیت خودرو‌ها که مطالبه مردم است ارائه نداده اید.

وی گفت: برنامه هایتان برای دانشجو‌های کارشناسی جذاب است، ولی برای استخوان خرد کرده‌ها نه، به عبارتی برنامه‌های شما شعاری بوده و دور از واقعیت است و نمی‌تواند دردی از مردم و فعالان بازار و تولیدکنندگان برطرف کند.

مطهری خاطرنشان کرد: امروزه وزارت صمت، وزیری عملیاتی، میدانی، قاطع و دارای جسارت تصمیم گیری می‌خواهد.

موافق وزیر پیشنهادی صمت/ بهروزی فر: فاطمی امین جهادی و فسادستیز است

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد.

آقای خلیل بهروزی فر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مشکلات معیشتی که در دولت یازدهم و دوازدهم به وجود آمد، نمایندگان نگران این موضوع هستند و از دغدغه‌هایشان می‌گویند، اما فاطمی‌امین با برنامه‌ریزی این مشکلات را حل خواهد کرد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع کالا‌های اساسی در حوزه کشاورزی این کالا‌ها با ارز تأمین می‌شود و این موضوعات به وزارت جهاد مرتبط می‌شود.

وی به ویژگی‌های فردی وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد و ادامه داد: فاطمی امین بسیار خروجی‌گرا و نتیجه‌محور است و حرف کلی نمی‌زند، کلی‌گویی نمی‌کند و پروژه‌ها را تعریف کرده و پروژه‌ها بر اساس زمان و مکان مشخص شده و از آنجا که پروژه‌ها و برنامه‌ها را تعریف کرده است مجلس می‌تواند با بعد نظارتی خود تمام این پروژه‌ها را پیگیری کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اشراف کامل وزیر پیشنهادی بر روی موضوعات اقتصادی، تصریح کرد: وی دارای چارچوب و ضوابط کاری مشخص و با برنامه است و اعتقاد عمیق به سیستم کنترل، نظارت و پایش دارد و همه را برای تحقق این موضوع بسیج می‌کند؛ عضو فعال تیم آقای رئیسی بوده است.

بهروزی‌فر بیان کرد: فاطمی امین پاکدست، ساده زیست، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص و دارای تجارب بسیاری است. وی هم در بخش صنعت تجربه دارد و هم تجارت، اتکاء قاطعانه به اصول و ارزش‌های انقلابی دارد و دارای فرهنگ بسیجی است و دیدگاه وی فرهنگ ایثار، فداکاری، میدانی و جنگ با اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: وی دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد. لازمه مبارزه با فساد اقتصادی رأی نمایندگان است که وی بتواند با پشتوانه قوی با فساد مبارزه کند.

وی با اشاره به برنامه‌های اشاره شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت مطرح کرد: ساختار و محتوای برنامه ارائه شده ناشی از مشکلات اصلی صنعت، معدن و تجارت است و با اسناد بالادستی مطابقت دارد. برنامه وی جامعیت دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وی برنامه خود را به صورت عملیاتی وزارت صمت را در ۵ طرح تقسیم‌بندی کرده است، کوتاه‌مدت، بلندمدت و تحولی، برنامه‌های بخشی مانند خودرو، معدن، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، برنامه‌های استانی و شهرستانی، برنامه‌های بین‌المللی که کشور‌ها را در ۴ گروه تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی کرده است.

بهروزی‌فر با اشاره به محتوای برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت مطرح کرد: پیش‌بینی افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی به میزان دو برابر طی ۴ سال، تنوع‌بخشی به روش‌های تجاری از جمله تأمین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری در مقابل صادرات و یا با استفاده از ارز اشخاص، ایجاد کانال بانکی با کشور‌های اولویت‌دار و هدف و کشور‌های همسایه، استفاده از ظرفیت معاهده‌های چند جانبه مانند اوراسیا، انعقاد قرارداد قرنطینه کشاورزی با کشور‌های هدف، رفع کارگاه‌های لجستیکی و مسیر‌های حمل و نقل با کشور‌های کم تأثیر در تحریم از جمله برنامه‌های فاطمی امین است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اهداف و راهبرد‌های فاطمی امین در برنامه‌های خود افزود: رشد ارزش افزوده صنعت حدود ۶.۲ درصد، رشد ارزش افزوده معدن ۱۰.۵ درصد، رشد ارزش افزوده بازرگانی ۱.۵ درصد، اشتغال ۱۳ میلیون نفر، تولید خودرو ۳ میلیون دستگاه، تولید لوازم خانگی بزرگ ۲۴ میلیون دستگاه، حفاری‌های اکتشافی معادن ۲ میلیون متر، استخراج معادن ۷۰۰ میلیون تن، صادرات غیرنفتی ۷۰.۱ میلیارد دلار، پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالا‌ها ۹۰ درصد از اهداف فاطمی امین است، نتیجه‌گیری اقتصادی به رتبه ۴۰ خواهد رسید.

