| کد خبر: 184751 |

◄ آمادگی همه دستگاه‌های پایتخت برای مقابله با سیل احتمالی

با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید در عصر روز سه‌شنبه، همه دستگاه‌های مسئول استان تهران تا عصر روز چهارشنبه در آماده‌باش کامل خواهند بود. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با تأکید بر این موضوع گفت: از صبح دوشنبه ستاد مدیریت بحران در همه شهرستان‌های استان تهران تشکیل و تدابیری اتخاذ شد تا اگر خدای‌نکرده با جاری شدن سیل مواجه شدیم، پیش از وقوع این حادثه سیل با تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر، خسارات احتمالی کاهش یابد.

تین نیوز

با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید در عصر روز سه‌شنبه، همه دستگاه‌های مسئول استان تهران تا عصر روز چهارشنبه در آماده‌باش کامل خواهند بود. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با تأکید بر این موضوع گفت: از صبح دوشنبه ستاد مدیریت بحران در همه شهرستان‌های استان تهران تشکیل و تدابیری اتخاذ شد تا اگر خدای‌نکرده با جاری شدن سیل مواجه شدیم، پیش از وقوع این حادثه سیل با تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر، خسارات احتمالی کاهش یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محسنی‌بندپی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در مجموعه استانداری درزمینهٔ پیشگیری و مواجهه با سیل در پایتخت، اظهار کرد: براساس گزارشات واحدهای ستاد مدیریت بحران استان، الحمدالله فعلاً ظرفیت سدهای استان نیمه‌پر است و این سدها گنجایش ذخیره‌سازی بسیاری از حوضه‌های آبریز و سیلاب‌ها را دارند. از سویی دیگر رودخانه‌هایی در نزدیکی شهر تهران قرار دارند که بنا به گزارش آب منطقه‌ای و هواشناسی اگر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با بارش رگباری و تندی مواجه شویم، این استعداد را دارند تا طغیان کنند و سیل جاری شود؛ بر همین اساس لایروبی مسیل‌های داخل شهر در دستور قرار گرفت و مناطق ۲۲ گانه شهرداری این کار را انجام دادند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: براساس جمع‌بندی‌های انجام‌شده در ستاد مدیریت بحران، درصورت سرریز آب از سد کرج، در مسیر رودخانه کرج مسیرهای انحرافی برای ایمن شدن شهرهای غربی طراحی‌شده و از تعدادی از معادن شن و ماسه که قبلاً مورداستفاده قرار می‌گرفتند، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های آب استفاده می‌شود؛ درحال‌حاضر دبی رودخانه کرج را نصف کرده‌ایم و نیم دیگر آب رودخانه به سمت این حوضچه‌ها هدایت می‌شوند.

محسنی‌بندپی افزود: همچنین در داخل شهر مناطقی شناسایی‌شده‌اند که احیاناً اگر با سرریز آب به داخل شهر مواجه شدیم، این مناطق موانعی خواهند بود که امکان پس زدن آب را ایجاد خواهند کرد؛ بر همین اساس قرار است بعد از پایان جلسه ستاد مدیریت بحران، گروه‌هایی برای بررسی شرایط به این مناطق اعزام شوند؛ اگر تشخیص داده شود که این مناطق می‌توانند به‌عنوان یک عامل بازدارنده از حرکت آب جلوگیری کنند، نسبت به تخریب آن پل یا سازه اقدام خواهد شد.

او با اشاره به آماده‌باش گروه‌های امداد و نجات هلال‌احمر، نیروی انتظامی، اورژانس کشور و واحدهای آتش‌نشانی در کلیه نقاط تهران برای مداخله به هنگام، گفت: با توجه به اینکه هواشناسی اعلام کرده که عصر روز سه‌شنبه احتمال بارش شدید وجود دارد، همه دستگاه‌ها تا عصر روز چهارشنبه در آماده‌باش کامل خواهند بود. همچنین شهرداری تهران در پنج منطقه ماشین‌آلات سنگین خود را مستقر کرده و آتش‌نشانی حدود پنج هزار نفر از کارکنان خود و هلال‌احمر نیز حدود ۵۰۰ تیم امداد و نجات و ۲۰ تیم متخصص جست‌وجو در سیلاب‌ها را در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند.

مردم به مناطق خطرناک و نزدیک رودخانه‌ها نروند

استاندار تهران در ادامه تأکید کرد: از مردم بزرگوار و خردمند استان تهران خواهش می‌کنیم که اطراف رودخانه‌ها اتراق نکنند و از پارک کردن خودروهایشان در این اماکن بپرهیزند. از مردم می‌خواهیم با توجه به‌پیش بینی بارش نامتعارف طی ساعات آتی، به توصیه‌ها و هشدارهای عوامل مدیریت بحران توجه کنند. همچنین با کمک نیروی انتظامی از اماکنی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند خواسته‌شده که فعالیت‌هایشان را به مدت ۴۸ ساعت متوقف کنند تا ان‌شاءالله درصورت جاری شدن سیل، ا آمادگی کامل، مراقبت لازم و همکاری مردم شاهد تلفات و خسارات انسانی و مالی نباشیم.

محسنی‌بندپی با تأکید براینکه احتمال وقوع سیل در تهران طی ساعات آتی را نه می‌توان رد کرد و نه می‌توان بار اطمینان درباره وقوع آن سخن گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی که در دنیا با مواجه هستیم، ممکن است بارانی که قرار است در ۶ ماه ببارد، طی ۲ ماه، دو روز یا ۲ ساعت ببارد؛ در این شرایط با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید از بعدازظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، در این ساعات باید آمادگی کامل خود را حفظ کنیم تا بتوانیم نگرانی‌ها و دغدغه مردم را برطرف نمایم.

بوستان جوانمردان تخلیه شد

احسان صفایی، معاون خدمات شهری و جانشین شهردار منطقه 22 در ایام نوروز، ضمن ابراز همدردی با هم‌وطنان آسیب‌دیده از وقوع سیل در برخی از شهرها و روستاهای کشور گفت: با توجه به وجود رودخانه کن در حریم منطقه و تأکید شهردار تهران همه عوامل نواحی چهارگانه منطقه در آماده‌باش کامل هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۲۲ تهران، صفایی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از حوادث جانی براثر سیل و طغیان رودخانه کن، بوستان جوانمردان ایران کاملاً تخلیه و کارگاه‌های شمال همت جمع‌آوری‌شده است.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۲۲ تصریح کرد: با توجه به کارگاهی بودن و نوساز بودن منطقه بر جمع‌آوری کارگاه‌های رودخانه مسیل کن تأکید شد و همچنین تمامی خودروهای ۱۳۷ با مجهز به پمپ‌های کف کش و ماشین‌آلات سنگین از قبیل لودر، بیل مکانیکی در نواحی چهارگانه منطقه کاملاً مستقرشده است.

به نظر می‌رسد احتمال وقوع سیل در تهران دور از ذهن نیست و بیشترین خطر از طرف رودخانه کن برای مناطق غربی تهران است.

رودخانه کن چند سال قبل هم در یک تقیان نسبی باعث آب‌گرفتگی تونل مترو تا نزدیک مرکز شهر شد و خسارات زیادی به بار آورد که از آن جمله تخریب پل کن در بزرگراه فتح بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.