| کد خبر: 217847 |

تحریف در تابلوی میدان جمهوری اسلامی

ماجرای نامگذاری‌های شائبه‌برانگیز شورای شهر تهران که در هفته‌های اخیر مورد توجه و انتقاد شهروندان و کارشناسان قرار گرفته است روز قبل با اتفاق جدید دیگری دوباره سر زبان‌ها افتاد.

تین نیوز

ماجرای نامگذاری‌های شائبه‌برانگیز شورای شهر تهران که در هفته‌های اخیر مورد توجه و انتقاد شهروندان و کارشناسان قرار گرفته است روز قبل با اتفاق جدید دیگری دوباره سر زبان‌ها افتاد.

به گزارش تین نیوز، صبح نو نوشت: ماجرای نامگذاری‌های شائبه‌برانگیز شورای شهر تهران که در هفته‌های اخیر مورد توجه و انتقاد شهروندان و کارشناسان قرار گرفته است روز قبل با اتفاق جدید دیگری دوباره سر زبان‌ها افتاد. ماجرا از آنجا آغاز شد که شهروندان تابلوهای جدید در میدان «جمهوری اسلامی» را مشاهده کردند که واژه «اسلامی» از تابلوها حذف شده بود. این ماجرا سال گذشته و درباره حذف کلمه «شهید» از تابلوی برخی معابر هم تکرار شده بود.

بعد از انتشار تابلوی جدید میدان جمهوری اسلامی در فضای مجازی، بازتاب‌های گسترده‌ای نسبت به این موضوع منتشر شد. این بازتاب‌ها به قدری گسترده شد که مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری در صفحه‌شخصی خود در توئیتر به آن واکنش نشان داد و نوشت: با مسببان ماجرای حذف کلمه اسلامی از تابلوی میدان جمهوری اسلامی در هر موقعیتی باشند برخورد می‌شود. آقای غلامحسین محمدی افزود: جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر ارثیه هزاران شهید برای ملت ایران است.

وی برای پوشش دادن این مساله با رسانه‌های مختلفی نیز گفت‌وگو کرد. محمدی در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر اظهار داشت: با توجه به استعلام گرفته شده، ایراداتی وجود داشت که باعث شده است به سهو مجموعه زیباسازی شهرداری به جای واژه جمهوری اسلامی از واژه جمهوری در نصب تابلوی میدان جمهوری اسلامی استفاده کند. او با بیان اینکه مقرر شد تا نهادهای مسؤول گزارشی از این موضوع تهیه کنند، افزود: اگر مشخص شود عمدی وجود داشته است، حتماً با آن برخورد خواهد شد. این مدیر شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که در سال گذشته نیز حذف نام تابلوی شهید خبرساز شد که البته مربوط به دوره آقای حناچی نبوده اما در دوره مدیریتی ایشان نتایج بررسی‌ها مشخص شد، گفت: شورای شهر با تشکیل یک کمیته گزارشی را در این زمینه تهیه کرد. این قبیل خطای سهوی و اشتباهات خیلی کم اتفاق می‌افتد و زیر نیم درصد است. در تهران بیش از ۴۰۰ هزار معبر داریم و بعضی به‌دلیل بی‌توجهی پیمانکاران وناظران چنین مسائلی پیش می‌آید. اما مهم است که در گزارش‌دهی دوره‌ای چنین مسائلی حل‌وفصل شود و اراده مدیریت شهری نیز بر این است. مشاور شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عموم همکاران ما بچه‌های ارزشی و انقلابی هستند این مسائل نباید باعث شود برداشت سویی شود و فکر کنند که عمدی وجود داشته است.

نظر شورا چیست؟

ماجرای تغییر نام میدان جمهوری اسلامی در تابلوی جدید میدان که از سوی سازمان زیباسازی رقم خورده است واکنش برخی اعضای شورای شهر تهران را هم به‌دنبال داشت. خانم الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره اظهار داشت: دستکاری نام‌های موجود در شناسنامه هویتی شهر تهران غیرقانونی است و شهرداری باید نسبت به حذف کلمه «اسلامی» از میدان جمهوری اسلامی پاسخگو باشد. وی در ادامه به فارس گفت: از شهرداری منطقه و واحد ارتباطات شهرداری تهران درباره این موضوع توضیح خواسته‌ام ولی در حال حاضر هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نشده است. وی افزود: دستکاری نام‌های مصوب در شناسنامه هویتی بخش‌های مختلف تهران غیرقانونی است و چه سهوی و

چه عمدی باید موضوع حذف کلمه اسلامی از میدان جمهوری اسلامی پیگیری شود. فخاری بیان داشت: دستکاری در نام‌های مصوب شناسنامه هویتی شهر زیر ذره‌بین شوراست و باید حتماً چرایی حذف نام «اسلامی» از خیابان جمهوری اسلامی بررسی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به نام شهدا بر تابلوهای معابر و خیابان‌های پایتخت گفت: مردم قدرشناس‌خانواده شهدا و نام شهدا هستند و جامعه ایرانی خودش را خانواده هر شهید می‌داند و شورای شهر در مورد نامگذاری معابر به نام شهدا نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و پیگیری چنین موضوعاتی وظیفه اعضای شورا محسوب می‌شود.

تخلف شهرداری

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه شهرداری به‌دلیل تغییر نام میدان جمهوری اسلامی تخلف انجام داده است، گفت: تغییر نام خیابان‌ها و میادین بدون هماهنگی شورا ممنوع است. خانم زهرا نژادبهرام درباره حذف کلمه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری اسلامی که دیروز بسیار حاشیه‌ساز شد، اظهار داشت: هر نوع تغییر در نامگذاری خیابان‌ها، میادین، معابر و کوچه‌های پایتخت تابع تصمیم در شورای شهر است و تغییر نام میدان جمهوری اسلامی تخلف شهرداری محسوب می‌شود. وی افزود: شهرداری تهران باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشد و هر چه سریع‌تر اصلاح لازم در تغییر نام میدان انجام گیرد.

تکرار اشتباهات سهوی

تغییر تابلوی میدان جمهوری اسلامی و حذف کلمه اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که سال گذشته نیز حذف کلمه شهید از برخی تابلوهای شهری موجب واکنش شهروندان مؤمن و انقلابی شده بود. البته در آن زمان نیز شهرداری تهران اعلام کرد این مساله سهوی بوده و با مسببان آن برخورد خواهد شد. به فاصله چند روز بعد از این مساله نیز تابلوهای دردسرساز اصلاح شدند. حالا دوباره در ایام ماه محرم که یکی از برهه‌های مهم و حساس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، تابلوی میدان جمهوری اسلامی دچار تحریفی شده است که البته مدیران شهرداری این اقدام را نیز سهوی می‌دانند. این در حالی است که شهروندان انتظار دارند نظارت بر واحدهای مرجع و مسؤول در زمینه ساخت و نصب تابلوهای شهری از گروه‌هایی باشند که کار خود را با حساسیت بالا انجام داده و از مرحله ساخت تابلو تا نصب آن حتماً به نامگذاری‌های ثبت شده توجه کنند تا رفتارهای سهوی برخی افراد موجب ایجاد شائبه در مورد عملکرد مدیریت شهری نشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.