| کد خبر: 198009 |

دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بالای 5 میلیارد تومان

کاهش قابل‌توجه درآمدهای ارزی دولت، باعث شده پس از سال‌های طولانی مسائل فراموش شده در اقتصاد ایران، مورد توجه قرار بگیرند. پس از آغاز بحث‌ها درباره احتمال تغییر در فرآیند پرداخت یارانه پنهان از سوی دولت، این‌بار نوبت به مالیات رسیده تا سامان پیدا کند.

تین نیوز

کاهش قابل‌توجه درآمدهای ارزی دولت، باعث شده پس از سال‌های طولانی مسائل فراموش شده در اقتصاد ایران، مورد توجه قرار بگیرند. پس از آغاز بحث‌ها درباره احتمال تغییر در فرآیند پرداخت یارانه پنهان از سوی دولت، این‌بار نوبت به مالیات رسیده تا سامان پیدا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، در روزهای گذشته مقامات دولتی بارها از لزوم تغییر در شرایط پرداخت مالیات گفته‌اند. وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت تلاش می‌کند با ایجاد تفکیک میان مودیان خوش‌حساب و بدحساب، برای آنهایی که مالیات خود را کامل و به‌موقع پرداخت می‌کنند، شرایط تسهیلاتی ویژه‌ای فراهم کند. دژپسند این را نیز گفته که امروز در ایران رقمی بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.

سازمان امور مالیاتی که در ماه‌های گذشته تلاش کرده با تغییر در شرایط موجود، راه فرار مالیاتی را سد کند، این‌بار از امکان دسترسی به حساب‌های بانکی که مبلغ سپرده بالایی در آنهاست سخن گفته و اعلام کرده که این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کند. هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته: امروز در کشور افزون بر 500 میلیون حساب بانکی در نظام بانکی کشور وجود دارد که به‌طور حتم باید ساماندهی و مشخص شود چه فعالیت‌هایی با این حساب‌ها در حال انجام است.به گفته او این فرآیند از قبل آغاز شده و امروز سازمان امور مالیاتی نیز آن را به‌طور جدی دنبال می‌کند. خانی اعلام کرده: نوع ورود سازمان امور مالیاتی به این قضیه متفاوت است. ورود سازمان درخصوص افرادی که به عنوان فعال اقتصادی در کشور فعالیت می‌کنند اما به هر دلیلی فعالیت آنان در نظام مالیاتی با عدم شفافیت و ابهام همراه است. برای مثال فردی فعال اقتصادی است اما اظهارنامه مالیاتی به سازمان نمی‌دهد، اظهارنامه مالیاتی می‌دهد اما به صورت دقیق فعالیت‌های خود را به سازمان اعلام نمی‌کند یا در پرداخت مالیات همکاری لازم را با سازمان ندارد درخصوص این طیف از افراد سازمان امور مالیاتی برابر قانون و اختیارات محکم قانونی دراختیار دارد. ورود و گردش و تراکنش‌های مالی آنان را بررسی، آنالیز، پالایش و متناسب با گردش مالی مالیات حقه را مطالبه می‌کند.

او درباره چگونگی انتخاب حساب‌های بانکی آنها که مورد بررسی قرار می‌گیرد نیز توضیح داده: ‌مطابق آیین‌نامه اجرایی موجود افرادی که دارای پرونده مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی هستند این سازمان به گردش مالی بالای پنج میلیارد تومان ورود پیدا می‌کند، اما افرادی که هیچ پرونده‌ای در نظام مالیاتی ندارند سقف و کفی تعیین نشده و به هر میزانی که فعالیت بانکی در حساب‌های خود داشته باشند، در نظام مالیاتی مورد بررسی و شفاف‌سازی قرار می‌گیرد. سازمان اطلاعات بانکی مربوط به سال‌های 95، 96 و 97 افراد دارای بالای پنج میلیارد تومان گردش مالی را در قالب تفاهمنامه‌ای از بانک مرکزی دریافت کرده است.

باتوجه به مقاومت‌هایی که در سال‌های گذشته در برابر ورود دولت به وضعیت حساب‌های بانکی وجود داشته، ‌به نظر می‌رسد اطلاعات جدید ارایه شده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان از عزم جدی برای جلوگیری از فرار مالیاتی ثروتمندان است و این موضوع می‌تواند منحنی مالیاتی ایران را پس از سال‌ها تغییر دهد.مقایسه میان وضعیت مالیات‌ستانی در اقتصاد ایران و امریکا نشان می‌دهد که در امریکا، 97درصد از کل مالیات را سه دهک پردرآمد جامعه پرداخت می‌کنند و سهم دهک اول به تنهایی 70درصد از کل مالیات است. این در حالی است که در ایران، دهک اول درآمدی تنها 3درصد از کل مالیات‌های اخذ شده را پرداخت می‌کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.