| کد خبر: 230076 |

گرانی حمل و نقل عمومی در بجنورد/ پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود

کرایه تاکسی‌های بجنورد در کمتر از ۵ ماه حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است این در حالی است که باید تاکسی‌ها با ۳ مسافر جابه‌جا شوند اما این اتفاق نیز رقم نمی‌خورد.

تین نیوز

 کرایه تاکسی‌های بجنورد در کمتر از ۵ ماه حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است این در حالی است که باید تاکسی‌ها با ۳ مسافر جابه‌جا شوند اما این اتفاق نیز رقم نمی‌خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند و به تبع آن درآمد عموم خانوارها کاهش یافت؛ بسیاری از کسبه مانند لباس فروشی‌ها، خدمات تزئینی، تالارهای عروسی و حتی فروشندگان مواد غذایی و خوراک با کاهش درآمد مواجه شدند.

از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث می‌شد برخی مشاغل مانند جابجایی مسافران درون و برون شهری نیز با کاهش درآمد مواجه باشند.

در شهر بجنورد ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی و ۷۰۰ دستگاه تاکسی خطی برای جایی مسافر فعال است که روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار مسافر را جا به جا می‌کنند.

اما از اواخر پاییز سال گذشته به دلیل جبران خسارت تاکسی داران خراسان شمالی، تعرفه‌های جابجایی مسافران بالا رفت. بر این اساس تاکسی‌های زرد مجاز شدند تا کرایه خود را ۲۵ درصد افزایش دهند.

هرچند بسیاری از شهروندان به این تصمیم نیز گلایه داشتند. مردم معتقد بودند تمام کسبه و مشاغل از کرونا آسیب دیده‌اند و چرا باید بخشی از مردم برای رفع آسیب تاکسی داران مبلغ اضافه‌ای پرداخت کنند؟

گران شد اما پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود

با این حال پس از گرانی ۲۵ درصدی کرایه‌ها، می‌بایست تاکسی‌ها حداکثر ۳ نفر را سوار کنند اما بسیاری از تاکسی داران به موضوع پایبند نبودند. اکنون نیز طبق مشاهدات میدانی خبرنگار مهر در مراکز شهر بجنورد، این مسئله به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و ۴ مسافر در تاکسی سوار می‌شوند و به این ترتیب عملاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود.

یکی از شهروندان بجنوردی به خبرنگار مهر گفت: هیچیک از تاکسی‌ها تا زمانی که ظرفیت ۴ نفر تکمیل نشود حرکت نمی‌کنند؛ در حالی که باید با ۳ نفر مسافر جابجا شوند.

وی افزود: اکنون هوا گرم است و می‌توان شیشه‌های خودرو را پایین زد اما پیش از این در زمستان محیط تاکسی یک محیط شیوع کرونا بود.

این شهروند تاکید کرد: وقتی پارسال کرایه‌ها ۲۵ درصد گران شد برای کاهش تعداد مسافر بود اما اکنون هم مسافران به صورت تکمیل سوار می‌شوند و هم کرایه‌ها گران شده است؛ در واقع نرخ حمل و نقل بدون هیچ دلیلی افزایش یافت.

۵۵ درصد گرانی در کمتر از یک سال

اما از ابتدای اردیبهشت ماه سال جدید نرخ تاکسی‌های درون شهری بجنورد باری دیگر افزایش یافت. طبق گفته حمید رضا شافعی، رئیس سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بجنورد کرایه تاکسی‌های خطی و تلفنی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب حدود ۵۵ درصد بر کرایه‌های درون شهری در کمتر از ۵ ماه اضافه شده است؛ عددی که برای شهروندان بدون وسیله نقلیه بسیار زیاد بوده لذا باید روزانه عدد قابل توجهی را برای این امر کنار بگذارند.

تاکسی‌های زرد هر مسیر را بین ۲ تا هزار تا ۳ هزار تومان دریافت می‌کنند که عموم این مسیرها مستقیم بوده و مسافر برای رسیدن به مقصد خود مجبور است از چند مسیر بگذرد؛ همچنین تاکسی‌های تلفنی و یا دربستی ها برای جابجایی‌های معمول درون شهری حداقل ۶ هزار تومان خواهند گرفت.