موافق وزیر پیشنهادی صمت/ فرهنگی: توانایی فاطمی امین در پیشبرد اهداف حوزه صنعت

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی وزارت صمت علاوه بر قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی، توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف صنعت را دارد.

 آقای محمدحسین فرهنگی در جریان بررسی صلاحیت آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی گفت: مخالفان وزیر پیشنهادی صمت نکاتی را درخصوص نگرانی‌های خودشان بیان و پیشنهاداتی ارائه کردند که عمدتاً به دلیل احساس عدم توانایی اجرایی ایشان است، طبیعی است هر کسی حتی موافق ایشان هم پیشنهادات و نظرات تاکیدی و اصلاحی خواهد داشت، اما آقای فاطمی امین علاوه بر داشتن قدرت و توان ایده پردازی و روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی که لازمه تصدی وزارت در هر کشوری است، عملکرد اجرایی قابل توجهی در دوران حضور در ریاست جمهوری داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: وزیر پیشنهادی صمت در دوران حضور در نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن ابزار اجرایی و تنها با نگاه فرابخشی و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی به دست آورده است. درخصوص خودرو‌های دوگانه سوز در مدت محدود مسئولیت خود، تعداد خودرو‌های دوگانه سوز را از نزدیک به صفر به یک میلیون دستگاه رساند. همچنین در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده خودرو عملکرد قابل توجهی داشته است. همچنین در وزارت صمت و آستان قدس رضوی نیز اقدامات تحول گرایانه خوبی داشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت دانش بنیان موفقی را با وجود مخالفت ساختار سنتی، راه اندازی کرده و با استفاده از بسیج بخش غیردولتی و منفک از آستان قدس در زمینه زنجیره تامین و فعال کردن بخش‌های اقتصادی گام برداشت، به نحوی که درآمد ۳ میلیاردی را در مدت زمان مشخصی به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رساند؛ لذا ایشان توانایی اجرایی برای پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف را دارد.

فرهنگی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: ایشان یک نموداری از برنامه‌های خود به کمیسیون‌ها ارائه کرد که دارای برنامه‌های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان ۱۴۰۰ چه اقدامی قرار است صورت بگیرد و همچنین برای افق سال‌های آینده نیز چه برنامه‌هایی مدنظر دارد. از طرفی درخصوص تامین نیاز‌های ضروری نیز مقرر شده با همکاری آقای ساداتی نژاد اقلام ضروری را به دست مردم برسانند. با تشکر از ۱۹۴ نفر از نمایندگانی که برای موافقت با وزیر پیشنهادی صمت ثبت نام کردند.

مخالف وزیر پیشنهادی صمت/ احسان ارکانی :کمیت و کیفیت اجرای برنامه فاطمی امین تبیین نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد ۳۰ سامانه مدیریتی در برنامه‌های فاطمی امین مطرح شده که تنها ابزار بوده، اما کمیت و کیفیت اجرای آن تبیین نشده است.

احسان ارکانی در مخالفت با برنامه‌های فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی می‌پرسند آیا مجلسی که ۲۰۰ امضا در کاندیداتوری رئیسی جمع کرد می‌تواند بر دولت وی نظارت کند؟ اما امروز همان نمایندگان در کمال استقلال و آزادگی به نقد وزرای پیشنهادی می‌پردازند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه ادامه داد: برخی می‌گویند امروز روز آزمون دولت و رأی اعتماد است، اما باید گفت امروز روز اعتماد نمایندگان خانه ملت به وزرا و اطمینان مردم به مجلس است.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم اقدامات مجلس را دنبال می‌کنند، اضافه کرد: امروز مشخص می‌شود که شعار‌های ایام انتخابات مجلس درباره پاسخگو کردن دولت، نظارت بر آن و تکمیل حلقه قوا صرفا برای دلخوشی بوده و یا اکنون مرد میدان عمل هستیم.

ارکانی در ادامه با بیان اینکه یک سال و نیم است که در صحبت با مردم حوزه‌های انتخابیه خود درباره صنعت، بورس و معیشت ادعا کرده ایم مشکل را برطرف می‌کنیم، یادآور شد: تاکنون می‌گفتیم مشکل از دولت دوازدهم بوده که مرد میدان عمل نیستند، برنامه ندارند، اهل بده و بستان بوده و پرادعا و کم مایه هستند؛ اکنون ورق برگشته و باید دید در دولت سیزدهم چگونه عمل می‌کنیم و اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تاکید بر اینکه در فشار اقتصادی و شیوع کرونا باید به مردم نشان دهیم انقلابی هستیم و مجلس در رأس امور است، گفت: مجلس، انقلابی و زنده است و مقتدرانه بر مواضع ملت ایستاده لذا بالاترین کمک به آقای رئیسی این است که ذره‌ای از وظایف و اختیارات خود کوتاهی نکنیم.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر علم الهدی امام جمعه مشهد، عنوان کرد: وی گفته اگر در آینده وزیری ناکارآمد شد، مردم تقصیر را بر عهده مجلس می‌دانند.

