| کد خبر: 186109 |

◄ پلیس راهور: پرتاب و مرگ نتیجه نبستن کمربند ایمنی است

شایدتجربه ناشی از ترمز‌های ناگهانی در خیابان و جاده را داشته باشید. پس می دانید که بستن کمربند ایمنی چقدر می تواند از پرت شدن شما و همراهانتان به جلو کمک کند.

تین نیوز

مرکز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد: شاید تجربه ناشی از ترمز‌های ناگهانی در خیابان و جاده را داشته باشید. پس می دانید که بستن کمربند ایمنی چقدر می تواند از پرت شدن شما و همراهانتان به جلو کمک کند.  از این رو شما با بستن کمربند می‌توانید تا حدودی با آرامش خاطر بیشتری به مسیرتان ادامه دهید.

شما در حال حرکت هستید .سرعت شما از صفر به 5 ، 15 ، 30 همین طور بالاتر می رود. و فکر کنید پس از چند لحظه سرعت خودروی شما از صفر به بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت برسد. در چنین شرایطی با یک ترمز ناگهانی، شما و دیگر سرنشینان خودرو به سمت شیشه جلو پرت می‌شوید. سرنشینان خودرو اگر در سرعت‌های بالا، چنین اتفاقی را تجربه کنند؛ ممکن است که دیگر مجالی برای دوباره زیستن نیابند. با این شرایط لازم می‌شود، پیش از حرکت با وسیله نقلیه کمربند ایمنی را ببندیم. حال اگر کودک کمتر از ۸ سال درون خودرو باشد، باید از صندلی مخصوص کودک استفاده کرد. چرا که صندلی و کمربند ایمنی بزرگسالان به هیچ عنوان نمی‌تواند محافظت خوبی از آن‌ها در هنگام ترمز‌های ناگهانی و حوادث پیش‌بینی نشده داشته باشد.

هر قدر درصد استفاده از کمربند ایمنی در بین سرنشینان خودرو بیشتر باشد، به همان اندازه تلفات ناشی از حوادث رانندگی کاهش می‌یابد. شاید در تصادف‌های بسیار سنگین کمربند ایمنی نتوان از شما در برابر برخورد ناخواسته حفظ کند، اما نباید از یاد برد که در اکثر حوادث رانندگی کمربند ایمنی کارایی خود را ثابت کرده است. در ادامه شما را با ۴ دلیل اصلی استفاده کردن از کمربند ایمنی آشنا می‌کنیم تا با دانستن این موارد به هیچ عنوان بدون بستن کمربند ایمنی خودرو، وارد جاده نشوید.

پرتاب شدن و آسیب دیدگی شدید

شاید شما هم در ترمز‌های ناگهانی با صحنه پرتاب شدن به سمت جلوی خودرو مواجه شده باشید، در چنین شرایطی هر چقدر برخورد و یا ترمز ناگهانی تند و سریع‌تر باشد به همان اندازه سرعت پرتاب شدن سرنشنان خودرو به جلو بیشتر می‌شود. اگر این شتاب سریع‌تر از عکس العمل ما باشد، بی‌شک به طور طبیعی نمی‌توانیم سرجای خود بمانیم و ناگزیر به سمت جلو (شیشه خودرو) پرتاب می‌شویم. چنین برخوردی با توجه به شتاب در هنگام تصادف و یا ترمز می‌تواند حتی مرگبار نیز باشد. از این رو توصیه می‌شود، در هر شرایطی کمربند ایمنی خودرو را پیش از حرکت ببندید تا در صورت به وجود آمدن حوادث پیش بینی نشده، کمربند ایمنی نقش حمایتی خود را اجرا کند و شما را از حوادث و جراحات احتمالی حفظ کند.

برخورد با وسیله درون دست و یا صندلی جلو

به طور مثال اگر در صندلی عقب خودرو سرنشینی باشد که در دستش لپ تاپ است؛ اگر متوجه نباشد، در اثر ترمز خودرو، به شدت با صندلی جلو و یا لپ تاپ برخورد می‌کند. این امر می‌تواند حوادث دلخراشی را برایش به وجود آورد. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که در صندلی عقب اتومیبل می‌نشینند تا ۴۴ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند. این در حالی است که سرنشنانی که در عقب وانت هستند تا ۷۳ درصد بیشتر در معرض خطر هستند.

جلوگیری از مرگ و میر

همان طور که گفته شد، نبستن کمربند ایمنی احتمال جراحات و مرگ میر درون جاده‌ها را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. دیده شده است که در برخورد‌های ناگهانی و شدید در صورت مقاوم بودن خودرو سرنشنانی که کمر بند ایمنی نبسته‌اند از طریق شیشه خودور به بیرون پرتاب می‌شوند و این امر به آسانی جان آن‌ها را می‌گیرد. از این رو بهتر است که در طول مسیر جاده، حتما از کمربند ایمنی استفاده شود.

برخورد سر با ستون و شیشه‌های بغل

معمولا در بیشتر حوادث منجر به مرگ، بیشترین آسیب به سر وارد می‌شود. از این رو محافظت از آن در جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به طور مثال اگر شتاب ماشین زیاد باشد با قیچی شدن ماشین و به چپ و راست رفتن آن ممکن است، سر سرنشینان به ستون‌های کناری و یا شیشه‌های پنجره‌ها برخورد کند و در نتیجه آسیب بسیار شدیدی به آن وارد شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی بهتر است از کمربند ایمنی استفاده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.