این اعداد وقتی با ۵۵ درصد افزایش رو به رو شود بسیار تاثیرگذارتر بر بودجه خانواده‌ها خواهد شد؛ خصوصاً اینکه عموم افرادی که در بجنورد از تاکسی استفاده می‌کنند، دارای وسیله نقلیه نبوده و این یعنی جزو سطح کم برخوردارتر هستند.

قیمت‌های بالا برای مسیرهای کوتاه

یکی از شهروندان به خبرنگار مهر می‌گوید: جابجایی در یک مسیر کوتاه مانند میدان کارگر تا دانشگاه آزاد حداقل ۸ هزار تومان خواهد شد؛ این اعداد بسیار زیاد است.

وی افزود: بجنوردی‌ها طبق آمار رسمی جزو کم درامدترین مردم هستند اما با گران‌ترین نرخ‌ها مواجهند؛ روزانه مجبورم در این مسیر رفت و آمد کنم و با این فرض که یک سمت را از خطوط اتوبوس استفاده کرده و بخشی را نیز پیاده بروم و فقط برای یک سمت از تاکسی استفاده کنم، باید ۱۰ هزار تومان بپردازم.

این شهروند با گلایه از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاکسی‌ها گفت: ۴ نفر در یک پراید یا هر خودروی دیگر نشستن قطعاً باعث انتقال کرونا خواهد شد در حالی که برای کاهش مسافر نیز یک بار گران کرده بودند.

همه کالاها گران شده است

یکی از تاکسی داران نیز گلایه‌های خود را مطرح کرد و گفت: تمام هزینه‌ها چند برابر شده اما تاکسی‌ها قبل عید ۲۵ درصد و اکنون ۳۰ درصد گران شدند.

وی افزود: ما نیز نمی‌خواهیم به مردم فشار بیاید اما تمام قطعات خودرو افزایش قیمت داشته که این مسئله هزینه استهلاک را افزایش می‌دهد.

این راننده تاکسی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: حقیقت آن است که بسیاری از رانندگان رعایت نمی‌کنند و می‌گویند مسیر کوتاه است و مسافران سریع پیاده می‌شوند؛ برخی نیز به این مسئله پایبند هستند و فقط ۳ نفر را سوار می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه بازرسان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارتی دارند یا نه، بیان کرد: در مواقع بسیار محدود سرکشی‌هایی صورت می‌گیرد اما آنقدر نیست که جنبه پیشگیری داشته باشد لذا عموماً رعایت نمی‌کنند.

کاهش قیمت پس از رفع پروتکل‌ها اتفاق نمی‌افتد

یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار مهر گفت: چند بار با رانندگان برای بیش از حد سوار کردن مسافر درگیر شدم اما در انتها افراد کار خودشان را می‌کنند؛ از سوی دیگر پول کامل را می‌گیرند در حالی که بخشی از افزایش قیمت برای کاهش تعداد مسافران بود.

وی افزود: هزینه‌های ایاب و ذهاب با قیمت‌های کنونی به شدت بالا رفته؛ برخی مسئولان می‌گویند با برداشته شدن پروتکل‌ها قیمت‌ها ۲۵ درصد کاهش می‌یابد که واقعاً حرف غیر منطقی است زیرا کسی این کار را نخواهد کرد.

این شهروند تاکید کرد: اکنون رانندگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و پولش را می‌گیرند؛ واقعاً بناست چند ماه بعد قیمت را کاهش دهند؟

آنچه مشخص است حلقه‌های به هم پیوسته گرانی بر روی تمام اقشار جامعه اثر می‌گذارد. افزایش قیمت قطعات خودرو قطعاً بر جیب رانندگان اثر دارد و این قشر با ضرر مواجه می‌شوند و حال برای جبران ضرر کرایه‌ها افزایش می‌یابد که به این ترتیب مردم آسیب می‌بینند.

مدیریت شرایط یقیناً با گران کردن کالاها رقم نخواهد خورد و مسئولان دولتی باید راه کارهای دقیق‌تری مانند کنترل قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.