ارکانی در ادامه با اشاره به برخی زوایای وزارت صمت، عنوان کرد: این وزارتخانه موضوعاتی از قبیل تنظیم بازار، تامین شیر، گوشت و کالا‌های اساسی و همچنین موضوعاتی مثل خودرو، فولاد، صادرات و واردات و حتی اشتغال را پوشش می‌دهد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در ادامه تصریح کرد: سال گذشته به وزیر پیشنهادی صمت به دلیل عدم توانمندی، رأی اعتماد ندادیم و روحانی گزینه دیگری را معرفی کرد لذا اکنون باید دید فاطمی امین توانایی مدیریت تمامی زیرمجموعه‌های وزارت صمت را دارد یا خیر.

وی در ادامه اضافه کرد: در روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها به ویژه در حوزه خودرو و لوازم خانگی بوده ایم این در حالی است که نمره برنامه‌های فاطمی امین، ۵۵.۵ از ۱۰۰ بوده است و برخی سرفصل‌های برنامه‌ها دارای ابهام است. همچنین برنامه‌هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شد، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است.

ارکانی اضافه کرد: همچنین ۳۰ سامانه مدیریتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت تعریف شده که صرفا یک ابزار است، اما کیفیت و کمیتی برای اجرای آن تبیین نشده چنانچه سال‌ها است اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سایر مجموعه‌های وزارت صمت صورت نگرفته در حالی که قانون آن به تصویب رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: برنامه شما برای تامین نهاده‌های دامی چیست و چه برنامه‌ای برای احیای واحد‌های تعطیل شده ناشی از بدهی‌ها و کرونا دارید؟ همچنین برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس برای صنایع استان‌ها برنامه‌ای ارائه نکرده اید.

وی افزود: در برنامه‌های شما آمده است که دولت کارت اعتباری ۳۰۰ تومانی به ایرانی‌ها بدهد که باید گفت طرح مشابهی در گذشته داشته ایم که بار‌ها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و در نهایت تصویب شد، اما دولت نتوانست آن را اجرا کند لذا ضمانت اجرایی شما برای چنین طرحی چیست؟

ارکانی ادامه داد: فارغ از فشار‌های سیاسی و هم خطی‌های جناحی اگر به رأی خود بالیدیم، به فاطمی امین رأی دهید و قرار نیست تکلیف شرعی مجلس فدای رفاقت و مصلحت‌های آینده نگرانه شود؛ ببینید اگر روحانی هم این گزینه‌ها را پیشنهاد می‌داد به آن‌ها رأی اعتماد می‌دادید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر می‌گوییم مجلس انقلابی هستیم باید ببینیم کجای انقلاب گفته شده به فلانی رأی مثبت دهید که از ما چیزی به دل نگیرد، توجه داشته باشید که نباید وکیل الدوله شویم که قبلی‌ها را نیز مشمول این صفت دانسته ایم.

وی ادامه داد: کجای انقلابی گری به ما مجوز می‌دهد تا در شرایط پیچیده کرونا، معیشت مردم را به دست افرادی بسپاریم که حتی آن‌ها را برای استانداری استان خود قبول نداریم از این رو، روز رأی اعتماد روز آزمون ملت درباره مجلس است و علیرغم اینکه افراد باسابقه و قوی برای برخی موارد معرفی شده اند باید با دقت و وسواس تصمیم گیری کنیم.

ارکانی اضافه کرد: به وزرای پیشنهادی باید به عنوان حافظان رأی ملت رأی دهیم و کسی نباید به داوطلب فاقد شرایط نمره قبولی دهد؛ وزرای پیشنهادی چه رأی بیاورند و چه نیاورند مأجور هستند و مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشیده چرا که مخالف و موافق توانسته اند نظرات خود را بیان کنند که همین باعث اجر و ثواب است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجلس یازدهم را مجلس امید و انتظار نامیده اند، عنوان کرد: ما هم به نوکری مردم عزیز و بزرگوار مفتخریم و اعلام می‌کنیم که هیچ یک از نمایندگان با کسی عقد اخوت نبسته است و برای انتخاب ۱۹ وزیر نهایت دقت، حساسیت و وسواس را به خرج می‌دهیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: ما فقط پای یک چیز هستیم و آن سربازی نظام، رهبر معظم انقلاب و نوکری بیشتر برای مردم عزیز است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.