| کد خبر: 228648 |

◄ نتیجه عرضه قیر و سوخت ارزان؛ افزایش حمل جاده ای و تصادفات رانندگی

عرضه سوخت ارزان موجب به صرفه شدن حمل بار با کامیون و مسافرت های شخصی می شود و هزینه نگهداری جاده ها را دولت برعهده می گیرد و این هزینه ها را از کامیون ها نمی گیرد ولی از قطارهای باری می گیرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل  و نقل در مورد ارتباط میزان سوانح رانندگی با تعداد وسایل نقلیه و کیفیت آنها گفت: به نظر می رسد عارضه سوانح رانندگی تا حدودی تابع تعداد وسایل نقلیه و کیفیت وسایل نقلیه و فرهنگ و کیفیت رانندگی است.

به گزارش تین نیوز، مرتضی ناصریان با بیان این مطلب در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری افزود: عامل اصلی بالا بودن میزان سوانح رانندگی در کشور، سهم اندک حمل و نقل عمومی است که در کشور ما به تناسب شرایط کشور باید هم سهم قطار در انتقال بارها و هم سهم قطار و اتوبوس و هواپیما در مسافرت افزایش پیدا کند ولی تمرکز ناهنجار در انتقال بار با کامیون و مسافرت با وسایل نقلیه شخصی موجب بالا بودن آمار سوانح کشور شده است.

وی عنوان کرد: در واقع اگر میزان سوانح را به ازای واحد حمل جاده ای (میلیون نفر کیلومتر و میلیون تن کیلومتر) برای خودروی شخصی و کامیون در 2  کشور ایران و آلمان مقایسه کنیم کشور ما وضعیت بدی ندارد ولی الگوی نادرست در سهم شیوه های ترابری در ایران موجب بروز مشکل شدید سوانح شده است که حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی را می بلعد و هر سال ده ها هزار کشته و صدها هزار مجروح به دنبال دارد.

ناصریان گفت: تغییر در الگوی مصرف شیوه های ترابری وظیفه برنامه ریزان در ستاد وزارت و سازمان برنامه است که باید ساختار اقتصاد حمل و نقل را اصلاح نمایند و این موضوع در پژوهش های مختلف بخش حمل و نقل و در اسناد متعدد بالادستی مطرح شده است.

وی افزود: برای مثال عرضه سوخت ارزان موجب به صرفه شدن حمل بار با کامیون و مسافرت های شخصی می شود و هزینه نگهداری جاده ها را دولت برعهده می گیرد و این هزینه ها را از کامیون ها نمی گیرد ولی از قطارهای باری می گیرد و همچنین دادن قیر رایگان باعث رونق حمل جاده ای می شود و همچنین اعتبارات بسیار بیشتری صرف توسعه جاده می شود و ....

این کارشناس عنوان کرد: بنابراین مماشات و سهل انگاری و پرهیز از تغییر ضوابط اقتصادی از سوی تصمیم گیرندگان به جهت هدف قرار دادن موفقیت های ظاهری و کوتاه مدت و رها نمودن اهداف بلند مدت، کشور و مردم ما را دچار وضعیت بغرنج سوانح جاده ای و تبعات جانفرسای آن نموده است. ضمن اینکه منابع ملی و اقتصاد کشور نیز به این ترتیب دچار لطمات قابل توجه و پنهان بسیاری می باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.